تاریخ انتشارجمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۴۳۷۶۰۴
هیأت‌های بلند‌پایه تاجیکستان و افغانستان به ریاست وزیر امور خارجه تاجیکستان و سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازهیأت‌های بلند‌پایه تاجیکستان و افغانستان به ریاست «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
در پایان این دیدار و رایزنی، بیانیه ای صادر شد.
در این بیانیه آمده است: در شهر دوشنبه ملاقات هیئت های جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی افغانستان در سطح وزیران امور خارجه دو کشور برگزار گردید.
«سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «محمد حنیف اتمر»  سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان ریاست این هیئت ها را بر عهده داشتند.
بررسی مسائل مناسبات دوجانبه و همکاری دو کشور در زمینه های گوناگون، همچنین تبادل نظر در مورد وضعیت منطقه و جهان محور این رایزنی‌ها بود.
رؤسای هیئت ها از روابط بالای سیاسی بین دو کشور اظهار رضایت کردند.
در این زمینه بر اهمیت صحبت تلفنی رؤسای جمهور دو کشور «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان و «اشرف غنی» رئیس جمهوری اسلامی افغانستان که در 21 آگوست 2020 صورت گرفت، تاکید شد.
تاجیکستان به گسترش بیشتر همکاری های متقابلاً سودمند با کشور دوست افغانستان توجه ویژه دارد.
در این ملاقات ذکر شد که مناسبات دوستی، همکاری و شراکت بین دو کشور همجوار و همزبان امکان می‌دهد «دوشنبه» و «کابل» در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه ای موقعیت یکسان یا به هم نزدیک داشته باشند.
طرفین اظهار داشتند که مبارزه مشترک با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر مسیر مهم همکاری بین دو کشور می‌باشد. همچنین جهت رفع پیامدهای همه گیری کووید-19 همکاری و همیاری بین دو کشور باید افزایش یابد.
تاجیکستان از سعی و تلاش های دولت افغانستان در تأمین امنیت، صلح و ثبات در این کشور حمایت می‌کند. در این رابطه، جانب تاجیکستان از روند مذاکرات صلح بین الافغانی که 12 سپتامبر 2020 در «دوحه» آغاز شد، استقبال می‌کند.
جانب تاجیکستان امیدوار است که مذاکرات صلح بین الافغانی برای برقراری صلح و آرامش در این کشور رنج دیده، زمینه قوی فراهم خواهد کرد.
تاجیکستان نقش کلیدی افغانستان را در تأمین امنیت در تمام منطقه آسیای مرکزی خوب درک کرده، از ابتکارات سازنده جامعه جهانی جهت تأمین صلح و ثبات در افغانستان و بازسازی اقتصادی و اجتماعی آن همیشه پشتیبانی می‌کند. تاجیکستان به مسائل مذکور در دوره ریاست کنونی خود در «قلب آسیا - روند استانبول» توجه ویژه دارد.
 جهان امروز شاهد درگیری های خونین در کشورها و منطقه‌های گوناگون، افزایش فعالیت گروه های تروریستی و افراطی، تشدید رقابت های ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک می‌باشد. این پدیده‌ها، بدون شک به وضعیت کنونی و آینده کشورهای منطقه ما می توانند تهدید جدی داشته باشند. در این راستا، راه اندازی اقدامات مشترک برای از بین بردن پایگاه های تروریست ها، گروه های سازمان یافته جنایی و قاچاق مواد مخدر را لازم می دانیم.
تاجیکستان مایل است زمینه حقوقی و قراردادی همکاری های دوجانبه با افغانستان را تحکیم و گسترش بخشد.
در همکاری های دو کشور حوزه انرژی از جهاتی دارای اولویت به شمار می رود. تاجیکستان آماده است برای تأمین و افزایش انتقال منظم برق به افغانستان اقدامات لازم انجام دهد. در این زمینه همکاری دو کشور در اجرای مشترک و هرچه زودتر پروژه منطقه ای «کاسا- 1000» اهمیت چشمگیری دارد.
تاجیکستان تلاش دارد دالان های جدید حمل و نقلی بین کشورهای را احداث و طرح های متقابل سودمند منطقه ای عملی شوند. در این رابطه ایجاد دالان ترانزیتی « KTAI » (قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران) را همه‌‌طرفه جانبداری کرده  و برای فعالیت موثر آن تمام شرایط لازم را مهیا می کند.
در چهارچوب برنامه راه آهن «تاجیکستان-افغانستان-ترکمنستان»، طرح ساخت راه آهن «جلال‌الدین رومی - پنج پایان» و پل راه آهن بر رودخانه «پنج» تا «قندوز» موافقت شده و به زودی  احداث آن شروع می‌شود. این موضوع یک بخش از راه آهن تاجیکستان، افغانستان و ایران بوده و به دالان بین‌المللی حمل و نقلی «شمال-جنوب» متصل می شود.
تاجیکستان و افغانستان در چارچوب سازمان های بین‌المللی و منطقه ای، از قبیل سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای،  سازمان همکاری اسلامی و غیره با موفقیت همکاری می‌کنند.
تاجیکستان و افغانستان کشورهای دارای پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، زبانی، معنوی و هنری می‌باشند. تاجیکستان آماده است کمک خود را به افغانستان در آماده سازی کادرهای ملی ادامه‌ دهد.











بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴