تاریخ انتشارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۸
کد مطلب : ۴۳۷۲۹۰
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با انتقاد از شرایط حاکم بر نقل و انتقال بازیکنان فوتبال عنوان داشت: فوتبال ایران در دست چند دلال است.
۰
plusresetminus
فوتبال ایران در اختیار چند دلال است چه کسانی راه را برای سودجویان هموار می‌کنند؟!

به گزارش بلاغ، در شرایطی که بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش سرسام‌آور بازیکنان و مربیان فوتبال انتقاداتی را متوجه مدیران فوتبال و وزارت ورزش کردند، روز گذشته مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در گفت‌و‌گویی تلویزیونی مدعی شد که فوتبال ایران در دست چند دلال است.

مهدی رسول پناه در گفت‌و‌گویی با برنامه ورزش و مردم در مورد رقم‌های میلیاردی که به بازیکنان جدید پرداخت شده است گفت: ما نسبت به فصل قبل برای بازیکنان جدید سقف را رعایت کردیم و حتی کمتر از سقف هم به بازیکنان داده‌ایم. کپی قرارداد ۷ بازیکن را هم برای سازمان بازرسی و وزارت ورزش ارسال خواهیم کرد تا آنها هم در جریان مبالغ قرار بگیرند.

وی افزود: متاسفانه فوتبال ایران در دست چند دلال است و با ایجاد رقابت کاذب قراردادها را بالا می‌برند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند. نمی‌دانید که این دلال‌ها در فوتبال ایران چه جولانی می‌دهند. ما به آنها میدان ندادیم ولی خیلی از این حیث تحت فشار بودیم. حاضرم قراردادهای این فصل و فصل قبل را منتشر کنیم تا هواداران در جریان این قراردادها باشند.

رسول پناه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فعالیت‌های این باشگاه در نقل و انتقالات عنوان داشت: ما تلاش کردیم تا بهترین بازیکنان را به پرسپولیس بیاوریم که هر کدام از این بازیکنان در تیم خودشان بهترین بازیکن بودند. در تمدید قرارداد بازیکنان از جمله بشار رسن نیز باید بگویم ایشان برای تمدید قرارداد درخواست تسویه حساب فصول گذشته بود که ما ناچار شدیم برای حفظ این بازیکن مطالباتش را بدهیم. اگر این کار را نمی‌کردیم مشخص بود که چه اتفاقاتی رخ می‌داد.

رسول پناه در مورد جدایی مهدی ترابی هم گفت: مهدی پسری مومن و بسیار با اخلاق بود و تصمیم گرفت به قطر برود که باید از زحمات او تشکر کنیم. پیشنهادی هم که از قطر داشت به خاطر نوسان ارز و قیمت‌هایی که الان وجود دارد بسیار چشمگیر بود و مهدی تصمیم گرفت که به قطر برود. ما تلاش‌مان را می‌کنیم که امثال مهدی ترابی را برای پرسپولیس بسازیم. پرسپولیس متکی به یک ستاره نیست. با شناختی که از کادر فنی و سرمربی تیم دارم شک ندارم که پدیده‌های جدیدی به تیم اضافه خواهد شد.

مدیرعامل پرسپولیس در مورد جدایی علی علیپور نیز گفت: علی فرزند پرسپولیس است. او برای قهرمانی پرسپولیس زحمت کشیده است. از او تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم که در باشگاه پرسپولیس همیشه به روی این بازیکن باز است. اسم او را برای لیگ قهرمانان آسیا رد کردیم. در صحبتی که با وکیل ایشان داشتیم گفت که نظر علیپور این است که اصلا بحث پول نیست و می‌خواهد به اروپا برود.

چه کسانی راه را برای دلالان باز می‌کنند؟
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در صحبت‌هایش به نقش پررنگ دلالان در نقل و انتقال بازیکنان فوتبال ایران اشاره کرد. موضوعی که پیش از این نیز از زبان برخی مسئولان فوتبال شنیده شده است. اما رسول پناه و سایر مدیران باشگاه‌های فوتبال در صحبت‌هایشان به نکته مهمی اشاره نمی‌کنند و آن هم این است که چه عواملی باعث شده راه برای منفعت‌طلبان و سودجویان باز شود؟!

در کنار نبود نظارت که باید حتما باشد، یکی از عوامل قدرت گرفتن دلالان، دستپاچگی باشگاه برای خرید بازیکنان است. در فوتبال ایران رسم شده که باشگاه‌ها در نقل و انتقالات تا می‌توانند بازیکن می‌خرند ولی در فوتبال حرفه‌ای تیم‌ها زمانی بازیکن جذب می‌کنند که احساس نیاز کنند و در کنار آن قیمت بازیکن نیز برای آنها معقول باشد.

در باشگاه‌های ایرانی، مدیران و مربیان بدون توجه به بضاعت مالی خود، سبد خریدش را تا جای ممکن پر می‌کند و حتی اگر نیازی هم نداشته باشد، دست خالی باز نمی‌گردد که مبادا کسی نگوید توان یا عرضه خریدن نداشت. در مقابل، مربیان و مدیران حرفه‌ای جهان ابتدا نگاهی به تیم خود دارند و با در نظر گرفتن بودجه، نیاز و ارزش واقعی بازیکن مورد نظرشان اقدام می‌کنند و پولدار بودن، به معنای خرید کردن نیست.

به عنوان نمونه در پرسپولیس مدیران این باشگاه تاکنون هفت بازیکن گرفته و در مقابل سه بازیکن نیز از دست داده‌اند. این در حالی است آنها به تازگی و با اختلاف زیادی قهرمان ایران شدند و طبیعتا تیم کم نقصی داشتند که توانستند به چنین موفقیتی دست یابند اما باز هم کافی نبود. در نتیجه همان‌طور که همه دیدند، پرسپولیس هفت بازیکن جدید به خدمت گرفته است.
در استقلال هم وضعیت به همین منوال است. این تیم نایب قهرمان شد، تا فینال جام حذفی رفت و مدیرعامل تیم هم مدعی است که این بازیکنان در حد قهرمانی لیگ برتر هستند اما در نهایت آبی‌ها تاکنون ۵ بازیکن جدید خریده‌اند و زمزمه جذب دو بازیکن دیگر هم وجود دارد اما فقط جدایی دو بازیکن در‌هاله‌ای از ابهام است که به نظر می‌رسد این دو نفر هم رفتنی نیستند.

رفتار باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال جهان
اما تیم‌های موفق اروپایی چطور رفتار می‌کنند؟ بر اساس اعلام خبرگزاری ایسنا رئال مادرید به عنوان قهرمان اسپانیا هیچ بازیکنی به خدمت نگرفته و حتی چندین بازیکن را فروخته یا قرض داده تا با وجود این همه سرمایه، از هزینه اضافی پرهیز کند. بایرن مونیخ هم همین رفتار را داشته است. آنها از مدت‌ها قبل الکساندر نوبل و لروی سانه را گرفتند و در عوض بازیکنان قرضی مانند کوتینیو و پرشیچ را رد کردند و قرار است چند بازیکن از جمله آلکانتارا و آلابا از تیم جدا شوند.

تیم بندرنشین لیورپول هم چنین وضعیتی را پشت سر می‌گذارد. این تیم فقط سیمیکاس را جذب کرده و بیش از ۵ بازیکن را راهی تیم‌های دیگر کرده چون نیازی نداشته تیم قهرمان را عوض کند. یوونتوس هم به جز آرتور ملو از بارسلونا که با پیانیچ معاوضه کرده، بازیکن دیگری را برای تیم اصلی خود به خدمت نگرفته است و در عوض تاکنون چهار بازیکن این تیم جدا شده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴