کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوشته‌های پشت خودرو کتاب شد/ سرگذشت کتاب «ادبیات جاده‌ای»

25 شهريور 1399 ساعت 11:30

احمد باوند یکی از فعالان فرهنگی مازندران با اشاره به جمع‌آوری 200 افسانه سوادکوه به بیان سرگذشت کتاب «ادبیات جاده‌ای» اشاره کرد و گفت: مسیر قائم‌شهر تا ورسک در جلوی مینی‌بوس‌ها یا خودروها می‌نشستم و متن‌هایی که پشت خودرو‌‌های مسیر می‌دیدم را می‌نوشتم که نتیجه آن کتاب «ادبیات جاده‌ای» بود.


به گزارش بلاغ به نقل ازاحمد باوند در گفت‌و‌گوی زنده اینستا‌گرامی با خبرنگار  در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه دانش‌آموخته تربیت معلم است و از سال ۱۳۷۵ وارد آموزش و پرورش شد، گفت: در حوزه تاریخ، فرهنگ و ادبیات سوادکوه فعالیت می‌کنم و ۱۲ عنوان کتاب منتشر کردم.
وی با بیان اینکه به دلیل شغل معلمی در روستا‌های مختلف سوادکوه حضور داشتم، افزود: مسیر قائم‌شهر تا ورسک در جلوی مینی‌بوس‌ها یا خودروها می‌نشستم و متن‌هایی که پشت خودرو‌‌های مسیر می‌دیدم را می‌نوشتم که نتیجه آن کتاب «ادبیات جاده‌ای» بود.

 
فعال فرهنگی و پژوهشگر مازندران درباره کتاب افسانه‌های سوادکوه خود، خاطر نشان کرد: در دهه‌های گذشته که اینترنت موجود نبود از دانش‌آموزان روستا‌هایی که معلم بودم، خواستم که افسانه‌ها را از پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌های خود بنویسند و به عنوان تحقیق به کلاس بیاورند و در برخی موارد هم خودم به دیدار کهنسالان می‌رفتم که نتیجه آن جمع‌آوری ۲۰۰ افسانه بود که ۹۰ افسانه در ۲ جلد به چاپ رسید که جلد اول آن با کمک مهران نوری به چاپ رسید و جلد دوم را خودم تنظیم کردم و ۲ جلد آن به دلیل گرانی کاغذ هنوز به چاپ نرسید و جلد دوم آن، کتاب سال پژوهشی مازندران در اوایل دهه ۹۰ شد.
باوند از علاقه خود به کوه و عکس‌برداری از زیبایی‌های طبیعی خبر داد که منجر به چاپ کتاب «سوادکوه سرزمین خورشید» شد، اظهار کرد: کتاب «سوادکوه سرزمین خورشید» در ۱۴ بخش منتشر شد.
وی افزود: سپس ۲ بخش آن جدا شد و سوادکوه میراث‌دار تبار‌کهن در بخش شخصیت‌های تاریخی منتشر شد و سوادکوه سرزمین ۲ خورشید هم منتشر شد و ۲ خورشید به دلیل وجود غار اسپهبد‌خورشید به عنوان بزرگترین طاق طبیعی دنیا همراه با معماری بود و از طرف دیگر خورشید در نزد مردم سوادکوه دارای قداست است و مردم به آن قسم می‌خورند و شایعات دیگر مرتبط با اسامی دیگر را رد می‌کنم.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه فریاد سکوت غار اسپهبد خورشید به عنوان کتاب بعدی من است و ۴ بار تجدید چاپ شد و ۲ فیلم هم با همین موضوع ساخته شد درباره کتاب «قصه‌های راک»، افزود: داستانی را از خانمی با نام راک از اهالی پارسی سوادکوه که داستان‌های تبری زیادی بلد بود را نیز به زبان تبری نوشتم.
فعال فرهنگی و پژوهشگر مازندران از چاپ منظومه‌های الاشت با همکاری علی‌اعظم حیدری، یادنامه آریا‌پارت، سطری بر سنگی خبر داد و با بیان اینکه در پیگیری‌هایی که برای مستند‌کردن سوژه‌ها داشتم، از ۷۰ آبشار، ۸۰ غار و ۲۰۰ گونه گیاهی و دارویی عکس گرفتم.













بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 437463

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/437463/نوشته-های-پشت-خودرو-کتاب-سرگذشت-ادبیات-جاده-ای

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com