تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۳۵۴۰۰
معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با رشد تولیدی که در لوازم خانگی ایرانی داشتیم می‌توانیم امسال پاسخگوی تمام نیاز بازار باشیم.
۰
plusresetminus
معاون وزارت صمت: لوازم خانگی ایرانی پاسخگوی تمام تقاضاهای داخلی است
به گزارش بلاغ، مهدی صادقی‌نیارکی درباره اختلال در بازار لوازم خانگی گفت: اگر اختلالی در بازار محصولات وجود دارد باید علت آن را از مسئولان حوزه بازرگانی جویا شوید، اما در تولید اقلام مهم لوازم خانگی مثل تلویزیون، لباسشویی و یخچال فریزر افزایش داشته‌ایم.

وی افزود: امروز در بازار برند‌های خارجی وجود ندارند این یعنی تولید‌کنندگان ما نه‌تنها سهم خود را ایفا کردند، بلکه جای خالی دو برندی که ایران را‌ترک کردند را هم پر کردند. با تمام مشکلاتی که در تامین و لجستیک مواد اولیه بنگاه‌ها وجود دارد، مجموع سیاست‌های دولت و کشور منجر به افزایش تولید شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور ما حدود ۱۹ میلیون دستگاه بوده و برنامه امسال تولید ما حدود ۱۲ میلیون دستگاه است که بنا بر گفته همکاران ما در ستاد تنظیم بازار این رقم به نیاز بازار نزدیک است. با توجه به ظرفیت خوبی که در کشور نصب شده و رشد تولیدی که امسال داشتیم می‌توانیم امسال پاسخگوی نیاز بازار باشیم.

گفتنی است، موضوع شرکت‌های کره‌ای در بازار لوازم خانگی به قصه پرغصه‌ای تبدیل شده بود که بحث آن مجال دیگری می‌طلبد اما این شرکت‌ها که بیشتر بازار لوازم خانگی کشور ما را در اختیار داشتند پس از تحریم ظاهرا از کشور خارج شدند اما از طریق قاچاق همچنان تمایل به ادامه تسخیر بازار ایران دارند، این شرکت‌های کره‌ای حتی از دادن بدهی مالی خود به ایران امتناع می‌کنند! در چنین شرایطی کمترین برخورد با اینها، جلوگیری از ورود کالاهایشان به هر شکلی می‌باشد.

محمدرضا کلامی‌سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دوم تیر و در تشریح مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار گفته بود: با توجه به اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که برخی دلالان و واسطه‌ها با سوءاستفاده از موقعیت بازار، اقدام به احتکار و عدم عرضه کالا می‌کنند، این ستاد در مصوبه‌ای مقرر کرد همه بازرسان دستگاه‌های نظارتی با بازرسی مستمر از تمام مراکز نگهداری و انبار‌های رسمی ‌و غیررسمی ‌برخورد قانونی سختی داشته باشند.

وی افزود: همچنین مقرر شد، ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید لوازم خانگی از سوی بانک مرکزی تخصیص و تامین شود و تولید‌کنندگان لوازم خانگی، سهمیه ویژه ورق فولادی با نرخ مصوب از بورس کالا دریافت کنند.

با وجود تمام این اظهارات، به دست آوردن اقلام لوازم خانگی با نرخ مصوب کار چندان راحتی نیست. به‌نظر می‌رسد ماجرای لوازم خانگی، همان قصه تکراری است که پیش از این بر سر بازار خودرو آمده بود. انحصاری در اختیار تولید‌کنندگان داخلی که تحت حمایت دولت قرار می‌گیرند، اما بازار آن کنترل نشده و در نهایت به دست دلالان و عمده‌فروشان اداره می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴