تاریخ انتشارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۴۳۷۳۰۴
یکی از مراجع تقلید گفت: ما مسلمانان در این جهان، که الان دشمن از همه طرف، حمله ور است باید به حبل وحدت، چنگ بزنیم، مشترکاتمان را بگیریم و احترام بگذاریم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازمرکز خبر حوزه، آیت الله جعفر سبحانی امروز در آئین افتتاحیه مرکز تخصصی کلام که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با قرائت آیه ۱۲۲ سوره توبه بیان کرد:  همگی می دانیم که اسلام، دین علم و دانش است؛ اولین آیه ای که بر پیغمبر اکرم نازل شده است، آیه خواندن است؛ «اقرا باسم ربک الذی خلق» و این حاکی از آن است که علم، قرائت و نوشتن یکی از مسائل مهم اسلام است.
وی افزود: ما واژه علم در قرآن با تمام مشتقاتی که دارد، حدود ۷۷۹ مرتبه در قرآن مجید آمده است و هیچ کتاب آسمانی نیست که این همه اهمیت به علم و دانش داده باشد. آقایان مراجعه بفرمائید، ماده علم در آیات مختلف در این حدّ آمده است. بعدا ملاحظه بفرمائید، کلمه «کتاب» و «قرائت» چندمرتبه در قرآن آمده است.همه اینها حاکی از آن است که از پایه های اساسی اسلام، خواندن و نوشتن و آموزش است.
آیت الله سبحانی بیان کرد: البته آموزش، رشته های مختلفی دارد؛ تفسیر قرآن مجید در درجه اول است که انسان آشنا با این کتاب آسمانی بشود، بعدا، سنت پیامبر اکرم(ص) است که برای همه ما از احترام خاصی برخوردار است و بعدا هم مسائل فقهی است که انسان، فقه را بیاموزد و تکلیف فرد و جامعه را روشن کند. و بحمدلله علمای شیعه بلکه همه علمای اسلام در این سه مساله، پیشگام بوده اند و همگان عنایت به تفسیر قرآن کریم و سنت پیغمبر اکرم و فقه داشته اند.
وی ادامه داد: اما در عین حال، این سه علم، اساس و پایه ای دارد که در حقیقت بنیان این سه تاست و این سه تا بر آن سوار هستند و آن، مساله عقائد و کلام است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: تا مسائل کلامی روشن نباشد، اثبات خدا، صفات خدا، افعال خدا، مسائل مربوط به معاد و مسائل دیگر تا روشن نباشد و به اصطلاح تا مسائل معرفتی را درست ندانیم، این سه علم، پایه صحیحی پیدا نمی کند؛ تفسیر قرآن، تفسیر سنت و علم شریف فقه براساس این است که عقاید را درست بدانیم و به دیگران هم تفهیم کنیم.
وی عنوان کرد: من شنیدم که بحمدلله الان می خواهند در شهرستان ارومیه، رشته تخصصی کلام را تاسیس کنند البته بسیار کار خوبی است و تصور خوب. ما هم از قم حاضریم هرچه از دستمان برآید، در این مورد کمک کنیم. البته این مسائل خیلی مهم است.
آیت الله سبحانی یادآور شد: امروز وهابیت از یک طرف، نصاری از طرف دیگر بر اسلام و تشیع حمله ورند. نگاه کنید در این شرایط که جهان می گوید من تمدن دارم، در کشوری که داعیه تمدن دارد، قرآن شریف را می سوزانند. قرآنی که همه محققین عالم، دانشمندان عالم چه مسلمان و چه غیرمسلمان، همه آن را تمجید می کنند، برای ایجاد بحران، قرآن را می سوزانند. تعقل را ببینید و جهالت را ببینید. در چنین شرایطی ما باید به مسائل کلامی اهمیت بدهیم.
وی افزود: از این گذشته، مساله وهابیت، هرکجا آمده است، ایجاد اختلاف کرده؛ اگر در کشورهای سنی نشین رفته، ایجاد اختلاف کرده، در شیعه آمده، ایجاد اختلاف کرده؛ یک مسائلی را بدون تحقیق در میان مسلمانان، طرح می کنند و ایجاد اختلاف. درحالیکه ما امروز به وحدت بیش از همه چیز، باید اهمیت بدهیم. قرآن مجید می فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا». به حبل الله چنگ بزنید نمی گوید به قرآن، نمی گوید به اسلام. نکته اش این است که می خواهد بگوید که جمعیت متفرق بسان کسی است که در میان چاه قرار گرفته است. اگر انسانی وارد چاه شود، می خواهند او را نجات دهند، چه می کنند؟ ریسمانی را می فرستند، او چنگ به این طناب می زند، می کشند بالا.
این مرجع تقلید گفت: ما مسلمانان در این جهان، که الان دشمن از همه طرف، حمله ور است باید به حبل وحدت، چنگ بزنیم، مشترکاتمان را بگیریم و احترام بگذاریم. در مسائل اختلافی هم در مدارس از نظر علمی بحث کنیم، نه از نظر تعصّبی. امیدوارم ان‌شاء الله این شاخه ای که به نام تخصص علم کلام تاسیس می شود، هرچه زودتر به بار بنشیند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰