کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه‌ترین 4 خبر ویژه امروز پنجشنبه 1399/6/13

13 شهريور 1399 ساعت 9:03


اروپا از کدام برجام کوتاه نمی‌آید؟!
نشریات حامی برجام، همچنان در حال تحریف واقعیت‌های مربوط به این موضوع هستند چنان که روزنامه آرمان مدعی شد اروپا از برجام کوتاه نمی‌آید و به همین دلیل نشست کمیسیون مشترک برجام مثبت است.

این روزنامه از قول فریدون مجلسی نوشت: به نظر می‌رسد کمیسیون مشترک برجام به دنبال حفظ برجام و مقابله با آمریکاست تا این کشور نتواند مکانیسم ماشه را فعال کند. این امر اگر به صورت صد درصدی محقق شود به یک پیروزی بزرگ برای ایران تبدیل خواهد شد. در این میان، یک جنگ حقوقی بزرگ شکل گرفته است. ایران و سایر اعضای برجام و شورای امنیت بر این باور هستند که به علت اینکه آمریکا از برجام خارج شده است نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند اما ایالات متحده بر این باور است که به علت اینکه امضا کننده قطعنامه بوده می‌تواند از حقوق و ابزار آن استفاده کند.

وی می‌افزاید: نتیجه جلسه کمیسیون مشترک برجام بسیار مهم است و البته باید خوشبین بود، زیرا طرفین به همدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. متأسفانه امروزه در ایران نیز برخی برای برجام اهمیتی قائل نیستند و از آغاز نیز در مسیر آن موانعی ایجاد کردند. استدلال آنها این است که برجام امتیازاتی به طرف مقابل داده و برای ما امتیازات تجاری نداشته است. ایران در واقع برای فرار از اقدامات خطرناک جهانی علیه خود امتیازاتی به طرف مقابل داد و اینگونه هم نبود که هیچ امتیازی برای ما نداشته باشد و یک شکست کامل باشد. اگر برجام برای ایران یک شکست کامل بود ترامپ از آن خارج نمی‌شد و به حفظ آن علاقه ‌نشان می‌داد. مبادلات بانکی ایران پس از برجام تسهیل شد و تجارت ایران رونق گرفت اما برخی اقدامات سبب شد تا برجام به سرانجام نرسد.

این یادداشت تحریف‌‌آمیز در حالی است که برجام، دو سویه دارد؛ 1- تعهدات ایران 2- تعهدات طرف مقابل برای لغو تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی. آنچه اروپا و حتی آمریکای خارج شده از برجام(!) می‌خواهندادامه تعهدات ایران بلکه افزایش آن است؛ چنان که مقامات سه دولت اروپایی حتی درباره تمدید برخی محدودیت‌های برجامی ایران با آمریکا همراهی نشان داده‌اند. اما همین طرف اروپایی تعهدات برجامی خود را کاملاً متوقف کرده و حتی وعده‌های تقریباً هیچ راه‌اندازی کانال اس‌پی‌وی و اینستکس را هم عملی نکرد.

در مقابل، طرف غربی با مشاهده انفعال دولت روحانی، پا پیش گذاشته و پس از متوقف کردن اجرای تعهدات خود، از ایران طلبکاری هم می‌کند با این تفاوت که آمریکا نقش پلیس بد و اروپا نقش پلیس خوب را - یکی در داخل برجام و دیگری خارج از آن- ایفا می‌کنند! در این شرایط به جای این که مسئله واقعی مد نظر تحلیل‌ها و مطالبات باشد (لغو تحریم‌ها)، «مکانیسم ماشه هراسی» تبدیل به مسئله اصلی شده و تحلیل‌گران مأمور به تحریف، همین دروغ را برای افکار عمومی ایران فاکتور می‌کنند. جالب این که آمریکا عملاً همه تحریم‌های قبلی را به اضافه تحریم‌های جدید برگردانده و تقریباً هیچ تحریم جدیدی باقی نمانده که علیه کشورمان اجرایی نشده باشد یا اروپایی‌ها از آن تمکین نکرده باشند.
درباره ثبات امنیتی کشور نیز، این برجام نیست که امنیت و ثبات کشور را حفظ کرده بلکه اقتدار نظامی و سیاسی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی است که دشمن را ناکام گذاشته و اگر بنا بود کار به برجام 2 و 3 برسد، دیگر از این اقتدار بازدارنده خبری نبود.

نقره‌داغ کردن دلالان یا حذف آمار معاملات مسکن؟!
روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: وزارت راه با متوقف کردن آمار ماهانه معاملات مسکن، اقدام به چشم‌بندی درباره بازار مسکن کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: راهبرد وزارت راه و شهرسازی برای مهار قیمت مسکن و ساماندهی این بازار، از توصیه به نخریدن خانه توسط مردم به توقف انتشار آمار معاملات ماهانه تغییر کرده و این سناریو با منتشر نشدن آمارهای مربوط به معاملات مردادماه شهر تهران اجرایی شده است. حتی بانک مرکزی نیز برخلاف سنت همیشگی، آمار معاملات مسکن در ماه گذشته را منتشر نکرده و خواسته یا ناخواسته با وزارت راه همراهی کرده است.

چند ماهی از حذف قیمت پیشنهادی فروشندگان در آگهی‌های اینترنتی فروش مسکن می‌گذرد. ناکارآمدی این سیاست با رشد حدود 40 درصدی میانگین قیمت مسکن در 5 ماهه امسال اثبات شده است. حالا در اقدامی عجیب اما سابقه‌دار، راهبرد توقف انتشار آمار برای مهار وضعیت و ساماندهی بازار اتخاذ شده که گرچه از منظر کارشناسی نمی‌تواند کمترین مشکلی را مرتفع کند، اما به واسطه حذف صورت مسئله و کاهش فشار بر متولیان امر سیاست پذیرفته‌شده‌ای در دستگاه‌های دولتی است. این اتفاق پیش از این برای انتشار آمار تجارت خارجی در سایت گمرک و انتشار جزییات رشد اقتصادی نیز رخ داده بود.

حذف امکان سفته‌بازی در فرایند قیمت‌گذاری مسکن و سپردن کشف قیمت به معاملات واقعی بازار بود؛ اما در عمل یا فرایند کشف قیمت به واسطه حضور سوداگران و قیمت‌سازان در بازار مسکن به کف بازار سپرده نشد یا حتی کف بازار نیز در هیجان تورم انتظاری همان راهی را رفت که قیمت‌گذاری در آگهی‌های اینترنتی رفته بود.

در این وضعیت به جای اتخاذ سیاست‌های اصولی نظیر سختگیری‌های مالیاتی برای معاملات چندباره و مکرر مسکن، به نظر می‌رسد ساده‌ترین راهکار یعنی حذف آمار از ویترین بازار مسکن انتخاب شده است که ظاهرا با حذف صورت مسئله، مشکلات مسئولان برای پاسخگویی به جامعه را حل می‌کند. به گزارش همشهری، پیش از این با به تاخیر افتادن انتشار آمارهای مربوط به معاملات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ماه 1399 که اصولا باید در یکی دو روز اول شهریور منتشر می‌شد، فرضیه تغییر راهبرد وزارت راه در بازار مسکن و تصمیم به توقف آمارهای ماهانه به منظور جلوگیری از تشنج قیمتی مطرح شده بود که حالا با گذشت 10 روز از زمان انتشار آمار، درستی آن نسبتا اثبات شده است.

حلقه مفقوده این مسیر، وضع مالیات بر معاملات چند‌باره مسکن و عایدی حاصل از سفته‌بازی در این بازار است. لزوم تصویب و اجرای سریع قانون دریافت مالیات از عایدی معاملات مکرر در بازار مسکن با نگاهی به سهم حدود 85 درصدی معاملات سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از الزامات ساماندهی این بازار است که دقیقا معلوم نیست با چه توجیهی سال‌هاست مغفول مانده و در شرایط فعلی نیز عزم جدی برای آن شکل نمی‌گیرد.

واضح است که نه دست دولت و مجلس برای مدیریت اوضاع چندان بسته است و نه با اجرای این برنامه‌ها، مشکل لاینحلی در این بازار باقی می‌ماند که به حذف آمار از بازار پرحاشیه مسکن نیازی باشد؛ آن هم در دولتی که مدعی شفافیت و اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات است و مسئولانش مدعی لزوم سخن گفتن با مردم هستند.

ضعیف‌ترین محبوبیت مردمی دست‌پخت اصلاح‌طلبان برای روحانی
عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت تصریح کرد روحانی دلش برای اصلاح‌طلبان نسوخته است.
جلال جلالی‌زاده به روزنامه اعتماد گفت: همواره مجموعه یا دولتی موفق است که از هدف واحد برخوردار و همدلی در آن جریان داشته باشد. همچنین مدیر یا مدیرانی که یک مجموعه را هدایت می‌کند، توانمندی جهت دادن به اعضای مجموعه را داشته باشد. یک مجموعه یا دولت باید از وحدت فکری عقیدتی و استراتژی برخوردار باشد. متأسفانه دولت آقای روحانی، دولت یکدست نبود.

وی افزود: آقای روحانی موجب شده نوعی نارضایتی و ناخشنودی از جانب مردم و رأی‌دهندگان به او ایجاد شود. دولت روحانی در سطح ملی موفق نبوده است. اگر اعضای یک دولت با رئیس‌جمهوری همراه نباشند، دلسوز نباشند، رئیس‌جمهوری ترسو باشد یا قاطعیت نداشته باشد یا به وعده‌هایش عمل نکند، نتیجه خوبی نخواهد گرفت.

این نماینده مجلس ششم همچنین گفته است: آقای روحانی شاید در بین رؤسای جمهور، ضعیف‌ترین و کم‌اقبال‌ترین رئیس‌جمهوری است که دوران حضورش بر مسند قوه مجریه را به آخر می‌رساند.

وی گفت: در واقع اگر روحانی بخواهد در مورد مسائل داخلی و سیاست داخلی گزارش عملکردی ارایه کند، نقاط روشن اندکی در این کارنامه به چشم می‌خورد، گویی یا کلا در این حوزه دولت را رها کرده و کاری به کار وزرا ندارد یا به دلیل مصلحت‌اندیشی‌ها و آینده‌نگری‌های شخصی در این زمینه ورود چندانی نداشته است. متأسفم که کسی از این همه سرمایه اصلاح‌طلبانه استفاده کرد اما به لحاظ اخلاقی خود را مدیون و وام‌دار حامیان خود نداند.

جلالی‌زاده همچنین درباره انتظار اصلاح‌طلبان از روحانی برای تسهیل روابط‌شان با حاکمیت اظهار داشت: روحانی که دلش به حال اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی نمی‌سوزد. متأسفانه یکی از ضعف‌های اصلاح‌طلبان این است که بدون نقشه و تدبیر و دوراندیشی وارد کارزار انتخابات می‌شوند،‌مردم را تشویق و تهییج می‌کنند اما پس از آن همان فرد یا گروهی که حاصل آرای بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان هستند، اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی را فراموش می‌کنند. روحانی هم دچار چنین معضلی شد. او حتی یک بار هم در مورد اقداماتی که در راستای رفع حصر که مطالبه مهم اصلاح‌طلبان بود،‌توضیح نداد که چه کرده و چه نکرده است. البته این معضل در مورد سایر مطالبات اصلاح‌طلبان نیز وجود داشته و دارد. روحانی حاضر نشد در این زمینه گزارشی به مردم ارایه کند. متأسفانه خصایص فردی روحانی خیلی به او ضربه زده و موجب شده او از پایگاه مردمی که قبلاً داشت، محروم شود. حتی حامیان درجه یک روحانی هم از او گلایه‌مند هستند. او حتی حاضر نشد در این دوران به روسای ستادهای انتخاباتی‌اش وعده ملاقات بدهد.

اخیراً پیشنهاد تشکیل دولت مصالحه ملی مطرح و تأکید شد حالا که گفت‌وگوی ملی و  آشتی ملی محقق نشده، دست‌کم دولت به دنبال مصالحه ملی باشد. به نظر شما دولت روحانی در فرصت باقیمانده می‌تواند در این راه گام‌های مؤثری بردارد؟
فرصت چندانی که باقی نمانده است. ضمن اینکه با شرایط شیوع کرونا و درهم‌ریختگی اقتصادی و آشفتگی موجود احتمالاً دولت کاری از پیش نخواهد برد. زمان در این ماه‌های پایانی به سرعت می‌گذرد که اگر تصمیمی هم وجود داشته باشد به نتیجه نمی‌رسد.
عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ این سؤال که آیا محبوبیت روحانی در ماه‌های پایانی از وضعیت سایر رؤسای جمهور مثل احمدی‌نژاد، خاتمی و به خصوص هاشمی رفسنجانی وخیم‌تر است؟، گفت: بله، بسیار زیاد! فکر می‌کنم حتی احمدی‌نژاد چند برابر روحانی میان مردم محبوبیت داشته باشد و اگر روحانی و احمدی‌نژاد با هم رقابت کنند، کفه‌ترازو به سمت احمدی‌نژاد سنگین‌تر خواهد بود.

گفتنی است حمله به روحانی و رفع اتهام از خود، چند ماهی است که تبدیل به تاکتیک جدید مدعیان اصلاح‌طلبی شده تا در انتخابات ریاست‌جمهوری بتوانند از شکست مطلق فرار کنند و مسئولیت ناکارآمدی در دولت را از سر خود بازکنند.
ادعای این که دل روحانی برای اصلاح‌طلبان نسوخته در حالی است که همین طیف روحانی و دولتش را نامزد اجاره‌ای و دولت اجاره‌ای توصیف می‌کردند و او را نردبان گذار تلقی می‌کردند.

پُز عجیب کارنامه پس از 7 سال بی‌برنامگی در بخش مسکن!
در هفت سالی که از عمر دولت روحانی می‌گذرد، موضوع مسکن، به نماد بی‌برنامگی و بی‌عملی دولت تدبیر بدل شده اما با این وجود روحانی می‌گوید دولت کارنامه موفقی داشته است.

 به گزارش رجانیوز دولت علاوه‌بر آنکه مسکن مهر را با استدلال مزخرف بودن به حاشیه راند، نتوانست طرح جایگزینی برای آن معرفی کند. با این حال رئیس‌جمهور با آمارسازی‌های عجیب، در پی دستاورد تراشی برای دولت است. در تازه‌ترین مورد، روحانی در حساب توییتری خود مدعی شد که دولت تدبیر طی هفت سال گذشته چهار میلیون و 500 هزار واحد مسکن در کل کشور ساخته است.

روحانی در ادامه نوشت: در حالی که در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده، در این دولت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفته است.

این ادعا درحالی است که طبق آمار رسمی مرکز آمار، میانگین تعداد واحد‌های مسکونی ساخته شده در دولت تدبیر در هفت سال گذشته بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد بوده است. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تقریباً دو و نیم میلیون واحد مسکن احداث شده که این تعداد مسکن نیز کاملاً توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری غیر‌دولتی ساخته شده، و دولت آقای روحانی کوچک‌ترین نقشی در بهره‌برداری از این دو و نیم میلیون واحد ندارد.

دولت محمود احمدی‌نژاد در پایان کار خود، نزدیک به یک میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر را احداث کرده و در اختیار متقاضیان قرار داد. همچنین یک میلیون واحد را نیز با پیشرفت بالای 60  درصد تحویل دولت روحانی داد تا در دولت تدبیر تکمیل شده و در اختیار خانواده‌های متقاضی قرار بگیرد. به تعبیری دیگر، بر خلاف القای دولتی‌ها مبنی بر اینکه 60 درصد پروژه مسکن مهر در دولت تدبیر انجام گرفته، روحانی صرفاً واحدهای ناتمام مانده در دولت قبل را تکمیل کرده و به نام خود زده است.

اخیراً اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در ارتباط با عملکرد عباس آخوندی در حوزه مسکن مهر و بدون متقاضی ماندن واحدهای مسکن مهر در دولت تدبیر گفت: گزاره بدون متقاضی بودن مسکن مهر جفای به این طرح بود و به نظر می‌رسد، اگر آخوندی شیرازه مسکن مهر را در دولت قبل به هم نمی‌زد، هیچ واحد مسکونی از این طرح بدون متقاضی باقی نمی‌ماند. فاصله زمانی به وجود آمده و تاخیر در تکمیل واحدهای مسکن مهر که به دلیل ترک فعل عباس آخوندی، رخ داد، علت اصلی تعیین و تکلیف نشدن این تعداد واحد مسکونی است.

در هر حال با توجه به اینکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سال‌های 92 تا 97 دولت تدبیر اساساً اعتقادی به طرح مسکن مهر نداشته و در پایان نیز از اینکه هیچ واحد مسکن مهری را احداث نکرد ابراز خوشحالی کرد، چطور امکان دارد طی دو سالی که از استعفای او می‌گذرد، دولت تدبیر یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن ساخته باشد؟


کد مطلب: 436312

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/436312/تازه-ترین-4-خبر-ویژه-امروز-پنجشنبه-1399-6-13

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com