کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمل و نقل و ترانزیت محور رایزنی‌ وزرای خارجه ازبکستان و ترکمنستان

1 مهر 1399 ساعت 14:30

وزرای امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان در رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای بر توسعه روابط در زمینه‌های حمل و نقل و ترانزیت تأکید کردند.


به گزارش بلاغ به نقل از«عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «رشید مرداف» معاون رئیس کابینه وزرا، وزیر امور خارجه ترکمنستان در رایزنیهای سیاسی دورهای به صورت ویدیویی بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور علاقمندی خود را برای توسعه روابط در زمینه های حمل و نقل و ترانزیت ابراز کردند.
وزرای امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان خواستار اجرایی سریع قرارداد «عشق آباد» در شکل گیری کریدور بین المللی حمل و نقلی «ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان» شدند.  
طرفین در این رایزنی‌های سیاسی دوره ای چگونگی و چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، علمی و فنی، منابع آبی، فرهنگی و  انسانی را بررسی کردند.
تاکید شد که در نتیجه اراده سیاسی و حمایت قطعی روسای جمهور دو کشور روابط ازبکستان و ترکمنستان به مرحله جدید و با کیفیتی وارد شد و جنبه پایدار روزافزون پیدا کرده است.   
وزرای امور خارجه همچنین روند اجرایی توافقات پیشتر به دست آمده در سطح عالی را تجزیه و تحلیل و پیشنهاداتی در مورد مدت‌ برگزاری مراسم‌های مشترک از جمله مرحله دوره‌ای کمیسیون بین دولتی ازبکستان و ترکمنستان در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، علمی و فنی و فرهنگی، نخستین نشست شورای بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان را بررسی کردند.
طرفین در این رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای همچنین همکاری‌های متقابل در چارچوب ساختارهای چندجانبه و همچنین دستور کار بین المللی و منطقه‌ای را بررسی و برای موضوع افغانستان توجه خاص مبذول داشتند.
علاوه بر این، طرفین از روی تلاش‌های مشترک در مبارزه با شیوع کروناویروس و کاهش تاثیر آن بر همکاری‌های دوجانبه نیز تبادل نظر کردند.
مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2019 میلادی با 78 درصد افزایش نسبت به سال قبل میلادی در سطح 541 میلیون و 900 هزار دلار قرار گرفته است.
هم اکنون در ازبکستان 11 شرکت با سرمایه گذاری ترکمنان در زمینه‌های بازرگانی و خدمات، نساجی، تولید مصالح نمای ساختمان و مبل فعالیت می‌کنند.
در ترکمنستان نیز دو شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ازبک در زمینه صادرات فرآورده‌های صنعتی به ترکمنستان فعالیت می‌کنند.  
بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.  






بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 438147

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/438147/حمل-نقل-ترانزیت-محور-رایزنی-وزرای-خارجه-ازبکستان-ترکمنستان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com