تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۴۳۴۷۳۱
در میان تمام اما و اگرها و کشمکش‌های فراوان، واضح و روشن است که حفظ سلامت تمامی داوطلبان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری این مارتن علمی بسیار حائز اهمیت بوده و مسؤولان برگزاری کنکور سراسری باید تمام تلاش خود را برای سلامت داوطلبان به‌کار گیرند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ شیوع بیماری کرونا در کشور آغازگر تغییر در شیوه زندگی مردم شد، عادت‌هایی که ابتدا برای همه سخت بود اما حالا جزوی از کارهای روزمره شده است.
برخی با تمام دل و جان برای حفظ سلامت هموطنان خود در آزمون همدلی شرکت کردند و سربلند از آن بیرون آمدند.
تعطیلی مدارس و دانشگاه ها هم باعث شد که آموزش از راه دور را هم تجربه کنیم هر چند که انتظار می‌رود با بسترسازی‌های بیشتری در این زمینه امکان آموزش‌های بیشتر در فضای مجازی برای همگان فراهم شود.
خلاصه حالا نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا مردم با روش‌های متفاوت‌تری به کار و زندگی خود ادامه می‌دهند.
اما مسأله‌ای که این روزها خانواده‌های زیادی را دچار استرس کرده برگزاری آزمون سخت سازمان سنجش در سال کرونایی است.

 
همه ساله کنکور سراسری به‌عنوان مهم ترین ماراتن علمی برای ورود به مقطع آموزش عالی در کشور برگزار می‌شود که این موضوع در بین خانواده‌های ایرانی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که آینده فرزندان خود را در این ماراتن چند ساعته کنکور می‌بینند.
آزمونی که هر ساله استرس و دلنگرانی‌های خاص خود را دارد اما امسال ویروس کرونا نیز به آن اضافه شده و شرایط را برای داوطلبان سخت‌تر کرده است در حالی‌که مساله تامین سلامت داوطلبان به یکی از دغدغه‌های جدی داوطلبان، خانواده‌ها و مسؤولان تبدیل شده است.
در روزهایی که تب برگزاری کنکور در شرایط کرونایی بالا گرفته، اظهار نظرهای متعددی را از مردم و مسؤولان می‌بینیم و می‌شنویم.

 
عده‌‍‌ای بر این عقیده هستند که جان و سلامت داوطلبان و آینده سازان این کشور از همه چیز مهم‌تر است و نباید برای این موضوع مهم سرسری تصمیم گرفت چرا که هر تصمیم نا به جا و غیر کارشناسی می‌تواند عواقب تلخ و جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
از طرفی عده ای هم بر این عقیده هستند که با توجه بر اینکه پایانی بر کرونا متصور نیست و پیش بینی ها بر این است که با آغاز فصل سرما کرونا تشدید خواهد شد نباید در روند زندگی جوانانی که یک سال از عمر خود و خانواده هایشان را درگیر این موضوع کرده اند وقفه ایجاد کرد چرا که با تعویق کنکور این مسئله حل شدنی نیست .
اما با همه این تفاسیر و نظرات متعدد و گوناگون پیرامون برگزاری و یا عدم برگزاری کنکور سراسری ، عصر دوشنبه ۱۳ مرداد ماه جلسه بررسی نحوه برگزاری کنکور سراسری با حضور وزرای بهداشت و علوم ، روسای کمیسیون های بهداشت و آموزش مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد که حاصل این گفتگو و بحث چند ساعته میان وزرای دولت و نمایندگان مردم این شد که کنکور سراسری در ۳۱ مرداد ماه با رعایت پروتکل های خاص بهداشتی برگزار شود (اینجا بخوانید)

 
موضوع کنکور به کمیسیون تخصصی سپرده شده است
اما در از طرفی دیگر علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی خود با مردم گفت: با توجه به نظرات مختلف درباره کنکور سراسری، این موضوع پس از بحث در هیأت رئیسه مجلس، به کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سپرده شده است.
وی افزود: این کمیسیون موضوع کنکور را با حضور وزرای بهداشت، علوم، ورزش و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بررسی و مقرر کرد تا در برگزاری کنکور باید پروتکل‌های بهداشتی کاملاً رعایت شود.
 
 
 
مجدداً پیگیری می‌کنم
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس مقرر شده است تا در این جلسه، مسؤولان مذکور به هر توافقی درباره کنکور رسیده‌اند، آن توافق ملاک عمل باشد.
نیکزاد بیان کرد: بنده حتما موضوع کنکور را مجدداً پس از عید سعید غدیرخم در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهم کرد.(اینجا)

 
پیشنهاد تعویق یک ماهه کنکور در ستاد ملی کرونا بررسی می‌شود
در حالی‌که وزیر بهداشت یک هفته قبل برگزاری کنکور سراسری در 31 مردادماه را قطعی دانسته بود عصر روز دوشنبه بیستم مرداد ماه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز عصر مجدد با حضور  ریاست محترم کمیسیون‌های آموزش و بهداشت و درمان و تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و همچنین وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش جلسه‌ای داشتیم.
نمکی در ادامه آورده است: وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند. در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان برای ما در اولویت است و از این پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهم آمد که ریسس محترم کمیسیون های آموزش و بهداشت نیز در این مورد  کاملا همراه و موافق بودند.

 
نمکی در ادامه گفته است: به مسؤولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود. (اینجا بخوانید)

 
وزارت علوم تعویق کنکور سراسری را پذیرفت
ساعاتی بعد از اعلام این خبر توسط دکتر نمکی،  این پیشنهاد با پاسخ وزارت علوم همراه شد و  منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تعویق آزمون سراسری خبر داد.
وزیر علوم اعلام کرد: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وزیر بهداشت است و در این زمینه، تصمیمات مرتبط را به دلیل عضویت در ستاد ملی مقابله با کرونا باید مطرح کند. اظهار نظر امشب وزیر بهداشت بر اساس پروتکل‌های جدید است که برای اجرای آن نیاز به زمان بیشتری داریم.

 
دو دلیل تعویق کنکور سراسری
غلامی به دلایل تعویق آزمون سراسری اشاره کرده و گفته: افزایش فاصله گذاری اجتماعی از یک متر و ۶۰ سانت به ۲ متر، یکی از دلایل اصلی تعویق کنکور سراسری است و سازمان سنجش برای اعمال این فاصله گذاری نیازمند وقت بیشتری است.
وزیر علوم، دلیل دیگر تعویق کنکور سراسری را باز کردن دفترچه های سوال کنکور ۹۹ در قرنطینه اعلام کرد و گفت: به دلیل افزایش حوزه های کنکور سراسری، دفترچه سؤالات باید در قرنطینه، باز و دوباره بر اساس حوزه های جدید بسته شود که سازمان سنجش در این فاصله، قادر به انجام چنین کاری نبود.
سازمان سنجش برای این موضوع، حداقل وقتی را به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده است که ابتدا باید در این ستاد به تأیید برسد که فکر می‌کنم تا شنبه به طول انجامد.

 
کنکور سراسری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود
اما امروز صبح، سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای زمان قطعی برگزاری کنکور سراسری را اعلام کرد؛ طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای چهارشنبه ۲۹، پنج شنبه ۳۰، جمعه ۳۱ مردادماه و شنبه اول شهریور ماه در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب، با برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های کشوری و لشگری برگزار خواهد شد.
براساس این گزارش در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور آمده است:
«سازمان سنجش آموزش کشور با دعوت از کلیه اصحاب رسانه و مسؤولان در جهت ایجاد فضای آرامش بخش برای داوطلبان و خانواده‌های آنها و مساعدت در پرهیز از ایجاد فضای تنش زا اطمینان دارد برگزاری آزمون سراسری بار دیگر عرصه بروز نماد همدلی خواهد شد.
از داوطلبان درخواست می‌شود برای کسب اطلاعات لازم در خصوص آزمون و به جهت داشتن آرامش و اطمینان لازم، ضمن عدم توجه به منابع خبری غیر رسمی، اخبار آزمون را تنها از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور (www.sanjesh.org) پیگیری کنند.»(اینجا)

 
اهمیت کنکور و سلامت داوطلبان در کنار هم
احمدی، یکی از داوطلبانی است که در آزمون سراسری رشته ریاضی ـ فیزیک شرکت کرده و یکی از دغدغه‌های خود را وضعیت کنکور امسال می‌داند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: حدود یک‌سال است که مهم‌ترین مساله من و خانواده‌ام کنکور بوده ولی با شیوع بیماری کرونا در کشور استرس مهم همه خانواده وضعیت کنکور و سلامت در کنار هم است.
این داوطلب کنکور سراسری تصریح کرد: وضعیت تصمیم‌گیری مسؤولان در مورد کنکور هم به استرس هر چه بیشتر ما اضافه کرده، یک روز تعویق برگزاری و یک روز برگزاری رسمی اعلام می‌شه.
وی ادامه داد: برای این کنکور زحمات زیادی کشیدم و امیدوارم برگزاری کنکور با تصمیم مناسبی همراه باشه.

 
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور دغدغه خانواده‌ها
رضایی، یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۹ است که بزرگ‌ترین استرسش را بیماری کرونا و ترس از مبتلا شدن به این بیماری عنوان کرد.
وی افزود: نمی‌دان امسال کنکور چگونه برگزار خواهد شد؟ مگر می شود ۴ ساعت ماسک زد و کنکور داد؟
این داوطلب کنکور تاکید کرد: در حالی که بسیاری از اجتماعات مانند نمازجمعه، نمازهای جماعت، مراسمات مذهبی و حتی بسیاری از برنامه‌ها مانند عروسی‌ها و مراسمات عزا با تاکید مسؤولان بهداشت و درمان کشور لغو می‌شوند چگونه کنکور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد؟

 
تصمیمات لحظه‌ای مسؤولان در خصوص برگزاری کنکور
یکی از والدین داوطلبان کنکور سراسری نیز به خبرنگار فارس گفت: بزرگترین دغدغه این روزهای ما در کنار کنکور و نگرانی از بیماری کرونا، تصمیمات لحظه‌ای مسؤولان است؛ یک روز اعلام می‌کنند که کنکور باید به تعویق بیافتد و یک روز دیگر بر برگزاری کنکور در زمان اعلام شده تاکید می‌کنند.
وی افزود: مگر در این یک روز در خصوص وضعیت بیماری کرونا اتفاقی افتاده که نظرشان به سرعت تغییر می‌کند؟
در میان تمام اما و اگرها و کشمکش‌های فراوان، واضح و روشن است که حفظ سلامت تمامی داوطلبان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری این مارتن علمی حائز اهمیت بوده و مسؤولان برگزاری کنکور سراسری باید تمام تلاش خود را برای سلامت داوطلبان به‌کار گیرند.
حال که مقرر شده تا کنکور سراسری در تاریخ‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه برگزار شود، رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی، افزایش حوزه‌های امتحانی، کاهش ساعات برگزاری کنکور و ... می‌تواند از دغدغه‌های داوطلبان و والدین کاهش دهد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴