وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به 5 دلیل عدم اجرای سند تحول آموزش و پرورش، گفت: سند 2030 ظرف 6 ماه عملیاتی شد ولی سند تحول 9 سال است که اجرا نشده و مسکوت مانده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازمحمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع «چرا سند تحول اجرا نشد؟» با اشاره به اهمیت سند تحول، اظهار کرد: راجع به اهمیت سند، اشاره‌ای شده که دگرگونی نسل‌های مختلف است اما چنانکه باید و شاید است، اهمیت آن درک نشده است.
وی ادامه داد: به طور کلی در ارتباط با آموزش و پرورش بین دیدگاه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری با عمل و آنچه مسؤولان اجرایی انجام می‌دهند، فاصله است؛ معتقدم آموزش و پرورش، یک وزارتخانه نیست بلکه دستگاه تولید انسان است و سایر وزارتخانه‌ها، کالا و خدمات برای انسان تولید می‌کنند؛ بنابراین آموزش و پرورش مسأله همه مسؤولان است در وهله اول مسأله رئیس‌جمهور، دولتمردان و بعد وزیر آموزش و پرورش است؛ در سند تحول آموزش و پرورش، آمده است که باید آموزش و پرورش برای اجرا از همه دستگاه‌ها کمک بگیرد و گزارش کند که کدام دستگاه‌ها کمک کرده و کدام دستگاه ها کمک نکرده است.
فرشیدی به 5 دلیل عدم اجرای سند تحول اشاره کرد و گفت: این موارد شامل «ناآگاهی و ناباوری برخی دولتمردان، مدیران و کارشناسان نسبت به سند تحول»، «فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی»، «خلأ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها»، «اجرای آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های انحرافی که با سند تقابل دارد» و «جایگاه حاشیه‌ای سند( یعنی در متن نیست)» است. 
وی به توضیح دلایل عدم اجرای سند تحول پرداخت و اظهار کرد: در بخش ناآگاهی و ناباوری برخی دولتمردان، مدیران و کارشناسان نسبت به سند تحول باید بگویم مدیریت تحول‌خواه، ضرورت تحول است؛ از درون این نظام اداری موجود که تحول ایجاد نمی‌شود. این نظام اداری موجود، خودش را می‌خواهد حفظ کند. شورای عالی آموزش و پرورش مصداق برجسته آن است، یک دانش‌آموز نمره نیاورده است، بُرد شورای عالی آموزش و پرورش فعلا این اندازه است یعنی کشش تحول نیست. البته چون بُعد فردی هم پیدا می‌کند خواهش می‌کنم راجع به افراد حرف نزنم اما مصداق را می‌گویم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: منظور کسانی است که نسبت به سند تحول آشنایی ندارند، باور ندارند و یا به یک چیز بدتر باور دارند که در این حالت سند دچار دو مشکل می‌شود یعنی یا تعطیل یا تحریف می‌شود که سال‌هایی تعطیل شده بود. 
وی به فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی اشاره کرد و ادامه داد: در فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی به این معنی است که گفتمان و سکه رایج نیست؛ راز سر به مُهری است. افتخار می‌کنیم انقلاب ما انقلاب واژه‌هاست؛ بسیج، شهادت و حجاب در سند تحول هست.
فرشیدی افزود: اینکه گفتیم سند تحول غریب و مظلوم است و فقر گفتمان داریم، این است که باز همان آموزش حقوق شهروندی، مهارت ارتباطی دختران، برابری جنسیتی یعنی واژه‌های ۲۰۳۰ را در بخشنامه‌ها و سخنرانی‌ها کاملا شاهدیم اما کلیدواژه‌های خوبی در سند داریم مثل حیات طیبه، هویت ایرانی - اسلامی، عدالت آموزشی، فطرت، ساحت‌های تعلیم و تربیت تا تبدیل به مطالبه جامعه و مردم شود.
وی اضافه کرد: نظام ما نظام مردم‌سالاری دینی است مثلا درباره مدرسه، همکاران ما نگران بودند. نظام ما نظامی است که وقتی مشکل پیچیده‌ای پیش آید، بلافاصله خود بدنه حل می‌کند. دستورالعمل داده شد یعنی همانطور که به تورم داده شد که پایین بیاید، به دانش‌آموزان هم دستور دادند که به مدرسه بیایند ولکن مردم انتخاب معقول کردند و نیامدند؛ بنابراین لازمه‌اش این است که سند تحول بنیادین توسط معلمان، مردم و رسانه تبیین شود.
فرشیدی به دستورالعمل‌های انحرافی اشاره کرد و گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی در سال 79 نوشته شده است اما آمدند بر اساس سند تحول در سال 97، اهداف دوره های تحصیلی را دوباره نوشتند و این کار به کسانی سپرده شده است که نه تنها باور به سند تحول ندارند بلکه باور به ۲۰۳۰ دارند؛ نتیجه آن چه شده است؟ یک چیز گِرد نسبی‌گرایانه که نه کور می‌کند و نه شفا می‌دهد.
وی تصریح کرد: در اهداف دوره‌های تحصیلی ولایت فقیه حذف شده، به جای امامان کلمه پیشوایان دینی و به جای اسلام، از کلمه دین استفاده شده است؛ در فرهنگ غربی، بهائیت هم دین است وقتی ۲۰۳۰ را منکر می‌شویم برای همین است.
دبیرکل کانون تربیت اسلامی اضافه کرد: تولی و تبری، جهاد و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، حکومت دینی، روحیه سلحشوری، دفاع از کیان کشور اسلامی، انس با زبان فارسی، آشنایی با زبان عربی، احکام اقتصادی اسلام، حمایت از تولید داخلی،  سیره امام خمینی(ره) و رساله عملی تقلید حذف شده است و اینها مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و وقتی که گفتم شورای عالی آموزش و پرورش از پس آن بر نمی‌آید، این مصداقش است‌. 
وی در پاسخ به این پرسش که «این موارد مطلق حذف شده و جایگزین نداشته است؟»، گفت: یک چیز کلی آمده است که نه سیخ بسوزه و نه کباب و به جای آن هم واژه‌های بی خطر آمده است؛ اهداف دوره‌های تحصیلی را به یک کمیسیونی ارجاع دادند؛ کسانی که آن را نوشتند برخی در کمیسیون و برخی در شورای عالی هستند. قبل از این قضیه، این افراد رسماً از ۲۰۳۰ دفاع کردند؛ کسی که باورش این است که ۲۰۳۰ خوب است، اگر به او زیرنظامی را بسپارند، اینگونه می‌نویسد.
فرشیدی ادامه داد: در زیرنظام تربیت نیروی انسانی، چند بار رهبر معظم انقلاب، مکرر گفتند و در سخنرانی اخیرشان خطابشان به مجلس بود که فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باید نیرو وارد آموزش و پرورش شود؛ حذف ساعت پرورشی در دوره دوم دبیرستان و کم شدن ساعت دینی از دیگر موارد است.
وی افزود: ما خلأ نظارت و مطالبه‌گری داریم؛ در وهله اول شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات باید وارد شوند. الان هر کسی کار می‌کند روکش آن را سند می‌گذارند. شورای عالی باید به 
شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در اجرا ورود کند؛ اگر دانشگاهی دو هزار دانشجو دارد، رئیس آن را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌کند اما انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش با ۷۰ هزار معلم با تشخیص فرد است؛ نکته دیگر این است که توصیه می‌کنیم که تحول، ردیف بودجه داشته باشد و اگر صدا و سیما سند تحول را تبدیل به مطالبه مردمی کند، خوب است چون یک راهش، مطالبه مردمی است.
وی با اشاره به دلیل اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش، بیان کرد: اجرای سند 2030 یک تفکر است که از بالاتر هدایت شد و معاون اول رئیس جمهور دستورالعمل 2030 را داد که ظرف 6 ماه عملیاتی شد ولی سند تحول 9 سال است که اجرا نشده و مسکوت مانده است؛ آن تفکری که به ۲۰۳۰ باور دارد اما به سند تحول باور ندارد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰