تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۳۶۴۶۸
نماینده مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به تأثیر کود بر تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم، گفت: قیمت کود در آستانه فصل کشت پائیزه 5 تا 10 برابر شده است!
۰
plusresetminus
نماینده مجلس: قیمت کود کشاورزی تا 10 برابر گران شده است
به گزارش بلاغ، محمد حسینی با بیان اینکه قیمت کود شیمیایی در آستانه فصل کشت پاییزه 5 تا 10 برابر شده گفت: قیمت هر کیسه سوپر فسفات 330 هزار تومان، دی آمونیام فسفات 450 هزار تومان، کلرو پتاسیم 500 هزار تومان و سولفات پتاسیم 530 هزار تومان توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به واحدهای فروش اعلام شده است.

وی افزود: این قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته از چهار تا 10 برابر افزایش نشان می‌دهد و مشکلات زیادی را برای کشاورزان در آستانه فصل کشت ایجاد کرده است. از 600 هزار تن کود مورد نیاز فسفات و پتاسیم تنها 150 هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: از سه میلیون تن کود مورد نیاز اوره 2/4 میلیون تن در داخل کشور به عمل می‌آید اما افزایش قیمت این قبیل محصولات تهدیدی برای تولید محصولات کشاورزی است. حذف ارز 4200 تومانی و اختصاص ارز نیمایی هم به بالا رفتن قیمت کود کمک کرده است. از سوی دیگر یارانه آن نیز حذف شده است.

حسینی اضافه کرد: فصل کشت پاییزه چند روز آینده آغاز می‌شود. دولت باید هرچه سریع‌تر کود مورد نیاز کشاورزان را تامین کرده و از افزایش بی‌حد و حصر قیمت آن جلوگیری  کند. به دولت توصیه می‌شود بذر و نهاده کشاورزان را در سال جاری به موقع تامین کند که در غیر این صورت تهدیدی بر تولید محصولات استراتژیک به‌ویژه گندم و جو خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای به مدیران خود با موضوع «قیمت فروش انواع کود شیمیایی فسفاته و پتاسه و دستورالعمل موجودی‌برداری انبارها» نوشته است. در این نامه قیمت جدید انواع کودهای کشاورزی اعلام شده که در مقایسه با سال قبل افزایش 400 تا 700 درصدی داشته است، که البته مدیرعامل این شرکت افزایش قیمت کود را دارای 400 درصد افزایش قیمت اعلام کرد؛ اما با مقایسه نرخ‌های جدید کود مشخص می‌شود که قیمت آنها در مقایسه با ماه‌های ابتدای سال 98 بیش از 400 تا 700 درصد افزایش قیمت دارد.

انبار وزارت کشاورزی پر کود است اما توزیع نمی‌کند!
در همین زمینه، یک عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود اظهار داشت: باید از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پرسید چرا قیمت کود و سم را در سال موسوم به جهش تولید 10 برابر کرده است. این کودها را شرکت خدمات حمایتی وارد کرده و با قیمت چند برابر توزیع می‌کند و هیچ نظارتی هم از طرف وزارت کشاورزی و سازمان حمایت روی این موضوع صورت نمی‌گیرد.

محسن احمد مخبری اضافه کرد: این امر لطمه بزرگی به جهش تولید وارد می‌کند چون کشاورزی که مجبور می‌شود کود 50 هزار تومانی را 500 هزار تومان خریداری کند خود به خود محصولش کمتر خواهد شد و به تبع آن بازار دچار مشکل تهیه و توزیع می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ادامه داد: انبارهای وزارت جهاد و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پر از کود و سم است و تا یک‌سال دیگر کفاف کشور را می‌دهند ولی متأسفانه آنها در بازار توزیع کافی نمی‌شود.

سویا 13 هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود!
گفتنی است، طی چند ماه گذشته خوراک دام و طیور نیز در بازار کمیاب شده و چهار برابر قیمت نرخ دولتی در بازارهای سیاه عرضه می‌شد. اما به تازگی مرغداران می‌گویند اصلاً سویا در بازار پیدا نمی‌شود.

سعید مشایخی، مرغدار نائینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با انتقاد شدید از وضعیت تأمین خوراک دام و طیور کشور، گفت: مسئولان هیچ‌کاری برای ذرت و سویا نکرده‌اند. سویا کیلویی 13 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود. مسئولان همواره وعده‌های این هفته و آن هفته می‌دهند که شرایط را کنترل کنند، اما متأسفانه هیچ بهبودی حاصل نشده است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲