تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۴۳۸۲۱۲
معاون رئیس‌جمهور ترکیه با «مضحک» خواندن اتهام‌زنی‌های رئیس‌جمهور یونان به این کشور، هشدار داد که وی باید به جای مسیر جنگ، صلح را در پیش بگیرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«فؤاد اُکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه تنش‌های این کشور با کشورهای حوزه دریای مدیترانه از جمله یونان، به آتن توصیه کرد که بهتر است مسیر صلح و مصالحه را دنبال کند نه جنگ و تقابل.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اکتای امروز (سه‌شنبه) گفت اتهام‌زنی‌های رئیس‌جمهور یونان به ترکیه، «مضحک و پروپاگاندای بی‌ثمر و همچنین فتنه‌انگیزی است».
وی اظهار داشت که اگر دولت‌های یونان و جمهوری قبرس واقعیت را ببینند و تمایل داشته باشند که گفت‌وگوهایی را بر مبنای راهکار دو دولت مستقل در جزیره قبرس برگزار کنند، ترکیه هم از این طرح حمایت خواهد کرد.
«کاتِرینا ساکِلاروپولو» رئیس‌جمهور یونان روز گذشته در دیدار با «نیکاس آناستاسیادس» رئیس‌جمهور قبرس، ترکیه را به تهاجم علیه جزیره قبرس متهم کرد.
طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.
یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.
«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه پیشتر با بیان اینکه یونان هیچ تمایلی به مذاکره برای حل تنش‌ها در شرق مدیترانه ندارد، گفته بود  یونان برتری روانی خود را در مدیترانه از دست داده است. (جزئیات بیشتر)
رئیس‌جمهور قبرس چند روز پیش طی نشست خبری با «مایک پامئو» وزیر خارجه آمریکا ضمن تهدید تلویحی ترکیه به شکایت از این کشور در دیوان دادگستری بین‌المللی، از آمریکا خواست با فعالیت‌های ترکیه شرق مدیترانه مقابله کند.
پامپئو نیز در این دیدار، با ابراز نگرانی شدید از فعالیت‌های ترکیه در مدیترانه، گفت طرف‌های تنش در منطقه باید به روش دیپلماتیک برای حل اختلافات متوسل شوند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما