تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۳۸۲۷۰
امروزه همان نقشی که اهالی رسانه در دوران دفاع مقدس داشتند، پررنگ‌تر و حساس‌تر شده است و رسانه‌های متعهد ما باید بدانند که افسران جنگ نرم هستند و باید خود را مسلح کنند تا نسل جدید ما از ترکش‌های رسانه‌ای و جنگ ادراکی در امان بمانند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ بمقام معظم رهبری فرمودند: «این جنگ هشت ساله حقیقتا یک گنج است که تمام‌ناشدنی است»،  رسانه‌ها پیام‌آوران فکر و اندیشه هستند، کوچه‌های دهکده جهانی «مک لوهان» هر روز باریک‌تر شده و اهالی آن تسلیم خدایانی می‌شوند که در جبهه بزرگ فرهنگی، اخبار و اطلاعات کمتر از کسر ثانیه بر سر آنان آوار می‌شود.
با این تفسیر پرواضح است که غول‌های خبری، افکار عمومی جهان را به دست گرفته ‌و به آن جهت دهند تا جایی که بتوانند انقلاب مخملی یا نارنجی راه بیندازند و به معنی واقعی با عرصه‌های فرهنگ و سیاست یک جامعه اثرگذار باشند.
 اینجاست که نقش رسانه با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ابزار کارآمد مقابله در جنگ نرم مطرح می‌شود.
شیوه‌های جنگ در دنیای امروز، تغییرات شگرفی کرده و به این دلیل است که پیروزی در آنها، بیش از آن که وابسته به شکست دادن دشمن در صحنه جنگ باشد، به هدایت افکار عمومی داخلی و بین‌المللی، بستگی دارد.
 دست‌یابی به دفاع مقدس در برابر این شیوه‌ها با استفاده صحیح و به موقع از رسانه‌ها عملی خواهد بود و افق این دفاع با تولید و ترویج کتب مشاهدات و تجربیات اهالی رسانه حاضر در دوران دفاع مقدس، روشن‌تر به نظر خواهد رسید.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند :«این جنگ یک گنج است آیا خواهیم توانست آن را استخراج کنیم جامعه رسانه باید دین خود را نسبت به این اسطوره‌ها ادا کند چرا که در جنگ هشت ساله‌مان، بسیاری از ارزش‌ها، آرمان‌ها و اخلاقیات به ظهور و ثبوت رسید که جهانیان را مات و مبهوت کرد.
خبرنگاران ما نیز در تمامی دوران انقلاب در دفاع از نظام و ارزش‌های والای آن نقش ارزشمندی را ایفا کردند و این مهم با ۲۴۴ شهید، ۵۰ جانباز و چند آزاده در امر اطلاع‌رسانی در کشور مشخص است.
امروزه نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت بین جوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که رسانه‌ها باید در راستای نهادینه شدن این فرهنگ از هیچ کوششی فروگذاری نکنند.
رسانه‌ها بودند که در پوشش خبری و به تصویر کشیدن فتوحات و مجاهدت‌های رزمندگان اسلام، انهدام مواضع و استحکامات دشمن، و زمین گیر شدن ماشین جنگی دشمن واقعیات جنگ را به صورت عینی به درون منازل مردم منتقل کردند.
نقش رسانه‌ها در بیان راهبردهای دفاع مقدس و تلاش بی‌وقفه برای نهادینه کردن راهبردهای جنگ و تبیین ضرورت و مشارکت آحاد مردم در صحنه‌های دفاع مقدس بسیار با ارزش بود هر چند نیروهای مطبوعات در آن دوران از لحاظ کسب آموزش‌های تخصصی چندان حرفه‌ای نبودند اما زینب‌گونه هر آنچه در توان داشتند در کف اخلاص گذاشتند و لنز دوربین‌شان را با لوله‌هایی تفنگ همسنگرانشان همسو کردند رزمنده‌ای شکار دشمن می‌کرد و دیگری شکار لحظات ناب ایثار و از خودگذشتگی.
رسانه در دوران دفاع مقدس در ایجاد روحیه امید و نشاط، متبلور کردن غرور ملی، ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس و خنثی کردن تدابیر تبلیغاتی و افشای ترفندهایی تبلیغاتی دشمنان  نقش‌آفرین کرد و  و این اصحاب رسانه بودند که با دیده‌بانی دقیق زرادخانه‌های دشمن و رصد کردن رفتار و مواضع حامیان رژیم بعثی و با هوشیار ساختن مردم از طریق واکنش‌های به موقع، هویتی تاثیرگذار در عرصه فعالیت‌های خود به یادگار گذاشتند.
امروزه همان نقشی که اهالی رسانه در دوران دفاع مقدس داشتند، پررنگ‌تر و حساس‌تر شده است و رسانه‌های متعهد ما باید بدانند که افسران جنگ نرم هستند و باید خود را مسلح کنند تا نسل جدید ما از ترکش‌های رسانه‌ای و جنگ ادراکی در امان بمانند.
لذا فعالان رسانه می‌توانند با تمرکز به اخبار فرهنگی و برجسته کردن اقدامات موثر،  بازگشتی به گذشته پرباری که در این حوزه اتفاق افتاده زده و به احیا و بازبینی فرهنگ ایثار و شهادت و اتفاقات ارزشمند پرداخته و از نو به جامعه ارائه دهد.
=====================================
یادداشت میثم قرایی رئیس سازمان بسیج استان گلستان





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴