تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
کد مطلب : ۴۳۸۲۱۶
یک روزنامه فرامنطقه‌ای گزارش داد که در قاهره، بر سر تبدیل مجمع گاز شرق دریای مدیترانه به یک سازمان منطقه‌ای، توافقی حاصل شده است که رژیم صهیونیستی نیز در آن حضور خواهد داشت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازنمایندگان رژیم صهیونیستی، مصر، قبرس، یونان، ایتالیا و اردن که مشرف بر ساحل دریای مدیترانه هستند، امروز سه‌شنبه توافقنامه‌ای را در قاهره امضا کردند.
روزنامه فرامنطقه‌ای العربی الجدید گزارش داد، این توافقنامه برای تبدیل مجمع گاز شرق دریای مدیترانه به یک سازمان منطقه‌ای است که رژیم صهیونیستی نیز در آن حضور خواهد داشت.
به گزارش این روزنامه، نکته مهم این توافقنامه، حذف فلسطین از اعضای این مجمع است. قبلا نماینده‌ای از تشکیلات خودگردان فلسطین در این مجمع حضور داشت.
وزرای انرژی رژیم صهیونیستی، مصر، قبرس، یونان، ایتالیا، اردن و فلسطین در ژانویه 2019 مجمع گاز شرق دریای مدیترانه را برای همکاری فیما بین خود ایجاد کردند تا بتوانند از ذخایر گازی دریای مدیترانه استفاده کنند. در آن زمان، به ترکیه، سوریه و لبنان اجازه داده نشد که در این مجمع شرکت داشته باشند.
بنا بر این گزارش، حذف فلسطین از این مجمع که پس از تبدیل شدن آن به یک سازمان منطقه‌ای صورت گرفته، در راستای تحولات جدیدی است. تحلیلگران تأکید دارند که این مسئله برای عمق‌بخشی به عادی‌سازی روابط بین مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی است.
العربی الجدید در ادامه می‌نویسد، آمریکا در مجمع شرق مدیترانه به عنوان ناظر وارد شده و در نشستهای قبلی این مجمع حضور داشته است. به گزارش مرکز تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی، «حضور آمریکا در نقشه گاز شرق مدیترانه به خاطر عوامل اقتصادی نیست، بلکه بنا بر انگیزه‌های راهبردی است... و قصد دارد نفوذ روسیه را در این منطقه کاهش دهد».
به گزارش این روزنامه، بدین ترتیب، مجمع گاز شرق مدیترانه، زمانی به یک سازمان منطقه‌ای تبدیل شده که کشمکشهای سیاسی بین قاهره و آنکارا ادامه دارد. این منازعات، به خاطر انتقادات مکرر ترکیه از نظام مصر و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور آن است.
بنا بر این گزارش، مصر می‌گوید که تلاش دارد با تکیه بر زیر ساختهای خود به مرکز انرژی منطقه‌ای تبدیل شود؛ زیر ساختهایی که به مصر امکان می‌دهد بتواند گاز طبیعی را مایع کند و آن را مجددا صادر کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی و کشورهای حاضر در این سازمان منطقه‌ای از چنین امکاناتی برخوردار نیستند.
این روزنامه تأکید کرد، مصر از مواضع یونان و قبرس در مقابل ترکیه دفاع می‌کند و این کار را از طریق تعیین مرزهای دریایی انجام می‌دهد. این مسئله باعث خشم ترکیه شده است.
تحلیلگران بخش انرژی و فعالان مصری تأکید دارند که معاهدات تعیین مرزها، به منزله واگذاری منابع مصر در آبهای دریای مدیترانه به رژیم صهیونیستی، یونان و قبرس است، ولی قاهره می‌گوید که این اقدام، در حمایت از منافع مصر در زمینه انرژی است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴