تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۴۳۷۸۳۹
مرگ «روث گینسبرگ» قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا در فاصله کمتر از دو ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور یعنی3نوامبر(13 آبان) جنجالی در آمریکا به راه‌انداخته است. دیوان 9 عضوی عالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فصل الخطاب است.
۰
plusresetminus
جنجال در آمریکا پس از مرگ قاضی دیوان عالی در آستانه انتخابات

به گزارش بلاغ، روز جمعه «روث گینسبرگ» قاضی لیبرال و کهنه کار آمریکایی پس از 27 سال تکیه زدن بر کرسی قضاوت در دیوان عالی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان مرد. مرگ وی آن هم شش هفته مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یعنی، خالی شدن یک کرسی در بالاترین سطح قضایی آمریکا که این مسئله، دموکرات‌ها را نسبت به بهره‌برداری جمهوریخواهان و دونالد ترامپ از آن به شدت نگرانکرده است.

جمهوریخواهان هم اکنون با اکثریت شکننده 5 به 4 دیوان عالی را در اختیار دارند. حال با خالی شدن این کرسی در پی مرگ وی، در صورت اقدام ترامپ به انتخاب فرد جایگزین و حمایت سنا در زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات، کفه ترازو می‌تواند در عالی‌ترین سطح تصمیم گیری قضایی را هرچه بیشتر به نفع او تغییر
دهد.
«جو بایدن» نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در واکشن به مرگ «گینزبرگ» درتوئیتی نسبت به هرگونه اقدام شتابزده ترامپ در معرفی فرد جایگزین برای این مسند تا پیش از انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا، هشدار داده است.

بایدن نوشته: «اجازه دهید واضح بگویم؛ رای دهندگان باید رئیس‌جمهوری خود را انتخاب کنند، آنگاه رئیس‌جمهوری برگزیده باید جانشین قاضی گینزبرگ را تعیین کند.

همچنین نماینده اصلی حزب دموکرات آمریکا در کمیته قضایی سنای این کشور نیز گفته سنای آمریکا تحت هیچ شرایطی نباید پیش از انتخابات ریاست جمهوری، جایگزینی را برای قاضی متوفی دیوان عالی در نظر بگیرد».

رای دیوان عالی آمریکا در مسائل حساس مثل سرنوشت انتخابات فصل الخطاب است و در صورتی که در انتخابات آتی ریاست جمهوری کار به این دیوان بکشد که احتمال آن نیز هست اکثریت جمهوری خواه آن در انتخاب رئیس‌جمهور بعدی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آغاز رای‌گیری زودهنگام
خبر دیگر انتخاباتی از آمریکا اینکه رأی‌‌گیری زودهنگام برای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا از روز جمعه در ایالت‌های «مینه‌سوتا»، «ویرجینیا»، «داکوتای جنوبی» و «وایومینیگ» آغاز شده است. 

به نوشته پایگاه هیل، رأی‌دهندگان در ایالت ویرجینیا از روز جمعه می‌توانند تا روز ۲ نوامبر (12 آبان ) با مراجعه حضوری به حوزه‌های انتخاباتی در سراسر این ایالت رأی خود را به صندوق بیندازند. رأی‌دهندگان همچنین برای رأی دادن به صورت پستی تا تاریخ ۲۳ اکتبر(2 آبان) فرصت دارند. در ایالت‌های مینه‌سوتا، داکوتای جنوبی و وایومینگ، شهروندانی که درخواست خود برای رأی‌دهی غیابی را ثبت کرده‌اند می‌توانند تا یک روز قبل از روز انتخابات(12 آبان) به صورت پستی یا با مراجعه حضوری به نامزدهای مورد نظر خود رأی بدهند. رسانه‌های آمریکا یکی از دلایل برگزاری این رأی‌گیری‌های زودهنگام را «جلوگیری از ازدحام افراد در شرایط شیوع کرونا» ذکر کرده‌اند. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲