تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۳۷۳۸۰
استاد حوزه و دانشگاه مبنای سبک زندگی حسینی را رضایت خدا و مبنای سبک زندگی ظُلمانی را لذت جویی و منفعت طلبی شخصی عنوان کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازحجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون یک شنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در جمع عزاداران حسینی با بیان این که سبک زندگی غربی به ظاهر جذاب است اظهار کرد: در عین حال در زندگی امروزی، بزرگ ترین مشکلات روحی و روانی را کسانی دارند که بر اساس سبک زندگی غربی روزگار می گذرانند.
وی در ادامه افزود: آمار جهانی نشان می دهد که فقط در آمریکا و در طول یک سال، بیش از 120 میلیون نسخه برای بیماران افسرده پیچیده می شود که قطعا همه یا بسیاری از این افسردگی ها ناشی از همین سبک زندگی است.
وی اضافه کرد: بهترین مکانی که می توان فطرت را در سبک زندگی اهل بیت (ع) رشد داد و بالنده کرد، بنیان خانواده است و از این روست که دین مبین اسلام اهمیت فوق العاده ای به خانواده می دهد.
کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه قم در عین حال گفت: این در حالی است که در سبک زندگی و تفکر ظُلمانی غرب، تلاش بر آن است تا تعلق انسان ها نسبت به خانواده کم و کم تر شود و مفهوم خانواده در نهایت و اوج خود به معنای زیر یک سقف بودن باشد.
 
«ازدواج سفید» در حقیقت چیزی جُز سیاهی نیست
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز در دنیای غرب پدیده ای مانند «ازدواج سفید» تبلیغ می شود که باید آن را «ازدواج سیاه» خواند، اگرچه این پدیده شوم اصلا ازدواج نیست.
این کارشناس رادیو معارف سپس محوریت تشکیل خانواده در اسلام را بر محور تربیت خواند و گفت: بر همین اساس است که دین توصیه می کند در هنگام ازدواج ببینیم آیا همسرمان می تواند مادر خوبی برای فرزندانمان باشد و نسل خوبی را تربیت کند یا خیر.
وی افزود: البته سبک زندگی ظلمانی دقیقا برعکس این شیوه را دنبال می کند، یعنی آنان با هدف قرار دادن کیان خانواده، در حقیقت به دنبال هدف قرار دادن معنویت و فطرت انسانی و فروکاستن انسانیت به حیوانیت هستند.
 
خانواده و مادر، مهم ترین عنصر تربیتی
این استاد تعلیم و تربیت اسلامی اضافه کرد: امروزه همه کارشناسان دلسوز تربیتی بر این باورند که مهم ترین عنصر تربیتی برای یک انسان، مادر اوست.
وی تصریح کرد: متأسفانه امروزه زن در تفکر غربی به سمت لذت جویی و منفعت طلبی شخصی سوق داده می شود و به همین دلیل است که جراحی های زیبایی برای زنان به طرز شگفت انگیزی تبلیغ و توسعه یافته است.
حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: یک بررسی ساده در مکتب امام حسین (ع) نشان می دهد که در این مکتب متعالی، خانواده اعم از همسر، فرزندان و خاندان قداست دارد و به همین دلیل است که حضرت در کربلا، چینش خیمه ها را بر اساس محور قرار دادن خیمه های زنان، فرزندان و خاندان قرار دادند تا آنان در بیشترین حمایت و کمترین آسیب قرار داشته باشند.
وی اضافه کرد: همچنین یک نگاه به مقاتل کربلا نیز نشان می دهد که امام حسین (ع) در چند نوبت برای وداع با اهل خانواده خود به خیمه ها بازگشتند و حتی در یکی از رفتن ها به میدان، باز هم به درخواست دخترشان بر می گردند و او را در آغوش می گیرند که این هم نشانه ای دیگر از محوریت خانواده در سبک زندگی حسینی و سبک زندگی اهل بیت (ع) است.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در همین مکتب نورانی است که در خانه علی (ع) و زهرا (س)، مرد با تعبیر «نفسی لک الفداء» و زن با تعبیر «روحی لک الفداء» همسر خود را خطاب قرار می دهد.
 
خانواده، محور بنده پروری و بندگی خدا
وی افزود: روایاتی مانند این که کمک مرد در خانه به همسرش کفاره گناهان اوست یا این که نشستن مرد در خانه و نزد همسر همانند اعتکاف در مسجد پیامبر (ص) است، به این معناست که اگر خانواده در جایگاه حقیقی خود قرار گیرد، آن گاه این خانواده محور بنده پروری و پرورش انسان های صالح می شود و در عین حال محور بندگی خدا نیز قرار می گیرد.
تراشیون با بیان این که انسان در تربیت نباید نیابت بگیرد اضافه کرد: این که برخی پدران و مادران بر کسب درآمد حداکثری اقتصادی متمرکزند و تربیت را به مدرسه واگذار می کنند، تفکری کاملا غلط است.
این استاد تعلیم و تربیت کودک و نوجوان همچنین خاطر نشان کرد: حتی تحقیقات اندیشمندان غربی نیز بر این نکته تأکید دارد که اگر  تربیت کودک تا 4 سالگی به کسی جز مادر او واگذار شود، این قطعا ظلم به آن کودک خواهد بود.
وی در پایان تأکید کرد: همه بدانیم قاعده رفتاری سبک زندگی اهل بیت (ع) در مواجهه با افرادی که بدی می کردند خوب بودن است، به بیان دیگر حتی اگر فردی در حق ما بدی کرد، به ما اجازه داده نشده که روح خشم و کینه خود را شعله ور سازیم، بلکه توصیه این است که از وی درگذریم و حتی به او نیکی کنیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴