کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه‌ترین 5 خبر ویژه امروز پنجشنبه 1399/6/6

6 شهريور 1399 ساعت 0:46



مرعشی: اگر ولایت فقیه نبود ایران، امنیت و استقلال نداشت
سخنگوی حزب‌ کارگزاران تصریح کرد اگر ولایت‌فقیه نبود، امنیت کشور در منطقه پرآشوب حفظ نمی‌شد.
حسین مرعشی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، با بیان این که نظراتش تفاوت‌هایی با اصلاح‌طلبان دارد، افزود: در جمهوری اسلامی در کلان نظام و در رهبری نظام سیستمی به نام ولایت‌فقیه مستقر است. پیش از هر چیزی دوستان اصلاح طلب امروزی ما در دوران امام این سیستم را مستقر کردند و دوستان اصولگرایمان نیز در این 30 سال اخیر بعد از رهبری حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای این سیستم را تقویت کردند.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای استقرار ولایت‌فقیه در کشور امنیت ایران است، یعنی واقعا اگر قدرتی به نام ولایت‌فقیه و هدایت‌های ولایت فقیه نبود ما نمی‌توانسیم در منطقه‌ای که بسیار متشنج است، به حفظ تمامیت ارزی و امنیت ایران امیدوار و مطمئن باشیم. یک دستاورد دیگر، در حوزه سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران حفظ استقلال ایران است؛ یعنی از نقطه‌ای که روزگاری سران پیروز جنگ جهانی دوم می‌آمدند در کنفرانس ایران می‌نشستند، پادشاه ایران را تبعید می‌کردند و باید سیاستمداری مثل فروغی پیدا می‌شد تا رایزنی کند و محمدرضا را به جای پدر بنشاند - آن هم با خفت بی‌سابقه‌ای که کف ماشین پنهانش می‌کردند تا به دور از چشم مأموران انگلیسی برای سوگند به مجلس برود- به نقطه‌ای رسیده‌ایم که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید ایران می‌خواهد در انتخابات آمریکا دخالت کند! این استقلال ایران مرهون یک قدرت مرکزی به نام ولایت‌فقیه است.
مرعشی همچنین گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که ما باید به‌دنبالش باشیم این است که آیا می‌توانیم مسائلمان را با بالاترین سطح رهبری نظام هماهنگ کنیم؟ اگر هماهنگ کنیم می‌توانیم موفق باشیم.

آمار و مستندات چند برابر شدن بدهی دولت به بانک مرکزی
بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد سخنان آقای روحانی درباره عدم استقراض دولت از بانک مرکزی نادرست است.
به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور اخیرا برای چندمین بار اعلام کرد که دولت وی برخلاف دولت قبل از بانک مرکزی استقراض نکرده است. روحانی گفت: ما هم قدرت داریم که ۵۰ هزار میلیارد مثل دولت قبل از بانک مرکزی استقراض و پول پرفشار وارد بازار کنیم اما این را به مصلحت کشور نمی‌دانیم. ما تا امروز و با همه مشکلات یک‌بار دست‌مان را به سوی بانک مرکزی دراز نکردیم.
در ادبیات اقتصادی، منظور از استقراض دولت از بانک مرکزی، برداشت دولت از منابع بانک مرکزی است که سبب افزایش پایه پولی می‌شود. پایه پولی از سه طریق افزایش پیدا می‌کند: افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، افزایش بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی و افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی. در این میان، آنچه که به معنای استقراض دولت از بانک مرکزی معروف است، افزایش بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی است. بدهی بخش دولتی شامل بدهی دولت + بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی می‌شود.
اگر فقط بدهی دولت به بانک مرکزی مدنظر آقای روحانی از مفهوم استقراض از بانک مرکزی باشد، آمارها نشان می‌دهد دولت فعلی به مراتب استقراض بیشتری از بانک مرکزی انجام داده است.
بر اساس آخرین آمارها، در خردادماه امسال رقم بدهی دولت به بانک مرکزی به 969/7 هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به رقم پایان دولت دهم، بیش از ۵ برابر رشد (۴۱۲درصد افزایش) نشان می‌دهد.
شاید منظور آقای روحانی از استقراض دولت از بانک مرکزی، شاخص خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی به‌عنوان یکی از منابع پایه پولی باشد.
آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در ابتدای دولت نهم خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۱۳۱۵ میلیارد تومان بود که در پایان دولت دهم به ۳۰۲۹ میلیارد تومان رسید یعنی دولت‌های نهم و دهم حدوداً ۱۷۰۰ میلیارد تومان بر خالص بدهی به بانک مرکزی اضافه کردند؛ بنابراین ادعای آقای روحانی درباره اینکه دولت قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد درست نیست. ضمن آنکه عملکرد دولت روحانی در این زمینه، ضعیف‌تر بوده است. خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در ابتدای دولت یازدهم ۳۰۲۹ میلیارد تومان بود که در خردادماه امسال به ۳۹۴۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است؛ یعنی دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون بیش از ۳۶۴۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده‌اند که ۲۳ برابر بیشتر از رقم استقراض مستقیم دولت‌های نهم و دهم از بانک مرکزی بوده است.
با رد سخنان آقای روحانی در دو سناریوی بالا، به نظر می‌رسد منظور آقای روحانی از استقراض ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت قبل از بانک مرکزی، مربوط به تأمین مالی مسکن مهر است. در دولت‌های نهم و دهم برای ساخت مسکن مهر حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم برای خانه‌دار شدن و ساخت مسکن مهر اعطا شد. از آنجا که این ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک مسکن پرداخت شد و مستقیم به سازندگان مسکن مهر اعطا شد، اساساً نمی‌توان آن را استقراض دولت از بانک مرکزی نامید.
با این حال، اگر منظور آقای روحانی این است که دولت قبل با تأمین مالی مسکن مهر به طور غیرمستقیم از بانک مرکزی استقراض کرده و پایه پولی را افزایش داده است و ما هم این ادعا را بپذیریم، پاسخ قاطعانه‌تری در این زمینه می‌توان به آقای روحانی داد.
بر اساس آمار بانک مرکزی در ابتدای دولت نهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود که در پایان دولت دهم به ۵۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید. تأمین مالی مسکن مهر در این آمار خود را نشان می‌دهد یعنی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در دولت‌های نهم و دهم مربوط به تأمین مالی مسکن مهر بود که خروجی آن ساخت بیش از ۲ میلیون واحد مسکن برای همین تعداد خانوار فاقد مسکن بوده است.
در پایان دولت دهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۵۳۰۰۰ میلیارد تومان بود که ۵۰ هزار میلیارد تومان آن بابت ساخت مسکن مهر صرف شد؛ اما طبق آخرین آمار در خردادماه امسال بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی دولت فعلی تاکنون بیشتر از دولت قبل، به‌طور غیرمستقیم از بانک مرکزی استقراض کرده است؛ اما نکته مهم‌تر آن است که استقراض غیرمستقیم ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت قبل صرف ساخت ۲ میلیون مسکن مهر شد اما استقراض غیرمستقیم ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت فعلی سودی به حال مردم نداشته است و عمدتاً صرف پرداخت سود سپرده به سپرده‌گذاران میلیاردی در بانک‌ها شده است.

سایت حامی دولت: روحانی حوصله شنیدن نقد ندارد
عصر ایران با اشاره به نشست اخیر رئیس‌جمهور با مدیران برخی رسانه‌‌ها نوشت: تصویر نشست روحانی و مدیران رسانه‌ها، حاوی یک پیام مهم است و آن هم اینکه رئیس‌جمهور یا مشاورانش در این سال آخری زیاد حوصله شنیدن نقد و حرف‌های صریح را ندارند.
این سایت می‌افزاید: شاید تیم رسانه‌ای دولت با خود گفته است که چه کاری است، با چند مدیر روزنامه و خبرگزاری دور هم می‌نشینیم، چای و کیک می‌خوریم، آن‌ها چند کلمه می‌گویند، رئیس‌جمهور چند کلمه می‌گوید و بعد به همه می‌گوییم که روحانی با مردم و اهالی رسانه به صورت مستقیم حرف زده است.
وقتی با آدم‌هایی که گرفتار هستند مثلا بدهکاراند، حرف می‌زنید آن‌ها به ظاهر به شما گوش می‌دهند ولی در باطن حواس‌شان به حساب و کتاب‌شان است و رئیس‌جمهور این روزها به شدت شبیه این افراد است.
این سایت در پایان می‌نویسد: خیلی از کسانی که امروز روحانی به چشم منتقد به آن‌ها نگاه می‌کند و حاضر نیست دور یک میز با ایشان بنشیند، روزی تلاش کردند که روحانی بر کرسی تکیه بزند. نه برای روحانی بلکه برای ایران تلاش کردند.
مقصر شرایط امروز دولت نه ترامپ است، نه دلواپسان و نه حتی کرونا. همه آنچه امروز می‌بینیم یک مقصر دارد و آن هم شخص حسن روحانی است. رئیس‌جمهوری که زودتر از آنچه تصور می‌کردیم دست‌هایش را بالا برد و منتظر پایان دولتش نشست.

کارنامه دولت قبل در بخش مسکن را هم جزو کارنامه خود حساب می‌کنید؟!
یک روزنامه منتقد، ادعای ساخت 4/5 میلیون واحد مسکونی را «موفقیت دولت در مسکن‌سازی توئیتری» نامید.
روزنامه فرهیختگان نوشت: در مردادماه سال 1392 که دولت فعلی بر سر کار آمد، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن یا زیربنای مسکونی در شهر تهران حدود سه میلیون و 834 هزار تومان بود. این میزان طی هفت سال اخیر با رشد چشمگیری، حالا در تیرماه امسال به حدود 21 میلیون تومان رسیده که حکایت از رشد 448 درصدی دارد.
سیاست‌‌های دولت در‌ بخش مسکن ضربات سهمگینی بر این بازار وارد کرده، اما درنهایت شگفتی، اخیرا رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود (صفحه توئیتر) نوشت: «در حالی ‌که در دولت قبل تنها 775 هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده، در این دولت بیش از یک‌میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. در هفت سال اخیر مجموعا 4/5 میلیون مسکن توسط دولت در کل کشور ساخته‌ شده است.»
درخصوص مسکن مهر بررسی‌ها از آمار‌های سامانه مدیریت مسکن مهر نشان می‌دهد از کل واحد‌های مسکن مهر، 63 درصد از آنها تا پایان دولت احمدی‌نژاد حتی نازک‌کاری‌شان به اتمام رسیده بود. درخصوص ساخت‌وساز‌های جدید نیز بررسی‌‌ها نشان می‌دهد تعداد واحد‌های مسکونی ذکرشده در پروانه‌‌های ساختمانی صادرشده مناطق شهری کل کشور طی دوره هفت‌ساله دولت فعلی کاهش 50 درصدی داشته است. همچنین طی سال‌‌های 1392 تا 1398 حجم سرمایه‌گذاری ‌بخش خصوصی (ارزش حقیقی) کاهش 26 درصدی داشته است. در ‌بخش نوسازی و بهسازی مسکن روستایی نیز بررسی‌‌ها حکایت از آن دارد که طی سال‌‌های 1384 تا 1398 درمجموع دو میلیون و 14 هزار و 193 واحد مسکونی در روستا‌های کشور ساخته ‌شده که 68 درصد آن در دولت‌‌های نهم و دهم و 32درصد آن نیز در دولت فعلی است.
بر اساس «گزارش عملکرد پیشرفت مسکن مهر سامانه مدیریت مسکن مهر»، در نیمه اول سال 92 که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم پاستور را تحویل حسن روحانی داده، از دو میلیون و 368 هزار و 868 واحد مسکن مهر برنامه‌ریزی شده در این طرح، 97 درصد آنها در دولت احمدی‌نژاد دارای پروانه ساختمانی بوده (معادل دو میلیون و 298 هزار و 647 واحد) و تنها سه ‌درصد (70 هزار و 221 واحد) این واحدها در دولت روحانی مجوز ساخت گرفته‌اند. از مجموع کل واحدهای مسکن مهر، 94 درصد از آنها (معادل دو میلیون و 368 هزار و 868 واحد) در دولت احمدی‌نژاد پی‌سازی‌شان به ‌اتمام رسیده و تنها 6 درصد از پی‌سازی این واحدها (146 هزار و 801 واحد) در دولت روحانی انجام شده است. همچنین از کل واحدهای مسکن مهر، اسکلت و سقف 86 درصد از واحدها (معادل دو میلیون و 27 هزار و 768 واحد) در دولت احمدی‌نژاد به اتمام رسیده و حدود 14درصد آنها (341 هزار و 100 واحد) نیز در دولت روحانی انجام شده است. همچنین از مجموع کل مسکن مهر، سفت‌کاری 80 درصد واحدها (یک ‌میلیون و 895 هزار و 924 واحد) در دولت احمدی‌نژاد به اتمام رسیده و 20 درصد مابقی (معادل 472 هزار و 944 واحد) در دولت فعلی به اتمام رسیده است. اما مهم‌ترین نکته اینکه، زمانی که محمود احمدی‌نژاد دولت را در مرداد سال 92 تحویل دولت فعلی داده، از کل واحدهای پیش‌بینی‌شده مسکن مهر، نازک‌کاری 63 درصد از آنها (معادل یک میلیون و 504 هزار و 10 واحد) به اتمام رسیده بوده و دولت فعلی 37 درصد مابقی (864 هزار و 858 واحد) را به ‌اتمام رسانده است. آمارها می‌گویند 63 درصد مسکن مهر را دولت احمدی‌نژاد به‌پایان رسانده و تنها 37 درصد این واحدها در دولت روحانی به سرانجام رسیده‌اند.

آرمان: دولت با سوءمشورت و سوءمدیریت دست به گریبان است
یک کارشناس اقتصادی معتقد است: رئیس‌جمهور در چرخه معیوب برخی مشاوران و نزدیکان قرار گرفته است.
روزنامه آرمان به نقل از دکتر بهمن آرمان نوشت: واقعيت اين است که آقاي روحاني در يک سيکل معيوب مشاوران اقتصادي قرار گرفته است. اين افراد در اطراف رئيس‌جمهور حضور دارند اما اطلاعات علمي دقيق به رئيس‌جمهور ارائه نمي‌کنند. البته آقاي رئيس‌جمهور نيز عنوان کردند عده‌اي تنها نق مي‌زنند.
کارشناسان اقتصادي که به دنبال تعديل کسري بودجه دولت بودند به‌صراحت عنوان کردند دولت با افزايش سهام بورس خطرناک‌ترين راه را براي تعديل کسري بودجه خود انتخاب کرده است. دولت از طريق پيش‌فروش کردن نفت می‌خواست کسري بودجه خود را جبران کند. اين درحالي است که در کشورهاي ديگر جهان دولت‌ها از راه‌هاي ديگر و البته کم‌خطرتري کسري بودجه خود را جبران کرده‌اند و بحران را پشت‌سر گذاشته‌اند؛ به عنوان مثال در کشورهاي آمريکاي لاتين و حتي ترکيه که همسايه ايران است مدت‌ها با تورم زيادي همراه بودند و چالش‌هاي زيادي در زمينه تامين کسري بودجه خود داشتند.
با اين وجود از راه‌هايي استفاده کردند که در نهايت مشکل آنها را حل کرد. مشاوراني که در اطراف آقاي روحاني قرار دارند در مرحله نخست بايد شرايط اقتصادي را به صورت واقعي براي رئيس‌جمهور تشريح مي‌کردند. در شرايط ‌کنوني سوءمديريت در بدنه اجرايي کشور وجود دارد. دولت نبايد کاري انجام مي‌داد که با تحت فشار قرار دادن مردم مشکل خود را حل کرد.
دولت آقاي روحاني به‌رغم برخي موفقيت‌ها که داشته، در برخي زمينه‌ها ضعف‌هاي جدي داشته که شايد در کمتر دولتي در پس از انقلاب مشاهده شده است.
آرمان می‌افزاید: آقاي روحاني در چينش وزراي خود عملکـرد قـابل‌توجهي نداشــت و در برخـي زمينه‌ها ضـعيف عـمل کرد. به‌عنوان مثال در چينش مديران اقتصادي مانند رئيس کل بانــک مرکزي، سازمان برنامه و بودجه و وزراي اقتصادي قوي عمل نکرد. اگر به عملکرد مديران اقتصادي دولت در طول هفت سال گذشته توجه کنيم متوجه مي‌شويم که عملکرد مديران ضعيف
بوده است.
دولت در زمينه مسکن که يکي از مهم‌ترين مطالبات مردم و نيازهاي کشور است و امروز ممکن است چالشي به وجود بياورد اقدامي موثر و راهگشا انجام نداده است. امروز قيمت مسکن به حدي رسيده که خريد يا اجاره آن در حد توان مردم عادي نيست. مسئله سقوط سهام در بورس نشان‌دهنده عدم تدبير لازم در وزارت اقتصاد و سوءمديريت بورس بوده است.


کد مطلب: 435969

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/435969/تازه-ترین-5-خبر-ویژه-امروز-پنجشنبه-1399-6

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com