تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۳۷۳۹۸
وزارت خارجه ترکیه با متهم کردن آمریکا به اقدامات تنش‌زا در شرق مدیترانه، از واشنگتن خواست به موضع بی‌طرف درخصوص مسئله جزیره قبرس بازگردد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازدولت ترکیه بامداد دوشنبه به توافق اخیر آمریکا و قبرس برای همکاری‌های امنیتی در حوزه دریایی و مرزهای زمینی واکنش نشان داد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن باید به‌جای امضای تفاهمنامه‌هایی که به نفع ثبات و امنیت منطقه نیست، به موضع بی‌طرف درخصوص قبرس بازگردد.
در این بیانیه آمده است: «تفاهمنامه [بین آمریکا و قبرس] در خدمت صلح و ثبات در شرق مدیترانه نخواهد بود و به راهکار مسئله قبرس صدمه می‌زند».
بر این اساس، آنکارا همچنین تاکید کرد واشنگتن اخیرا گام‌هایی در منطقه برداشته که تنش‌ها در شرق مدیترانه را افزایش داده است.
به نوشته رویترز، وزارت خارجه ترکیه افزود: «ما از آمریکا دعوت می‌کنیم تا به سیاست بی‌طرفانه‌ای که سابقاََ درخصوص جزیره قبرس دنبال می‌کرد، بازگشته و به اقدامات برای حل مشکل قبرس کمک کند».
رئیس‌جمهور قبرس شامگاه شنبه از امضای تفاهمنامه‌ای بین کشورش با ایالات متحده برای افزایش همکاری‌های امنیتی درخصوص مرزهای زمینی دریایی علیه ترکیه خبر داد.
«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در دیدار با رئیس‌جمهور قبرس، با ابراز نگرانی شدید از فعالیت‌های ترکیه در مدیترانه، گفت طرف‌های تنش در منطقه باید به روش دیپلماتیک برای حل اختلافات متوسل شوند. (جزئیات بیشتر)
طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.
یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وحی و حقایقی پیرامون آن
شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰