تاریخ انتشارسه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۴۳۵۸۸۳
همزمان با انتشار ویدوئوی جدید از تیراندازی پلیس آمریکا به یک مرد سیاه پوست غیر مسلح دیگر آن هم جلوی چشم فرزنداش، معترضان خشمگین شهر «کنوشا» در ایالت «ویسکانسین» را به آتش کشیدند.
۰
plusresetminus
آمریکا خود را دریابد/ معترضان آمریکایی در ویسکانسین شهر را به آتش کشیدند

به گزارش بلاغ، «عدالت نباشد صلح نیست». این شعاری است که طی سه ماه گذشته و بعد از قتل وحشیانه «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی زیر زانوهای پلیس نژادپرست این کشور، در سراسر این کشور طنین‌انداز شده است. اعتراضات طی 90 روز گذشته با شدت و ضعف در بسیاری از شهرهای آمریکا ادامه داشته و در برخی شهرها مثل «پورتلند» حتی یک روز هم تعطیل نشده است. بارها پلیس آمریکا برای کنترل اوضاع «وضعیت آشوب» اعلام کرده و هر آنچه در توان داشته را نیز برای خفه کردن اعتراض‌ها، به میدان آورده است. با وجود شدت این اعتراض‌ها، در برخی شهرها جنایت پلیس بر ضد سیاهان متوقف نشده و به همین دلیل آتش اعتراضات نیز شعله‌ورتر شده است.

ایالت «ویسکانسین» جزو همین موارد است. یکشنبه گذشته، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پلیس به «جیکوب بلیک» مرد سیاه پوست غیر مسلح در شهر «کنوشا» در ایالت «ویسکانسین» جلوی چشم سه فرزندش چندین بار شلیک و وی را نقش بر زمین می‌کند. وضعیت این مرد سیاه پوست «بسیار وخیم» گزارش شده و وی در بیمارستان بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زند. ساعاتی بعد از این جنایت شهر «کنوشا» وضعیت جنگی به خود گرفت و مردم به خیابان‌ها ریختند. طی دو روز گذشته و به دنبال انتشار این خبر شهر «کنوشا» شاهد شدیدترین اعتراضات به این جنایت بوده است.

شورش و استقرار گارد ملی
تصاویر منتشر شده از شورش‌های دوشنبه شب این شهر نشان می‌دهد، عملاً مردم شهر «کنوشا» را به آتش کشیده‌اند و صدها خودرو مغازه و ساختمان در آتش خشم معترضان سوخته و به خاکستر تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌ها فرماندار ایالت برای کنترل اوضاع دستور استقرار گارد ملی را در شهر صادر کرده است تا «جلوی غارت مغازه‌ها و تخریب اموال عمومی» را بگیرد. شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرده، فرماندار ایالت ویسکانسین درخصوص استقرار گارد ملی آمریکا در شهر کنوشا گفت که این نیروها برای محافظت از زیرساخت‌های مهم همچون اداره آب و برق و ایستگاههای آتش‌‌نشانی مستقر شده‌اند. اعتراض‌ها تا‌اندازه‌ای خشونت‌بار بود که اداره پلیس ویسکانسین از ساعت ۲۰:۰۰ دوشنبه شب به وقت محلی اعلام قوانین منع آمد و شد کرد. هنوز گزارش دقیقی از تعداد مجروحین، بازداشتی‌ها و تلفات احتمالی منتشر نشده است. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشته: «ده‌ها افسر پلیس در کنوشا مقابل کاخ دادگستری صف کشیدند و معترضان در سراسر خیابان علیه نابرابری نژادی شعار ‌دادند. بالگردها بر فراز منطقه به پرواز درآمده و افسران پلیس روی سقف کاخ دادگستری مستقر شدند. معترضان فریاد می‌زدند: عقب نخواهند نشست».

تعطیلی شهر و نشست ویژه
 بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه پلیس در ویسکانسین در هشداری که برای کسب و کارها فرستاده توصیه کرده بهتر است مغازه‌ها را تعطیل کنند چرا که پلیس گزارش‌های متعددی از دزدی مسلحانه و شلیک و تیراندازی دریافت کرده است. به گزارش ایسنا همزمان پسر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر به این اعتراض‌ها واکنش نشان داده و با انتشار تصاویری، آنها را «آنارشی» و هرج و مرج خوانده است. «تونی اورس»، فرماندار ویسکانسین نیز ضمن محکوم کردن شلیک به «جیکوب بلیک» رفتار پلیس را مورد انتقاد قرار‌داده است:« در حالی که ما هنوز جزئیات کامل واقعه را نمی‌دانیم، اما آنچه درباره‌اش یقین داریم این است که این اولین مرد سیاه‌پوستی نیست که در اقدامی بی‌رحمانه به دست ماموران قانون در ایالت ما یا کشورمان زخمی و یا کشته می‌شود». بر اساس گزارش رویترز فرماندار ویسکانسین همچنین خواستار تشکیل نشست ویژه حقوقی و قانونی برای اصلاح مشکلات مربوط به رفتارهای پلیس
شده است.

چرخش جمهوری خواهان به سمت بایدن!
 همزمان با آشوب‌های ویسکانسین، از تحولات داخلی آمریکا نیز خبر رسیده اختلاف در حزب جمهوری خواه و مقامات دولت ترامپ بر سر حمایت از وی در انتخابات آبان ماه تشدید شده است. حتی با شدت گرفتن تحرکات انتخاباتی در آمریکا رسانه‌ها از اتحاد مقام‌های سابق دولت ترامپ در مخالفت با او و حمایت از بایدن خبر می‌دهند. به نوشته «پالتیکو»، «مایلز تیلور» رئیس‌دفتر سابق وزارت امنیت داخلی آمریکا در دولت دونالد ترامپ به همراه «الیزابت نیومن» که عضو سابق ارشد این وزارتخانه بوده، یک گروه شامل مقام‌های سابق و کنونی دولت آمریکا و رهبران جمهوری‌خواه که مخالف ترامپ هستند، تشکیل داده‌اند. «مایلز تیلور» هفته گذشته رسما و علنا از «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) آمریکا حمایت کرد. او و نیومن نام این گروه ضد ترامپ را «اتحاد سیاسی جمهوری‌خواه برای صداقت و اصلاحات» گذاشتند؛ گروهی که اعضای آن زمانی برای دولت ترامپ کار کردند یا هم اکنون هم در این دولت حضور دارند اما خواهان پیروزی بایدن در انتخابات و ایجاد اصلاحات در حزب جمهوری‌خواه هستند.طبق گزارش این رسانه آمریکایی، تاکنون دو عضو ارشد کنونی دولت ترامپ به صورت ناشناس از این گروه حمایت کرده‌اند و یکی از آنها در نظر دارد در زمان نزدیک به انتخابات هویت خودش را افشا کند.

پولیتیکو نیز در این باره گزارش داده: «گروه ضد ترامپ در تلاش است تا حمایت بین ۲۰ تا ۴۰ مقام سابق جمهوری‌خواه را به دست آورد». انتشار خبرها درباره تشکیل یک گروه تازه جمهوری‌خواه ضد ترامپ در شرایطی صورت گرفته که در انتخابات اخیر ستاد انتخاباتی بایدن تلاش‌ها برای جلب حمایت جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ را تشدید کرده است. تا کنون علاوه‌بر «جان کسیک» فرماندار پیشین جمهوری‌خواه ایالت اوهایو و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و «جف فلیک» سناتور جمهوری خواه سابق ایالت آریزونا رسما از بایدن در انتخابات حمایت کردند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما