تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۳۸۲۰۶
دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در پیش‌همایش «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» خاطرنشان کردند که آمریکا هم‌اکنون در جایگاه‌های مختلف جهانی دچار تنزل و افول شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ شانزدهمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «تاثیر افول آمریکا بر ترتیبات امنیتی غرب آسیا» به میزبانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه در تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر «احمد زارعان»، عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: «وقتی حضرت امام خمینی (قدس سره) در مورد فروپاشی رژیم کمونیستی شوروی پیش‌بینی می‌کردند، حتی خوش‌بین‌ترین اندیشمندان نیز چنین رخدادی را در ذهن متصور نبودند؛ اما این پیش‌بینی به وقوع پیوست. اکنون نیز که آمریکا به عنوان یک قدرت برتر، بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را در دست دارد و از توانمندی نظامی برخوردار است، بسیاری افول این کشور را ناممکن می‌دانند، اما با نگاهی علمی‌تر و بررسی شواهد و نشانه‌های موجود می‌بینیم که این افول آغاز شده است.»
دکتر زارعان در ادامه افزود: «آمریکا برای قدرت خود که قوت‌یافته از ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی بود اکنون معارضانی می‌بیند که این قدرت را دچار چالش‌های جدی ساخته‌اند. ایالات متحده، اکنون شاهد ظهور قدرت‌های نوظهور قابل توجه و قابل اعتنا در ابعاد جهانی است که چین به عنوان یکی از مهم‌ترین این رقبا، 15 درصد از حجم اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است.»
دکتر «محمد مهربان»، عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) به عنوان دومین سخنران نشست، با اشاره به اینکه آمریکا در دهه‌های اخیر در رده‌بندی‌های گوناگون افول کرده است، گفت: «اکنون جایگاه آمریکا در حوزه دموکراسی قابل توجه و تأمل است. کشوری که منادی صدور دموکراسی است و خاورمیانه بزرگ را بر اساس دموکراسی‌سازی مطرح می‌کند، خود در شاخص‌های دموکراسی دچار تنزل شده است. این موضوع حائز اهمیت است و جای بحث دارد کشوری که مدعی بسیاری از شعارها بود امروز چرا و چگونه دچار این تنزل شده است.»
وی در ادامه گفت: «نوع نگاه به مارکتینگ آمریکا برای تبلیغ ایجاد امنیت در منطقه دگرگون شده است. این مسأله در دوران ترامپ به وضو مطرح شده و آمریکا دیگر به تنهایی از توان لازم برای ایجاد امنیت در منطقه برخوردار نیست؛ دور از انتظار نیست که آمریکا نه تنها امنیت بلکه دموکراسی را هم بفروشد، یعنی در ازای پول، وعده ایجاد دموکراسی و جامعه مدنی بدهد.»
گفتنی است همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info  و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس usdecline @ مراجعه نمایند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴