داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری سال 1399 حتما قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته‌ این مطلب را بخوانند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ  نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1399 امروز روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.
داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ حتما این مطلب را بخوانند. زیرا در انتخاب رشته داوطلبان باید به نکات مهمی توجه کنند.
یکی از نکات جدی در انتخاب رشته امسال، انتخاب رشته‌های پزشکی دانشگاه‌ آزاد اسلامی است.
*تکلیف داوطلبان تجربی که دانشگاه آزاد را انتخاب نکرده اند چیست؟
فرح بخش یکی از داوطلبان گروه تجربی در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: می دانستیم که انتخاب رشته گروه پزشکی دانشگاه آزاد هم در فرم انتخاب رشته دانشگاه های سراسری انجام می شود.
وی ادامه داد: اما برایمان سوال است که اگر دانشگاه آزاد را انتخاب نکرده باشیم چه می شود؟ 
وی گفت: اغلب دوستان من مثل من دانشگاه آزاد را به عنوان علاقه مندی انتخاب نکرده بودیم.
* فرصت شرکت در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی هنوز هست؟
ابتکاری یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری که امروز نتیجه خود در کنکور را دید و از نتیجه رضایت نداشت، از خبرنگار فارس پرسید که آیا اکنون امکان شرکت در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی را دارد یا فرصت تمام شده است؟
وی گفت: فکر می کردم در دانشگاه روزانه یا شبانه قبول شوم اما با این کارنامه بعید می دانم. بهتر بود در دوره های دیگر هم ثبت نام می کردم.
ابتکاری گفت: در زمان ثبت نام به این موضوع اصلا فکر نکرده بودم و اکنون با شرایط پیش آمده رفتن به شهرهای دور برایم ممکن نیست.
برای پاسخ گویی به این سوالات و دیگر سوال ها درباره نکات کنکور امسال، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری سال 1399 حتما قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته‌ این مطلب را بخوانند.

*انتخاب رشته متمرکز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه‌ آزاد اسلامی
متقاضیان گروه آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه‌ آزاد اسلامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته (منتشر شده از سوی این سازمان) درج خواهد شد. لذا لازم است درصورت تمایل به انتخاب کدرشته محل های فوق مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، این کدرشته محلها را به همراه سایر کدرشته محل های انتخابی در فرم انتخاب رشته با توجه به اولویت درج کنند.
با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی و رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل (نقاشی، ارتباط تصویری، کاردانی هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری - کارگردانی، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی) در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ بصورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌پذیرد، متقاضیانی که قبلاً حاضر جلسه آزمون سراسری در این گروه آزمایشی بوده‌اند و برای شرکت در آزمون عملی این رشته‌ها اعلام علاقمندی کرده و در آزمون عملی آنها شرکت کرده یا خواهند کرد، در صورت تمایل لازم است در بین ۱۵۰ انتخاب خود در فرم انتخاب رشته، این رشته‌ها را در هر اولویتی که علاقه دارند، قرار دهند. 
متقاضیان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی علاقمند به رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز نشده‌اند در صورتیکه در زمان مقرر در آزمون عملی شرکت کرده اند به آنان اجازه انتخاب رشته محل های دوره روزانه ونوبت دوم، منحصراً در این رشته‌ها داده شده است. این موضوع در کارنامه نتایج اولیه برای این متقاضیان مشخص شده است. 
متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام علاقمندی نکرده اند در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به این دوره‌ها به مبلغ ۱۸۶.۰۰۰ (یکصد و هشتاد و شش هزار) ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان (بخش خرید کارت اعتباری) نسبت به انتخاب رشته از این دوره‌ها اقدام کنند.
متقاضیان علاقمند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتیکه مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده‌اند در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ ۹۳.۰۰۰ (نود و سه هزار) ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان (بخش خرید کارت اعتباری) نسبت به انتخاب رشته از این دانشگاه‌ها اقدام کنند.
سامانه انتخاب رشته مجازی این سازمان به منظور راهنمایی و کمک به متقاضیان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ (برای رشته‌های با آزمون) از روز چهارشنبه ۲ مهر ماه ۹۹ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.
ویژه نامه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1399 شامل مطالب مفید و کاربردی درباره انتخاب رشته از جمله تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی گزینی، انواع سهمیه ها، استفاده از انتخاب رشته مجازی و نکته های مهم در انتخاب رشته اصلی تدوین و در روز دوشنبه از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر می شود. مطالعه این ویژه نامه به متقاضیان، والدین و مشاوران توصیه می‌شود.
پذیرش در کدرشته‌محل‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی توسط دانشگاه ها و مؤسسات پذیرنده در سال ۱۳۹۹ به‌ صورت جدا از کدرشته‌محل‌های با آزمون و مستقل از این مرحله با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و با ملاک معدل کتبی دیپلم با توجه به نوع دیپلم متقاضی و رشته انتخابی وی انجام می‌شود. متقاضیان (اعم از اینکه در آزمون سراسری ثبت نام کرده یا نکرده و یا در جلسه آزمون حاضر و یا غایب بوده‌اند) می‌توانند با مراجعه به سامانه پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان که ثبت‌نام و انتخاب رشته در این سامانه از ۵ مهر ماه ۹۹ شروع شده و تا ۷ مهر ماه ۹۹ نیز ادامه دارد با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای مربوط نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند. لازم به توضیح است دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌های پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی از ۵ مهر ماه ۹۹ در درگاه اطلاع رسانی این سازمان به همراه اطلاعیه‌های اصلاحی آن قرار گرفته و هم اکنون نیز در درگاه اطلاع رسانی سازمان قرار دارد. لذا کدرشته‌محل‌های مربوط به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی شماره (۲) «رشته های با آزمون» که در ۳۱ شهریورماه ۹۹ در درگاه اطلاع رسانی این سازمان منتشر می‌شود درج نشده است.
آن‌دسته از متقاضیان علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، (بجز متقاضیان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از 2 مهر ماه 99 به درگاه اطلاع رسانی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی: www.azmoon.org مراجعه کنند. انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون بطور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد. بدیهی است متقاضیانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

 یادآوری‌های مهم
۱- سامانه انتخاب رشته مجازی این سازمان به منظور تعیین حدود شانس قبولی در رشته محل های مورد علاقه از روز چهارشنبه 2 مهر ماه ۹۹ در درگاه اطلاع رسانی این سازمان در دسترس خواهد بود. داوطلبان می توانند با مراجعه به این سامانه با توجه به وضعیت علمی شانس قبولی خود را در رشته هایی که علاقمند به انتخاب آنها هستند مشاهده کرده و سپس درخصوص تکمیل فرم انتخاب رشته خود در بازه زمانی اعلام شده تا 5 مهر ماه 99 تصمیم گیری و اقدام کنند.
۲- به متقاضیان توصیه می‌شود پس از دریافت رسید از بخش مشاهده اطلاعات حتماً از فهرست کدرشته های انتخابی خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی که بالای آن رسید 15 رقمی و شماره پرینت درج شده است یک نسخه پرینت تهیه کرده و به دقت آن را بازبینی و مشاهده کنند و در صورت مشاهده اشکال در کدرشته ‌محل‌های درج شده در فرم انتخاب رشته با مراجعه به بخش ویرایش فرم انتخاب رشته آن را اصلاح کنند. لازم است پرینت فهرست کدرشته محل‌های انتخابی را تا زمان اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهداری کنند. 
نکته مهم: در حفظ و نگهداری این رسید 15 رقمی و سایر اطلاعات آزمونی خود دقت کنید چون امکان سوءاستفاده از این اطلاعات برای دستکاری انتخاب رشته شما بعد از اتمام فرآیند انتخاب رشته وجود دارد.
۳- عدم دریافت رسید ۱۵ رقمی به منزله عدم تکمیل فرآیند انتخاب رشته است، لذا لازم است متقاضیان دقت لازم را در دریافت این رسید داشته باشند.
۴- متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته هستند برای اینکه مراحل انتخاب رشته‌های تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند و مشکلی برای آنان بوجود نیاید، لازم است اطلاعیه‌های این سازمان، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و شرایط و ضوابط مؤسساتی که به صورت شرایط خاص پذیرش می کنند و هم چنین دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی را به دقت مطالعه کنند.
5- بعضاً برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بعد از انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته اقدام به اخذ مجوز رشته جدید و یا حذف رشته می کند که این سازمان در طول زمان انتخاب رشته این موضوع را در قالب اطلاعیه‌های اصلاحی اطلاع‌رسانی می کند. لذا لازم است متقاضیان تا پایان زمان انتخاب رشته با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی از وجود این اطلاعیه‌ها آگاه شده و در صورت نیاز انتخاب رشته خود را ویرایش کنند.
۶- براساس ضوابط آزمون سراسری سال ۱۳۹۹، منحصراً آن‌دسته از متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) بوده و یا شاغل به تحصیل در پایه دوازدهم نظام آموزشی جدید هستند و یا متقاضیانی که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی و یا شاغل به تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی و یا دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) بوده‌اند، و یا حداکثر تا ۳۱ شهریور ماه ۹۹ برای انتخاب رشته‌های تحصیلی پذیرش برای هر دو نیمسال تحصیلی (مهر و بهمن ماه) و ۳۰ بهمن ۹۹ برای انتخاب کدرشته محل‌های پذیرش منحصراً برای نیمسال دوم (بهمن ماه ۱۳۹۹) نسبت به اخذ مدرک تحصیلی خود اقدام کنند، حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون را داشتند. آن‌دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که تا تاریخ تعیین شده موفق به اخذ مدرک تحصیلی دوره کاردانی (فوق دیپلم) نشوند، و همچنین آن دسته از متقاضیان نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) و یا دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی که احتمال می‌دهند تا پایان مهرماه یا بهمن ماه موفق به اخذ مدرک تحصیلی خود نشوند چنانچه در آزمون شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته تلقی شده باشند، مجاز به تکمیل فرم انتخاب رشته برای رشته‌های تحصیلی پذیرش برای نیمسال اول (مهر ماه) سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، نمی‌باشند و در صورت تکمیل فرم انتخاب رشته و قبولی نهایی، قبولی آنها لغو و با آنان مطابق ضوابط رفتار خواهد شد. تبصره: آن دسته از متقاضیانی که تا تاریخ مقرر موفق به اخذ مدرک تحصیلی دیپلم نظام جدید (نظام ۳-۳-۶) یا مدرک پیش‌دانشگاهی و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) نشوند، در صورت انتخاب کدرشته‌ محل‌هایی که مطابق دفترچه راهنمای انتخاب رشته پذیرش آنها برای نیمسال دوم (بهمن ماه) سال تحصیلی ۱۳۴۰۰-۱۳۹۹ باشد، به شرط اخذ مدرک تحصیلی حداکثر تا تاریخ بهمن ۹۹ ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان بلامانع خواهد بود و در غیر اینصورت قبولی آنان باطل خواهد شد.
۷- پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ (اعم از متمرکز یا نیمه‌متمرکز، پذیرش با آزمون و یا صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی) آزمون سراسری سال ۱۳۹۹، منحصراً برای شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی، دوره‌های غیر روزانه آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ به شرط اینکه تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ (سومین مرحله ثبت نام در آزمون) نسبت به انصراف قطعی اقدام نموده باشند و در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط از جمله مقررات نظام وظیفه، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سال ۱۳۹۹ بوده‌اند. در غیر اینصورت مجاز به ثبت‌نام و شرکت در این آزمون نبوده‌اند. ۸-  دانشجویان دوره روزانه (سنوات قبل) برای شرکت در آزمون می‌بایست در صورت داشتن شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون، حداکثر تا تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ (سومین مرحله ثبت نام در آزمون) از رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل بوده‌اند، انصراف می‌دادند. در غیراینصورت حتی در صورت انصراف بعد از تاریخ فوق درصورت قبولی در این آزمون، قبولی آنها باطل خواهد شد.  ۹- متقاضیان در صورت مشاهده مغایرت در سهمیه (برای متقاضیان سهمیه ایثارگران) و یا درخواست اعمال سهمیه ایثارگران، لازم است حداکثر تا ۲ مهرماه ۹۹ به ارگانهای مربوط (محل تشکیل پرونده ایثارگری) مراجعه و موضوع علت عدم تأیید سهمیه و یا درخواست اعمال سهمیه را پیگیری کنند. بدیهی است در صورت تأیید نهایی سهمیه آنان توسط ستاد کل ارگان ذیربط در تهران و ارسال مشخصات متقاضیان حداکثر تا ۵ مهرماه ۹۹ به این سازمان، سهمیه آنان برای مرحله گزینش نهایی اعمال خواهد شد در غیر اینصورت بعد از تاریخ مذکور اقدامی در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران بعمل نخواهد آمد و این متقاضیان با سهمیه آزاد گزینش خواهند شد. ۱۰- چنانچه مشمول اعمال سوابق تحصیلی دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی می‌باشید و در رابطه با عنوان دیپلم، سال اخذ دیپلم، نمرات سوابق تحصیلی دیپلم، عنوان پیش دانشگاهی، سال اخذ پیش دانشگاهی و نمرات سوابق پیش دانشگاهی مندرج در این کارنامه، اشکالی مشاهده کرده اید لازم است حداکثر تا ۲ مهرماه ۹۹ با همراه داشتن کارنامه به منطقه آموزش و پرورش شهرستان مربوطه مراجعه نمائید بدیهی است مواردی که از طرف مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و حداکثر تا ۵ مهرماه ۹۹ تأیید و به این سازمان اعلام گردد، برای مرحله گزینش نهایی اعمال خواهد شد؛ در غیر اینصورت اقدامی به عمل نخواهد آمد.
۱۱- پاسخنامه و کلید نهایی سوالات آزمون برای رتبه های زیر ۱۰۰۰۰۰ کشوری در گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رتبه‌های کشوری زیر ۲۰۰۰۰ در گروه های آزمایشی هنر و زبان از عصر روز دوشنبه مورخ ۹۹/۰۶/۳۱ در درگاه اطلاع رسانی سازمان در دسترس خواهد بود.
نحوه ارسال درخواست و یا ارتباط غیرحضوری با سازمان سنجش آموزش کشور
باتوجه به عدم پذیرش حضوری متقاضیان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و در جهت تسریع در بررسی و ثبت درخواستها به صورت الکترونیکی، متقاضیان در صورت داشتن هر گونه سوال و یا اعتراض به مندرجات کارنامه نتایج اولیه می توانند حداکثر تا 5 مهرماه 99 به سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس: http://darkhast.sanjesh.org مراجعه و درخواست خود را به همراه مستندات لازم ثبت کنند. پس از ثبت درخواست، برای متقاضی شماره نامه و کدرهگیری از طریق پیام کوتاه ارسال می شود. متقاضیان می توانند پس از دریافت شماره و کد رهگیری از طریق پیام کوتاه، به پورتال رهگیری الکترونیکی مکاتبات به آدرس: http://rahgiri.sanjesh.org وارد و از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند.
ضمناً متقاضیان درصورت لزوم میتوانند سوال یا سوالات خود را از با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور و یا در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن ۴۲۱۶۳-۰۲۱ نیز در میان بگذارند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲