فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: نامه‌ای برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به‌ویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است.
۰
plusresetminus
فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران: شرایط تهران کاملاً قرمز است، محدودیت‌ها را بازگردانید
به گزارش بلاغ، علیرضا زالی در حاشیه جلسه‌ای در ستاد کرونای استان تهران در جمع خبرنگاران با‌ اشاره به ارسال نامه به وزیر بهداشت، اظهار داشت: طی این نامه درخواست بازگشت محدودیت‌ها از جمله بحث دورکاری مطرح شده، به‌نظر می‌رسد که شرایط فعلی تهران شرایط سخت‌تری است، به همین دلیل درخواست کرده‌ایم که مجموعه محدودیت‌های کمیته امنیتی و انتظامی ‌ستاد ملی در گروه‌های ۳ و ۴، به‌خصوص بحث دورکاری در سطح استان تهران مجدداًً بازگردانده شود.

زالی با بیان اینکه متأسفانه تهران شرایط کاملاًً قرمزی دارد، افزود: آمار روزهای اخیر نشان از آن است که در تهران وارد موج سوم شده‌ایم، به‌گونه‌ای که فاصله‌ بین موج دوم و موج سوم فاصله بسیار کوتاهی بود. با توجه به اینکه از روز شنبه تا به امروز در حال رصد وضعیت هستیم، به ‌نظر می‌رسد که آمار رو به افزایش است و طبیعتاًً این آمار موج گذرا تلقی نمی‌شود، آماری که الان تجربه می‌کنیم در تطابق با شکل‌گیری موج سوم است.

 دلایل شکل‌گیری موج سوم در تهران
وی با‌ اشاره به دلایل شکل‌گیری موج سوم کرونا در تهران، ادامه داد: مزمن شدن بیماری و ماهیت فرسایشی آن که البته در تمام دنیا به همین شکل است، باعث خستگی مردم شده و اکثرا انگیزه‌ها برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کم‌رنگ‌تر شده است که البته این اتفاق در تمام دنیا در حال رخ دادن است.

فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در طول دو هفته گذشته میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی و خدماتی بالای ۸۵ درصد بود که امروز به 70 رسیده و با یک افت ۱۵ درصدی رو‌به‌رو هستیم گفت: این آمار در موج دوم تا زیر۱۰ درصد در تهران افت کرد که امیدواریم این اتفاق مجدداًً تکرار نشود، بنابراین بخشی از دلایل شکل‌گیری موج سوم به‌دلیل کم شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

زالی شتاب در برخی از بازگشایی‌ها را عامل بعدی دانست و اظهار داشت: با تغییر شرایط مشاغل آموزشی و با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها طبیعتاً تعداد زیادی از افرادی که تا امروز در منزل بودند وارد عرصه شدند، که این مسئله نیز در افزایش انتقال و ابتلا تأثیرگذار است.

 فشار زیاد بر حمل و نقل تهران
وی ادامه داد: همچنین در طول دو هفته اخیر فشار بر حمل و نقل تهران بسیار افزایش پیدا کرده، الان به‌طور متوسط بالای950 تا 960 هزار نفر از مترو و تعداد قابل توجهی در مجموع از اتوبوس استفاده می‌کنند. در این شرایط انتظار ما این است که برای حل این معضل باید ابتدا مشکلات زیرساختی حمل و نقل فعلی تهران به‌خصوص در بخش مترو برطرف شود، چراکه در شرایط فعلی تنها می‌تواند تا ۳۰ درصد نیازها را پوشش دهد در صورتی که این مسئله باید تا سه برابر افزایش پیدا کند.

فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تأکید بر اینکه مطالعات ما نشان می‌دهد که بالاترین نقطه در کلانشهرها و به‌خصوص تهران مسئله حمل و نقل عمومی است، گفت: همچنین در ناوگان اتوبوسرانی از نظر تجهیزات و اتوبوس‌های نو تغییر محسوسی ایجاد نشده و بنابراین فشار جدی بر حمل و نقل عمومی تحمیل شده است.

زالی با بیان اینکه حضور مردم در اجتماع نیز به میزان کافی کم نشده است، ادامه داد: متأسفانه بحث خدمات الکترونیک در حوزه خدمات عمومی نیز به میزان مورد نظر مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 لزوم برخورد جدی با رعایت نکردن پروتکل‌ها
وی تسامح در برخورد با افراد یا اماکنی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند را معضل جدی بعدی دانست و گفت: کلا در کشور نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی تسامح به خرج می‌دهیم، متأسفانه هیچ محدودیتی در سفرها ایجاد نکرده‌ایم و همچنین اقدام و جرایم قطعی و بازدارنده در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالیست که حداقل در ۱۵۶ کشور دنیا از جرایم بازدارنده مانند زندان و جرایم نقدی استفاده می‌شود.

 تهران زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا شد
فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا در تهران شدیم، افزود: طبیعتاًً در استان تهران نیاز به یک‌سری مداخلات جدی‌تری داریم، چراکه شرایط این استان متفاوت‌تر است و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت.

زالی در واکنش به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش آمار فوتی‌ها به بالای 600 نفر در آبان، گفت: این عددی است که فکر می‌کنم خیلی در شرایط غیرمتعارف شکل خواهد گرفت؛ بنابراین باید سعی کنیم به این نقطه نرسیم و تنها راه کاهش آمار فوتی رعایت پروتکل‌ها، اعمال مداخلات جدی، به حداقل رساندن حضور مردم در اجتماعات، عدم شتاب‌زدگی در بازگشایی‌هاست که می‌تواند از نظر فنی به بهبود شرایط کمک ‌کند.

وی هشدار داد: اگر متأسفانه این بیماری به جهشی برسد که منجر به افزایش بیماری‌زایی آن شود، ممکن است مرگ و میر در عرصه جهانی و از جمله کشور ما به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند. البته مطالعات تا به امروز نشان داده که جهش‌ها و شبه‌جهش‌های این ویروس در ایران و خارج از کشور بر روی بحث بیماری‌زایی آن خیلی تأثیر نگذاشته است، ولی متأسفانه سرعت انتقال آن افزایش یافته؛ به‌گونه‌ای که برخی مطالعات نشان داده انتقال ویروس‌های جهش‌یافته بین ۸ تا ۱۲ برابر افزایش یافته و شاید یکی از دلایل افزایش ابتلا در تهران و سایر استان‌ها همین مسئله باشد.

 حجم بالای ابتلای مجدد در بهبودیافتگان
فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه الان میزان بالایی از مراجعات و بستری کرونا در کشور و  تهران به مراکز درمانی افرادی هستند که قبلاً یک‌بار مبتلا شده و مجدداً دچار عفونت شده‌اند، گفت: بنابراین بحثی که در رابطه با ایمنی جمعی داشتیم حتماً بحث غلط و پندار نادرستی است و اینکه بگوییم اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم تهران یا ایران مبتلا شوند، ایمنی ایجاد می‌شود، بحث درستی نیست.

زالی ادامه داد: الان تجربه قم و سایر شهرهای ایران نشان می‌دهد افرادی که قبلاًً در معرض ابتلا بودند الان مجدداًً مبتلا می‌شوند، بنابراین تنها راه موجود واکسن است که هنوز واکسن موثر، قطعی و کارا در دسترس نیست و  تنها راه موجود استفاده منظم از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

وی با تأکید بر اینکه باید با کمک منابع دولتی از این شرایط سخت و بحرانی گذر کنیم، عنوان کرد:‌ از طرف دیگر هیچ چیز به اندازه نیروی انسانی شاداب و باانگیزه، سیستم را از شرایط سخت نجات نمی‌دهد، بنابراین باید با تامین نیاز و مطالبات نیروهای کادر درمان، به تسهیل شرایط کمک کنیم، چراکه اگر نیروی انسانی آسیب‌دیده و در معرض خطر قرار گیرد، این نکته نگران‌کننده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما