تاریخ انتشارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۴۳۷۷۶۶
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مشکلات‌اشتغال ریشه در تولید و موانع کسب و کار دارد، گفت: باید یارانه‌ها در مسیر گسترش کسب و کارها باشد.
۰
plusresetminus
کارشناس مسائل اقتصادی: مشکلات‌ اشتغال با رونق تولید داخل حل می‌شود
به گزارش بلاغ، آرمان حاجیان فرد در گفت وگو با‌ خبرگزاری تسنیم، درباره برنامه‌های ‌اشتغالزایی دولت اظهارداشت: یکی ازطرح‌های وزارت کار طرح یارانه دستمزد است که مسئولان اعلام می‌کنند موفقیت‌آمیز بوده، اما نیازمند توضیحاتی است. 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف یارانه تشویق افراد برای توسعه فناوری‌های جدید و پیشرفت در تولید است که باعث رونق داخلی می‌شود. اما دولت با پرداخت یارانه و وام در طرح‌های مختلف به دنبال کارهای ویترینی بوده است. همین امر باعث می‌شود که برخی اقدامات هیچ کمکی به تولید نکند. یارانه‌هایی که به صورت همه گیر نباشد و به همه نرسد علاوه‌بر اینکه عدالت اجتماعی را زیر سؤال می‌برد, مبنای فساد‌ها و رانت‌ها است. باید دید طرح یارانه دستمزد به تمام کارفرمایان متقاضی رسیده است یا خیر؟

 کارشناس مسائل اقتصادی درباره وضعیت ‌اشتغال گفت: در رتبه بندی بانک جهانی که هر ساله اعلام می‌شود، در سال 2020 از 190 کشور دنیا، ایران رتبه 127 برای سهولت کسب و کار را کسب کرده است. به همین خاطر جز کشورهایی هستیم که شروع کسب و کار به شدت تحت عوامل داخلی است و موانع و مشکلات عدیده‌ای دارد. از سوی دیگر کسب و کارها به وسیله قوانین دست و پا گیر مالیاتی و تأمین اجتماعی و دیگر موارد، بعد از مقطعی محکوم به شکست است. به همین خاطر با اولین چالش، مشکلات ‌اشتغال کشور ایجاد می‌شود.

 حاجیان فرد افزود: با کرونا حدود دو میلیون نفر بیکار شدند اما تعدادی از کارفرمایان هم با تغییر کسب و کار، اقداماتی انجام دادند که نیروی کار بیکار نشود.این کارفرمایان خارج از حیطه دولت بودند. مشکلات ‌اشتغال ریشه در تولید و موانع کسب و کار و موانعی که دولت می‌تواند تسهیل کند دارد. باید قوانین و یارانه‌ها در مسیر و گسترش کسب و کارها باشد.

 وی تصریح کرد: دولت به این توجه نمی‌کند که باید بازار را بر مبنای ارکان اقتصادی برنامه‌ریزی کند و هر گونه  دستکاری در بازار تبعات بدی دارد. به طور مثال بازار سرمایه در حال تداوم بود تا اینکه دولت به بازار سرمایه ورود کرد و باعث ریزش چند صد هزار واحدی شاخص بورس شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴