تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۴۳۸۲۵۲
در شرایطی که بازدهی مصرف انرژی باید در دستور کار قرار گیرد، انرژی تلف شده نیروگاه‎های گازی کشور معادل مصرف گاز سالانه 5 میلیون نفر ایرانی است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغافزایش بهره‌وری انرژی و جایگزین کردن وسایل پر مصرف با ابزارآلات کم مصرف، از دیرباز جزء اندرزهای دولت برای مردم بوده است. در این بین ‌گاهی نیاز است، متولیان حوزه انرژی در دولت، پیش از زدن جوالدوز به مردم، سوزنی را در دست گرفته و نثار خود کنند.
حال ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید که چگونه ممکن است، خود دولت از وسایل پر مصرف استفاده کند و بهروری در حوزه مصرف سرمایه‌های مملکت را در نظر نگیرد. در این گزارش می‌خواهیم یک مردم از این ابزار آلات پر مصرف دولتی را معرفی کرده و میزان اتلاف مصرف آن را بررسی کنیم.
سال 1872، یک مهندس آمریکایی به نام جرج برایتون، فرآیندی را اختراع کرد که طی آن با استفاده از سیال هوا، برق تولید می‌شد. فرآیندی که زیرساخت صنعتی آن به نام نیروگاه گازی معروف شد. در این نیروگاه‌ها توربین تولید کننده برق از 3 جزء کمپرسور، اتاق احتراق و توربین گاز تشکیل می‌شود.
*25 نیروگاه‌ گازی در کشور، گاز طبیعی و گازوییل را می‌بلعند
پس از توسعه این بستر تولید انرژی برق، ایران نیز از آن بی نصیب نماند. به استناد آمارنامه تفضیلی صنعت برق در سال 98، در شرایط کنونی 25 نیروگاه فعال گازی در کشور نسبت به تولید برق با استفاده از مصرف گاز اقدام می‌کنند. در این بین فرآیند اختراع شده توسط آقای برایتون چندان بی اشکال نیز به حساب نمی‌آید.
در حقیقت نیروگاه‌های گازی به دلیل میزان بهره‌وری بسیار پایین در حال حاضر مورد استقبال دنیا قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر در شرایطی که گاز مورد نیاز برای فرآیند تولید برق این نیروگاه‌ها تامین نشود، استفاده از سوخت‌های مایع نظیر گازوئیل یا مازوت در دستور کار قرار می‌گیرد که عامل اصلی آلایندگی هوا است.
به منظور بررسی این ابزار پرمصرف و کم بازده در دست دولت، نیازمند مرور بازدهی 25 نیروگاه گازی در کشور هستیم.
مطابق جزئیات ارائه شده از سوی آمار و اطلاعات وزارت نیرو، بیشترین بازدهی یک نیروگاه گازی در کشور با عدد 34.7 درصد متعلق به نیروگاه گازی هسا است و کمترین بازده انرژی نیز با رقم 13.8 درصد متعلق به نیروگاه خارک خواهد بود. همچنین میانگین بازدهی نیروگاه‌های فعال گازی در کشور نیز 26.48 درصد برآورد می‌شود.
به منظور درک بهتر از بازدهی اندک نیروگاه‌های گازی کشور، باید به آمار اتلاف انرژی مصرف شده توسط این نیروگاه‌ها توجه شود.
*گاز مصرفی 5 میلیون نفر ایرانی در هر سال توسط نیروگاه‌های گازی تلف می‌شود
بر این اساس در سال 98، مجموع نیروگاه‌های گازی 25 گانه کشور، 6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف کرده‌اند که از این میزان مصرف، 4.3 میلیارد متر مکعب گاز به برق تبدیل نشده و تلف می‌شود.
نکته قابل توجه آن است که بدانید، با استفاده از میزان گاز تلف شده در نیروگاه‌های گازی کشور، می‌توان به 5 میلیون نفر کم مصرف در کشور گاز رسانی نمود.

همچنین در زمان‌هایی که تامین گاز برای استفاده نیروگاه‌های گازی کشور میسر نبوده است، 1.4 میلیارد لیتر گازوییل به عنوان سوخت به این نیروگاه‌ها تامین شده که از این مقدار نیز 982 میلیون لیتر تلف شده است.
با استفاده از میزان گازوییل اتلاف شده توسط نیروگاه‌های گازی، 1000 کامیون کشنده می‌توانند 1637 بار از شمال کشور به جنوب رفته و مسیر رشت به بندرعباس را طی کنند.

*ارتقاء بازدهی نیروگاه‌های گازی کشور با استفاده از فرآیند سیکل ترکیبی
این ثروت عظیم ملی در حالی هر سال از بین می‌رود که امکان ارتقاء بازدهی نیروگاه‌های گازی کشور وجود دارد. در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی در ارتباط با امکان ارتقاء بازدهی نیروگاه‌های گازی، گفت:« اضافه کردن واحد توربین بخار به نیروگاه‌های گازی و استفاده از انرژی اتلافی توربین گازی برای توربین بخار، بازدهی یک واحد نیروگاه گازی را تا 40 درصد افزایش خواهد داد.»
این کارشناس حوزه انرژی ضمن اشاره به توجیه اقتصادی ارتقای توان نیروگاه‌های گازی کشور، گفت:« بررسی اقتصادی نشان می‌دهد، تولید 1 کیلووات برق با استفاده از ارتقای بازدهی نیروگاه‌های کشور هزینه بسیار کمتری از تولید همین میزان برق با استفاده از ساخت یک نیروگاه‌ جدید دارد.»
پورحمید، در تشریح راهکارهای دیگر افزایش بازدهی نیروگاه‌های کشور، تصریح کرد:« در نواحی ساحلی کشور، می‌توان با استفاده از انرژی تلف شده نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی، عملیات شیرین‌سازی آب به شیوه حرارتی را انجام داد. در حقیقت این عمل، علاوه بر شیرین‌سازی آّب، منجر به افزایش ضریب بازدهی نیروگاه گازی کشور می‌شود.»
توجه به میزان مصرف انرژی اتلافی توسط نیروگاه‌های گازی کشور مشخص کننده ضرورت توجه دولت به این امر و ارتقا بازدهی نیروگاه‌ها به وسیله راهکارهای روز دنیا است. در این بین باید دید، دولت تا چه اندازه نسبت به زدن سوزن به خود موثر عمل می‌کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما