تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۴۳۶۵۲۹
طی هفته‌های اخیر گرانی و متعاقبا نایاب شدن برخی سموم از یک سو و انجام واردات برنج در فصل برداشت از یک سو، کشاورزان را سخت آزرده خاطر کرد.
۰
plusresetminus
کشاورزان در شوک افزایش چندبرابری قیمت کود و سموم/زارعی: به‌دنبال تخصیص ارز ترجیحی هستیم
به گزارش بلاغ، بخشی از کودهای مصرفی در زمین‌های کشاورزی، کودهای پایه هستند که تا همین چند وقت پیش با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شدند، اما دولت طی مصوبه‌ای واردات کود با ارز ترجیحی را حذف و به ارز نیمایی تبدیل کرد که به معنای افزایش پنج‌برابری هزینه کشاورزان در این بخش است.

علاوه بر کود، سموم کشاورزی نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. به طوری که قیمت هر لیتر سم نیز با حذف ارز ترجیحی حدود پنج‌برابر شده است؛ مثلا سمی که تا همین چند روز پیش لیتری ۸۰هزار تومان بود، الان ۴۰۰هزار تومان شده است.

به‌جز کود و سم، برخی امکانات و ادوات کشاورزی نیز با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند. برای مثال قیمت تراکتور ۷۰درصد افزایش پیدا کرده است؛ ضمن این‌که علاوه بر افزایش قیمت، به دست کشاورز هم نمی‌رسد.

طی هفته‌های اخیر گرانی و نایاب شدن کود و سم کشاورزی نظیر ازت، اوره، پتاس و فسفات، موجبات نارضایتی کشاورزان را از وضع موجود، فراهم آورده است.

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در این باره می‌گوید: در خصوص موضوع نوسانات و کمیابی کود و سموم، در جلسه روز گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس، بحث شد.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تا در ماجرای کود، از سوی دولت ارز ترجیحی به آن تخصیص یابد، چرا که کود و سموم در پی ارز آزاد و نیمایی، افزایش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ما همه سعی‌مان این است که به گونه‌ای در کمیسیون کشاورزی کار شود که جدا از رفع مشکل کود و سموم، موانع از سر و پای کشاورزان، برداشته شود.

زارعی در خصوص چرایی انجام واردات در فصل برداشت برنج، اعلام کرد: این موضوع دیگر معنا ندارد، چرا که اولا این برنج‌ها هم از یک سو عودت داده شد و هم انبارها آن‌قدر پر است که فصل برداشت و غیربرداشت ندارد.

وی ادامه داد: به اندازه کافی برنج وارداتی آورده‌اند و در انبارها وجود دارد و یک نکته‌ای هم وجود دارد در این خصوص، آن است که دیگر ارز دولتی و نیمایی وجود ندارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: ما گلایه و تذکرات خود را در این باره اعلام کردیم و این موضوع را در حال پیگیری هستیم.

جدا از افزایش چندین برابری قیمت کودهای گوناگون کشاورزی، واردات گسترده برنج دپو شده در گمرکات با وجود ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، این قشر زحمتکش در مازندران را سخت آزرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴