تاریخ انتشارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۳۴۸۷۵
شماری از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا از دولت این کشور خواسته‌اند به جای تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازقانونگذاران ارشد حزب جمهوری‌خواه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا از تلاش‌‌های خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران دست کشیده و به جای آن روی بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل متمرکز شود.
پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار آمریکا نوشته نماینده‌های جمهوری‌خواه آمریکا در کنگره امیدی به جدال دیپلماتیک آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارند و به همین جهت از دولت ترامپ خواسته‌اند از مکانیسم موسوم به «بازگشت خودکار تحریم‌‌ها» برای احیای تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.
دولت ترامپ پیشتر گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.
با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.
از طرف دیگر، مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند واشنگتن با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود. 
«جو ویلسن»، رئیس کارگروه امنیت ملی و امور خارجی در کمیته مطالعاتی حزب جمهوری‌خواه به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت همتایان او از دولت می‌خواهند فوراً مکانیسم بازگشت‌خودکار تحریم‌ها را آغاز کنند. او گفته حال که روسیه و چین، به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالف هستند ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها تنها روش جلوگیری از تجارت تسلیحاتی ایران است.
ویلسون گفت: «ایالات متحده باید از حق قانونی خود در قوانین بین‌الملل برای احیای تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.»
وی اضافه کرد: «بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، تنها روش نگه داشتن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.»
واشنگتن فری‌بیکن به نقل از چند منبع که اشاره‌ای به نام آنها نکرده نوشته ویلسون در این موضع‌گیری تنها نیست و شمار زیادی از قانونگذاران جمهوری‌خواه در محافل خصوصی از دولت ترامپ خواسته‌اند از همین روش برای حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کند.»





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲