تاریخ انتشارجمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۳۷۵۶۰
یکی از پدیده‌هایی که درسال‌های اخیر در میان فروشندگان میوه به خصوص وانت‌بارهای میوه‌فروش باب شده استفاده از واژه «نیم‌کیلو» بر روی تابلو قیمت است و میوه‌فروشان این روش را ترفندی برای جلب مشتری قلمداد می‌کنند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده باشد که قصد خرید میوه با قیمت مناسب را داشته باشید و در این وضعیت اقتصادی به دنبال اقلامی با قیمت کمتر از بازار و در حد توان خرید خود باشید و در کنارگذر خیابان به وانت‌بارهایی که میوه‌هایی را برای فروش گذاشته‌اند برمی‌خورید که قیمت میوه‌ را در تابلوی خود به نصف قیمت همان میوه در مغازه‌ها و سایر جاها نوشته باشند! و شما نیز سرخوش از پیدا کردن میوه‌ای با قیمت پایین سریعا و با هزار جور زحمت و بدون توجه به ترافیک و عبور و مرور خودروها به‌دنبال جای پارکی برای ماشین گشته و یا گاها نیز خودروی خود را دوبله پارک کرده و به سمت میوه‌فروش می‌روید.
اما قضیه در اینجا به اتمام نمی‌رسد و به یکباره با تابلوی قیمتی مواجه می‌شوید که کلمه «نیم کیلو» را به صورت کاملا ریز وناخوانا در کنار قیمت بزرگ نوشته، در اینجاست که به اصل ماجرا پی برده و متوجه می‌شوید که قیمت این میوه به همان قیمت سطح بازار و یا حتی بیشتر نیز بوده و اغلب نیز به دلیل رودربایستی و یا اینکه دست خالی بازنگردید اقدام به خرید میوه با همان قیمت اصلی می‌کنید.
البته برخی اوقات نیز افراد تا زمان خرید میوه متوجه موضوع نمی‌شوند و پس از درخواست هزینه میوه خریداری شده توسط میوه‌فروش متوجه قیمت اصلی کالا می‌شوند.
اما برخی از میوه‌فروشان و اغلب وانت‌بارهای کنار گذر خیابان که از این روش استفاده می‌کنند این موضوع را ترفندی برای جلب مشتری گذری می‌دانند.

 
یکی از وانت‌بار فروشان در خصوص چرایی انجام این کار توسط خود می‌گوید؛ این کار از سوی ما بیشتر دو دلیل اصلی دارد: اول اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و افزایش قیمت میوه‌ها در طی ماه‌های اخیر مردم توان خرید میوه با قیمت‌های نجومی را ندارند.
وی ادامه داد: دلیل دیگر آن، جلب مشتری بوده و همانند سایر اصناف و مشاغل این روش نیز برای ما به‌عنوان یکی از ترفندهای جلب مشتری است و همانطوری که مغازه‌ای بر روی شیشه‌های مغازه می‌زند تمامی اجناس به نصف قیمت به فروش می‌رسد و وقتی به داخل مغازه می‌روی متوجه می‌شوی که بسیاری از اجناس مستثنی از این نصف قیمت می‌شوند و فقط تعدادی از اجناس با کیفیت پایین به نصف قیمت است.
پس از شنیدن دلایل این میوه فروش از وی سوال کردم که خوب اگر این اقدام شما برای رفاه حال مردم و وضعیت اقتصادی بوده چرا کلمه «نیم‌کیلو» را آن‌قدر با خط ریز می‌نویسید که اصلا قابل خواندن نباشد؟
وی پس از اندکی مکث گفت: همانطور که گفتم این روشی برای جلب مشتری است!

 
قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است
ارشیا دادخواه یکی از افرادی که قصد خرید میوه داشت با گلایه از اقدام وانت‌بار فروشان و هم‌چنین قیمت‌های نجومی میوه در بازار بیان کرد: متاسفانه در طی سال‌های اخیر افزایش نجومی قیمت میوه‌ها و هم‌چنین وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و از طرفی دیگر شیوع ویروس کرونا که کسب‌و‌کارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.
وی گفت: به نظر من اقدامی که از سوی وانت‌بارفروشان انجام می‌گیرد و کلمه نیم کیلو را به صورت کاملا ریز و ناخوانا بر تابلوهای قیمت می‌نویسند، زیاد مورد پسند مردم نبوده و گرچه در طی سال‌های اخیر با توجه به تداوم این عمل از سوی میوه‌فروشان، مردم بدان عادت کرده و به اصل ماجرا و قیمت نیم‌کیلویی ثبت شده بر روی تابلوها پی برده‌اند.
این شهروند اردبیلی با اشاره به افزایش قیمت‌های نجومی میوه در بازار تصریح کرد: قیمت‌های نجومی میوه‌ها در حالیست که استان اردبیل یکی از استان‌های مستعد کشاورزی بوده و اغلب محصولات کشاورزی و باغی در داخل استان تولید می‌شود و از این رو هزینه‌های جاری و حمل و نقل و ... به حداقل می‌رسد، در حالی‌که قیمت محصولات بر سر مزارع بسیار پایین‌تر است اما در سطح بازار باید میوه‌ها را با قیمت‌های بسیار بالاتر از مزارع خریداری کنیم.
دادخواه عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری از اقشار با درآمد پایین و حتی متوسط جامعه در این اوضاع اقتصادی توان خرید حتی ارزان‌ترین میوه را هم ندارند و از این رو امیدواریم که مسؤولان در راستای رفع مشکلات و موانع و کوتاه کردن دست دلالان بازار میوه که سبب افزایش یکباره و نجومی قیمت‌ها می‌شوند قدم‌های عملیاتی بردارند.

 
درج قیمت «باسبد» ترفندی جدید و جایگزین واژه «نیم کیلویی»
اما علاوه بر این ترفند که چندین سال است از سوی برخی از میوه‌فروشان انجام می‌گیرد ترفند دیگری نیز ظهور کرده و این روزها بیشتر به چشم می‌خورد، درج قیمت میوه بر روی تابلو قیمت با استفاده از کلمه «باسبد» است که همانند کلمه نیم‌کیلویی قیمت میوه با سبد پایین‌تر از قیمت میوه به صورت کیلویی بوده و همین امر سبب نارضایتی برخی از شهروندان شده است.
یکی از شهروندان اردبیلی با اشاره به این موضوع عنوان کرد: متاسفانه این واژه نیز به تازگی وارد ادبیات میوه‌فروشان خرد شده و قیمت میوه را با سبد بر روی میوه می‌زنند و اگر میوه را به صورت کیلویی بخری قیمتی بالاتر از قیمت با سبد خواهد داشت.
وی عنوان کرد: این روش بیشتر در بین عمده‌فروشان رایج است و در صورتی که کالایی را به صورت عمده خریداری کنید قیمت پایین‌تری نسبت به خرید کالا به صورت خرد خواهد داشت؛ ولی میوه‌فروشان، خرده فروش محسوب می‌شوند بنابراین انجام این کار از سوی وانت‌بارفروشان توجیهی ندارد.

 
کنترل افزایش میوه فروشی سیار در اردبیل
افزایش وانت بارهای میوه فروش در شهر اردبیل که موجب نامناسب نشان داده منظر شهر و همینطور ایجاد ترافیک می‌شود نیز یکی از مسائلی است که مسؤولان امر باید به آن توجه ویژه نموده و برنامه عملیاتی برای رفع این مشکل داشته باشد.
وضعیت اشتغال و نبود کارخانجات مادر در استان اردبیل موجب شده تا در سال‌های اخیر پدیده میوه فروشی به شکل وانت بار در شهر اردبیل افزایش یابد و همین امر نیز مشکلاتی مانند ایجاد ترافیک در برخی از خیابان‌های اصلی شهر را افزایش داده است.
سیار بودن این میوه‌فروشی‌ها نیز عامل عدم توجه آنها به مشتری مداری و جلب رضایت مشتری شده و پدیده «نیم کیلو» و ... نیز از این‌رو افزایش یافته، چرا که آنان فقط به دنبال جذب مشتری گذری بوده و رضایت مشتری در بین این فروشندگان اهمیتی ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در کشور و معضل بیکاری و عدم اشتغال در استان اردبیل برخی از افراد برای کسب روزی حلال و تامین خرج و هزینه‌های زندگی به شغل وانت‌بارفروشی روی آورده‌اند و در فصل‌های گرم که همراه با برداشت محصولات باغی و کشاورزی در این استان است، تعداد وانت بار فروشان در سطح شهر افزایش پیدا می‌کند.
طبق صحبت‌های مردم، اقدامی که از سوی برخی از فعالان در این حوزه برای فروش محصولات خود انجام می‌گیرد و هم چنین ایجاد ترافیک در سطح شهر به‌دلیل حضور وانت‌بارفروشان در کنارگذر خیابان‌های اصلی و فرعی از جمله مشکلات موجود بوده و از این رو با توجه به اینکه اغلب این افراد به دنبال تامین خرج و دخل زندگی خود هستند، امیدواریم مسؤولان امر با در نظر گرفتن این موضوع و تمامی جوانب در فکر چاره‌ای برای رفع مشکلات مردم و هم چنین ساماندهی وانت بار فروشان و فعالان در این حوزه باشند چیزی که در سال‌های گذشته فقط وعده داده شده و اقدام عملیاتی صورت نگرفته است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴