تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۴۳۸۱۹۵
تحقیقات مؤسسه مبارزه با فقر اوکسفام و استکهلم حاکی از آن است که بین سال‌های 1990 تا 2015 سطح دی‌اکسید کربن در جهان 60 درصد افزایش یافته و 15 درصد این حجم توسط یک درصد جمعیت ثروتمند جهان تولید شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازراشاتودی، تحقیقات دو مؤسسه مبارزه با فقر اوکسفام و استکهلم نشان می‌دهد که سطح آلاینده دی‌اکسید کربن بین سال‌های 1990 تا 2015 در جهان 60 درصد رشد کرده که 15 درصد این رقم مربوط به یک درصد ثروتمند جهان بوده است.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد میزان دی‌اکسید کربن تولید شده توسط یک درصد جمعیت ثروتمند جهان حدود دو برابر میزانی است که 5 دهک درآمدی پایین جمعیت جهان تولید کرده‌اند.
نتایج تحقیق این دو مؤسسه حاکی از آن است که 10 درصد جمعیت ثروتمند جهان حدود 630 میلیون نفر هستند اما 52 درصد کل آلودگی دی اکسید کربن جهان توسط همین قشر تولید شده است.
10 درصد ثروتمند جهان کسانی هستند که درآمد آنها بالای 35 هزار دلار در سال بوده و یک درصد ثروتمند جهان هم به کسانی اطلاق می‌شود که درآمدشان بالای صد هزار دلار در سال بوده است.
 این تحقیق هشدار داده که میزان مصرف بالا توسط افراد ثروتمند و عادت کردن قشر ثروتمند جهان به روش حمل و نقل با آلایندگی بالای کربن در حال تحت فشار قرار دادن بودجه تخصیص داده شده برای مقابله با آلایندگی در جهان است.
کیم گور، مدیر بخش تحقیقات موسسه اوکسفام و نویسنده گزارش مذکور، می‌گوید مصرف بیش از حد افراد ثروتمند در حال تشدید تغییرات آب و هوایی است و این کشورهای فقیر و افراد جوان هستند که تاوان آن را می‌دهند.
وی تاکید کرد چنین نابرابری جدی در تولید دی اکسید کربن عواقب مستقیم سیاست‌های بلندمدت دولت‌های ما در ترویج رشد اقتصادی بر مبنای نابرابری و با محور تولید دی‌اکسید کربن بوده است.
تحقیق انجام شده نشان می‌دهد در پس کاهش محدودیت‌های کرونایی آلودگی دی‌اکسید کربن به سرعت به جوامع باز خواهد گشت.
این تحقیق می‌افزاید در صورتی که به صورت سالانه شاهد کاهش آلایندگی دی اکسید کربن نباشیم طی 10 سال آینده  حتی اگر 90 درصد جمعیت جهان تولید دی اکسید کربن خود را به صفر برسانند آلودگی ایجاد شده توسط 10 درصد ثروتمند جهان کافی خواهد بود که دمای کره زمین را یک و نیم درجه سلفیوس افزایش دهد.
گور معتقد است بهترین پیشنهاد برای تمام جوامع بشری این است که یک روش زندگی پاک در پیش گیرند اما مشکل اینجاست که بودجه مقابله با آلودگی هوا در حال حاضر به نفع افراد ثروتمند در حال هزینه شدن است و آنها همچنان در حال  بالا بردن ثروت خود هستند.
نتایج تحقیق می‌گوید حمل ونقل یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد آلایندگی دی اکسید کربن در جهان است و مردم کشورهای ثروتمند روز به روز تمایل بیشتری برای استفاده از خودروهایی با آلایندگی بالا از خود نشان می‌دهند و تعداد پروازهای آنها هم افزایش یافته است.
وی می گوید ما در مورد مردمی که سالانه یک بار مسافرت می‌کنند صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره کسانی صحبت می‌کنیم که هر ماه مسافرت هوایی دارند که البته تعداد آنها کم است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲