تاریخ انتشارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۹
کد مطلب : ۴۳۷۲۸۹
بایدن گفت: اگر در انتخابات پیروز شوم، با شرکا و متحدان آمریکا تلاش خواهم کرد که توافق هسته‌ای را قوی‌تر و طولانی‌تر کنم تا شامل موضوعاتی چون فعالیت‌های ایران در منطقه غرب آسیا نیز شود.
۰
plusresetminus
جو بایدن: اگر در انتخابات پیروز شوم محدودیت‌های ایران ذیل برجام را طولانی‌تر و کامل‌تر می‌کنم
به گزارش بلاغ، جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی سخنرانی در همایش لابی صهیونیستی «جِی استریت»  مدعی شد ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای ایران، رژیم اسرائیل را در خطر قرار داده است.

بایدن با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرد: ترامپ با پاره‌کردن توافق هسته‌ای ایران و جایگزین کردن آن با هیچ چیزی، اسرائیل را در خطر قرار داد. ایران از زمان خروج ما از دفتر (اتمام دولت اوباما) به سلاح [اتمی] نزدیک‌تر شده است و به‌جای این‌که ایران منزوی شود، ما کسی هستیم که منزوی شده‌ایم. ایران اکنون بیش از چهارسال پیش به [ساخت سلاح اتمی] نزدیک شده است.

این سیاستمدار آمریکایی با بیان این‌که ترامپ وعده داده بود توافق بهتری به دست آورد ولی این توافق هیچ‌وقت حاصل نشد، ادامه داد که اگر در انتخابات پیروز شود، تمایل دارد به توافق هسته‌ای بازگردد در صورتی که ایران نیز به پایبندی به تعهداتش بازگردد.

بایدن همچنین گفت که با شرکا و متحدان آمریکا تلاش خواهد کرد که توافق هسته‌ای را قوی‌تر و طولانی‌تر کند تا شامل موضوعاتی چون فعالیت‌های ایران در منطقه غرب آسیا نیز شود.
حزب دموکرات آمریکا در هفته‌های گذشته سندی ۸۰ صفحه‌ای درباره سیاست‌هایش منتشر کرد. بخشی از این سند به موضوع ایران اختصاص دارد.

در بخش مرتبط با ایران آمده است: «ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بهترین روش برای قطع تمامی مسیرهای حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای، به نحو قابل راستی‌آزمایی است. خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام ما را از متحدانمان جدا و راه را برای از سرگیری حرکت ایران به سمت قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای باز کرد.  به همین دلیل است که بازگشت به پایبندی دوجانبه به این توافق تا این حد اضطراری است. توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدیدکننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالستیک و سرکوبگری‌ داخلی حمایت می‌کنند».

دموکرات‌ها در این سند تصریح کرده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات به صورت مشروط به برجام بازخواهند گشت و شرط بازگشت این است که ایران محدودیت‌های برجامی را به صورت دائمی بپذیرد و مذاکرات حول صنعت موشکی و توان منطقه‌ای را نیز کلید بزند.
پیش از این ترامپ بارها مدعی شده بود که برجام ناقص است و دولت وی به شرطی به توافق بازمی‌گردد که محدودیت‌های برجام دائمی شده و مسئله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران نیز به توافق ضمیمه شود.

در حقیقت، شرط بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای دقیقا همان خواسته ترامپ از برجام است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴