تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۴۳۷۸۸۳
نشست بررسی مسائل و مشکلات زنجیره کامل تامین چای در کشور با حضور چایکاران و زارعان، مدیران کارخانجات چایسازی و چای خشک‌کنی، واحدهای بسته‌بندی، واردکنندگان و صادرکنندگان چای، رییس سازمان چای کشور، رییس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی چای کشور و ‌نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط، معاون اقتصادی استانداری گیلان در محل وزارت کشور برگزار شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، بابک دین‌پرست در این نشست با بیان این که چای کالایی استراتژیک در کشور است، گفت: نیازمند اخذ گواهی کیفیت بین المللی برای چای ایرانی و تایید ارگانیک بودن آن، به امکان صادرات پرجاذبه این محصول هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور همچنین  با اشاره به اینکه صنعت چای در کشور ، قدمتی در حدود ۱۲۰ ساله دارد، اظهار کرد: تلاش داریم با هم اندیشی و اشتراک دیدگاه ها و راهکارها، مشکلات و موانع موجود بر سر صنعت چای را در همه حلقه های موجود و از تولید تا بسته بندی و عرصه در بازار، شناسایی و نسبت به رفع این موانع اهتمام بورزیم.
وی در ادامه با بیان این که چای بعد از آب پرمصرف ترین نوشیدنی جهانی است، افزود: سرانه مصرف سرانه چای در کشور پنج برابر میانگین جهانی است که باید در این خصوص هم تدبیرهای لازم را جهت استاندارد سازی مصرف سرانه چای با میانگین جهانی داشته باشیم.
دین پرست با تاکید بر این که باید نگاهی استرات‍‍‍ژیک به صنعت چای در کشور داشته باشیم، تصریح کرد: نیاز داخلی چای در کشور در حدود ۱۰۰ هزارتن است که از این میزان حدود ۲۸ الی ۳۰ هزار تن در داخل تولید می شود. متاسفانه طی دهه های گذشته ، کشت این محصول در کشور به حداکثر ۲۵ هزار هکتار ،در ۹۰۰ روستا از ۱۳ شهرستان ، در دو استان گیلان و مازندران محدود شده است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۲۸ هزار تن برگ سبز چای و در نهایت ۲۸ هزاررتن چای خشک در کشور تولید شده که نسبت به سال ۱۳۹۷، حدودا ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد و پیش بین می شود که در سال جاری ۱۳۰ هزار تن برگ سبز چای و نهایتا ۳۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید کنیم که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش چندانی نخواهد داشت.
معاون وزیر کشور گفت: دلیل ورود وزارت کشور به این موضوع به خاطر  روند اجرای ماده ۳ قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی است که در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ تصویب و طبق ماده سه این قانون ، وزارت جهاد کشاورزی موظف شده در واردات هر یک از کالاهای بند (الف) ماده (۱) این قانون برای تامین نیاز داخلی و تنظیم بازار به نحوی عمل کند که سالانه حداقل ۱۰ درصد به میزان تولید داخلی این محصولات افزوده شود تا کالاهای مزبور به حد خود کفایی در تولید داخلی برسد.
دین پرست افزود: چنانچه این قانون به خوبی اجرا می‌شد، پس از گذشت ۸ سال از  زمان ابلاغ قانون، اکنون باید در تمامی ۲۴ قلم محصول و کالای مورد نظر قانون گذار در بخش های زراعی، باغی، گیاهان دارویی ، دامی، طیور و آبزیان از جمله چای، کنجاله، گندم، جو، ذرت، برنج، پنبه‌وش، سیب زمینی، پیاز، حبوبات، سیب ، پرتقال، خرما، کشمش ، قند، شکر ، گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ ، روغن ‌و دانه های روغنی، شیر و فراورده های لبنی و پیله ابریشم به مرز خودکفایی می رسیدیم که متاسفانه امروز به هر دلیلی در اکثر موارد، با هدف مورد نظر قانونگذار فاصله جدی داریم.
وی با بیان اینکه امروز نزدیک به ۵۰ هزار خانوار ایرانی در حوزه صنعت چای مشغول هستند؛ گفت: باید به چای به عنوان کالایی نگاه کنیم که برای کشور ارزآوری داشته باشد. کیفیت چای ایرانی در دنیا کم نظیر است و با توجه به عدم استفاده از سموم در صنعت چای کشور ، ضرورت اخذ گواهی بین المللی و برند سازی این کالا بعنوان یک محصول ارگانیک ایرانی احساس می شود.
ضرورت تثبیت نقش و سهم دولت در خرید تضمینی برگ سبز چای، مساعدت و حمایت از چایکاران و مدیران کارخانجات چای خشک کنی از طریق اعطای تسهیلات کم بهره ، به منظور به زراعی و به روز رسانی تجهیزات کارخانجات تولید ، فراوری و بسته بندی چای در کشور ، از دیگر مواردی بود که از سوی معاون اقتصادی وزیر کشور مورد تاکید قرار گرفت.
وی در پایان ضمن تقدیر از حمایت های دولت از فعالین صنعت چای و سازمان چای برای رفع مشکلات این صنعت و ایجاد انگیزه در چایکاران طی سال‌های اخیر ، خاطر نشان کرد: باید تمام تلاش و همت ما این باشد که تولید را در داخل تقویت و هم زمان بتوانیم از میزان واردات این محصول در جهت حمایت از تولید داخلی بکاهیم.
به گفته دین پرست گزارش این جلسه برای اخذ تدابیر رییس جمهور ، ارسال خواهد شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲