تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۳۴۷۸۹
وقتی وزارت امنیت داخلی پهبادهای بزرگ و دارای بال ثابت را برای نظارت بر اعتراضات به سمت مرز آمریکا – مکزیک هدایت می کند و شهرها شاهد استفاده از پهبادها برای سنجش درجه حرارت بدن مردم هستند، زمان فکر کردن به این است که چه تعداد چشم درآسمان حضور دارند و چگونه باید از نظارت ـ تجسس هوایی ناخواسته اجتناب کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغامروزه فعالان زیست محیطی برای نظارت بر روند جنگل زدایی، محیط بانان برای ردگیری شکارچیان غیرقانونی و روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی برای مستند کردن اعتراضات گسترده از پهبادها در ابعاد و اندازه های گوناگون استفاده می کنند. من به عنوان یک جامعه شناس سیاسی که در مورد جنبش های اجتماعی و پهبادها مطالعه می کنم، در کتاب جدیدیم «پهباد خوب»  به طیف وسیع تری از کاربردهای مختلف پهبادهای غیرخشونت آمیز و دارای کاربردهای اجتماعی اشاره کرده ام. در این کتاب نشان داده ام که این اقدامات می تواند برای  دمکراتیزه کردن مبحث نظارت و شناسایی به کار گرفته شود.
اما وقتی وزارت امنیت داخلی پهبادهای بزرگ و دارای بال ثابت را برای نظارت بر اعتراضات به سمت مرز آمریکا – مکزیک هدایت می کند و شهرها شاهد استفاده از پهبادها برای سنجش درجه حرارت بدن مردم هستند، زمان فکر کردن به این است که چه تعداد چشم درآسمان حضور دارند و چگونه باید از نظارت ـ تجسس هوایی ناخواسته اجتناب کرد. یکی از کارهایی که تمام افراد می توانند انجام دهند، دانستن این نکته است که چطور به سادگی می توان خود را از چشم پهبادها پنهان کرد. 

آسمان های شلوغ
در طول یک دهه گذشته استفاده از پهبادها از سوی مردم به شدت افزایش یافته  و هر روزی که می گذرد مردم با این فناوری کارهای هیجان انگیز تازه ای انجام می دهند. با ورود پهبادها به حریم هوایی که تا پیش از آن نیز به اندازه کافی شلوغ بود، اداره هوانوردی فدرال می کوشد به شکلی نسبت به این وضعیت واکنش نشان دهد. احتمالا در آینده نزدیک حتی شاهد تعداد بیشتری از این وسایل در آسمان خواهیم بود که بازیگران فزاینده ای از طیف های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آنها را به کار گرفته اند.
افکار عمومی درباره استفاده و گسترش دامنه پهبادها همچنان بلاتکلیف است، اما استفاده های روزافزون از پهبادها زمینه ساز تلاش های متعددی برای تحت کنترل درآوردن نحوه استفاده از آنها شده است. این واکنش ها ابعاد مختلفی دارند، از تدوین سیاست های عمومی که بر کنترل های هر اجتماع بر حریم هوایی محلی تمرکز دارند تا ساخت تجهیزات پارازیت انداز پیچیده و تاکتیک هایی برای سرنگون کردن پهبادها.
از شرکت های نوپا تا پیمانکاران دفاعی بزرگ، تلاش زیادی برای تحت کنترل درآوردن پهبادها صورت می گیرد. این تلاش ها از بستن حریم هوایی به روی پهبادها تا هک کردن دیجیتال آنها برای کنترل فیزیکی آنها و سرنگون کردن پهبادها را در برمی گیرد. شیوه هایی که از استفاده علنی از قوه قهریه تا استفاده از توپ های مخصوص و به کار گرفتن «شاهین های آموزش دیده» برای شکار پهبادها را شامل می شود.
بسیاری از روش های مقابله با پهبادها گران قیمت و پیچیده و برخی نیز غیرقانونی هستند. ارزان ترین راه – قانونی- اجتناب از فناوری پبهادها مخفی شدن از نگاه آنهاست.

چگونه از چشم پهبادها مخفی شویم
اولین کاری که می توانید برای پنهان شدن از دید پهبادها انجام دهید این است که از مزیت های طبیعی و زیست محیطی بهره مند شوید. شاید منتظر ماندن برای خراب شدن وضع هوا نیز راهکار خوبی باشد، چرا که پهبادهای کوچک تر مثل آنهایی که پلیس محلی مورد استفاده قرار می دهد، برای پرواز در بادهای شدید، مه غلیظ و باران سنگین با مشکلات زیادی مواجه می شوند.
درختان، دیوارها، طاقی ها و تونل ها قابل اتکاتر از انتظار برای فرا رسیدن زمان آب و هوای نامناسب است، چرا که این موانع در برابر پهبادهایی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند و وزارت امنیت داخلی از آنها استفاده می کند، پناهگاه بهتری را در اختیار انسان قرار می دهند.
دومین کاری که می توانید انجام دهید به حداقل رساندن اثر انگشت دیجیتال خود است. اجتناب از استفاده از وسایل بی سیم مثل تلفن همراه یا سیستم های جی پی اس کار هوشمندانه ای است، زیرا آنها دارای یک امضای دیجیتال هستند که می توانند مکان شما را فاش کنند. این کار برای پنهان شدن از دید پهبادها مفید است ولی برای پرهیز از فضولی سایر فناوری های متجاوز به حریم خصوصی نیز به کار می آید.
 سومین کاری که می توانید انجام دهید سردرگم کردن یک پهباد است. قرار دادن آینه روی زمین، ایستادن روی تکه ای شیشه شکسته و استفاده از سربند مخصوص، پتوهای محافظ دربرابر اسکن ماشین ها یا ژاکت های پارازیت انداز در حسگرها، می توانند تصویری را که یک پهباد می بیند دچار اعوجاج یا تحریف کنند.
استفاده از آدمک ها یا دیگر اشیای شبیه به انسان نیز می تواند هم حسگرهای داخل پهبادها را سردرگم کند و هم تجزیه و تحلیلگرانی که مسئول نظارت بر محتوای ویدئویی و حسگرهای آن هستند به اشتباه بیندازد.
پهبادهای مجهز به حسگرهای فرا سرخ می توانند متوجه حق آدمک ها شوند، ولی با استفاده از تاکتیک هایی که حرارت بدن را می پوشانند می توان آنها را سردرگم کرد. برای مثال یک روانداز زرورقی می تواند میزان قابل توجهی از حرارت بدن را پنهان کند. همچنین به سادگی می توان دمای بدن را در کنار شیئی که دمای آن با دمای بدن یکی است، مثل دیوار یک ساختمان یا دودکش تخلیه تاسیسات حرارتی پنهان کرد.
چهارمین و عملی ترین کاری که می توانید برای حفاظت از خود در برابر نظارت پهبادی انجام دهید تغییر لباس است. رشد فناوری نظارت گروهی به رشد انفجاری راهکارهای خلاقانه انجامیده که به کمک آنها می توان روی هویت یک شخص نقاب کشید. ولی برخی از هوشمندانه ترین این ایده ها عامدانه  فناوری پایینی دارند. تغییر چهره با لباس اولین انتخاب است، زیرا کلاه ها، عینک ها، ماسک ها و روسری ها کارآیی خوبی در به زحمت انداختن نرم افزار تشخیص چهره نصب شده روی پهبادها دارند.
اجزای چهره شما نیز مانند اثر انگشتتان منحصر به فرد و خاص شماست. همزمان با تکامل فناوری تشخیص اجزای چهره، پوشاندن نقاط کلیدی چهره که در شناسایی عابران مورد استفاده قرار می گیرد از اهمیت بالایی برخوردار شده است. 
هنرمندان و دانشمندان از این رویکردها برای برداشتن یک گام دیگر در این مسیر استفاده کرده اند و در حال ساخت یک سربند کلاه مانند هستند که هدف آن عمل کردن به عنوان سپری دربرابر امضای گرمایی فرد و به زحمت انداختن نرم افزار تشخیص چهره است. بعلاوه عینک هایی که هدف آنها  مغشوش کردن سیستم های تشخیص چهره است.

استفاده از چتر
به کارگیری ابتکارات فوق وسوسه انگیز است، اما استفاده از یک چتر شاید بهترین و دم دست ترین و کارسازترین شگرد این فهرست باشد. چترها هم قیمت ارزانی دارند، هم حمل آنها کار ساده ای است و هم دیدن زیر آن کار سختی است و هر زمانی هم که بخواهید می توانید آن را کناری بیندازید. بعلاوه اگر لازم دیدید، می توانید یک چتر فناوری پیشرفته نیز برای خودتان درست کنید.
زندگی کردن در دنیایی عاری از فضولی ها و دخالت های بیشتر در حریم خصوصی، بسیار بهتر و زیباتر می بود، دنیایی که در آن نهادهای مجری قانون از بالگردهای چهار پره کوچک استفاده نمی کنند و وزارت امنیت داخلی  پهبادهای بزرگ پریدیتور را برای نظارت و شناسایی معترضان داخلی مورد استفاده قرار نمی دهد. و برای کسانی که در برخی از بخش های جهان به سر می برند، زندگی بسیار زیباتر و بهتر می بود اگر صدای یک پهباد برایشان مترادف با موشکی در حال نزدیک شدن نمی بود. ولی با توجه به این هم چشمی که در آسمان حضور دارند،  آگاهی از شگردهای پنهان شدن از نگاه آنها می تواند مفید باشد.
نویسنده: آستین چویی فیتزپاتریک(Austin Choi-Fitzpatrick) استادیار جامعه شناسی سیاسی دانشگاه سن دیگو
منبع: https://b2n.ir/112837





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲