قائم‌مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت با‌ اشاره به تخصیص 70 درصد ارز برای پنج شرکت واردکننده دارو گفت: در سال گذشته نزدیک به 50 درصد داروهای وارداتی، مشابه تولید داخلی د‌اشته‌اند.
۰
plusresetminus
قائم‌مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت: سال گذشته 50 درصد داروهای وارداتی مشابه تولید داخل داشته‌اند
به گزارش بلاغ، محسن جلواتی، در برنامه کلینیک رادیو تهران درباره نقش دیده‌بان شفافیت و عدالت اظهار داشت: این نهاد به منظور جداسازی مبارزه جزیره‌ای با فساد تشکیل شده است و این اتفاق منجر به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در این سازمان شده است.

جلواتی افزود: یکی از کارگروه‌های فعال و متخصص تشکیل شده از پنج سال گذشته، کارگروه سلامت و داروی دیده‌بان شفافیت و عدالت است. این کارگروه در حوزه سلبی، موارد فساد آمیز و مفسده‌های موجود را بررسی کرده و با توجه به اطلاعات به دست آمده به ارائه پیشنهادات به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در راستای اصلاح این شرایط می‌پردازد. همان‌طور که پس از اعلام جرم علیه مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، وی از این منصب عزل شد.

وی درباره تولید ماسک و قیمت آن اظهار داشت: برای مثال ماسک که کار مشترک وزارت بهداشت و صمت است بحث روز کشور است‌، بایستی با قیمت مصوب به دست مردم برسد که این اتفاق تا به امروز رخ نداده است. ما از پشت پرده تولید و توزیع ماسک و کاستی‌های آن در بخش‌هایی از وزارت صمت اطلاع داریم. یعنی ماسکی که باید حداکثر با قیمت 500 تومان در اختیار مردم قرار گیرد با قیمت 1300 تا 1500 تومان به دستشان می‌رسد.

قائم‌مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت درخصوص تخلفات دارویی گفت: پرونده‌های زیادی در حوزه‌های الکل، تخصیص ارز به واردات دارو و... داشته‌ایم. حدود بیش از 50 درصد این تخصیص‌ها متعلق به تنها پنج شرکت است و این انحصار می‌تواند مشکل آفرین شود. همچنین درخصوص عدم تخصیص ارز به مواد واسطه‌ای و تولید مواد اولیه دارویی که توانایی در تضمین تولید دارو در کشور دارد، پرونده‌های بسیاری موجود هست.جلواتی با‌ اشاره به تمامیت خواهی عده‌ای در کشور افزود: در سال گذشته نزدیک به 50 درصد داروهای وارداتی، مشابه تولید داخلی د‌اشته‌اند، این کار خلاف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است.

به گفته وی، مردم برای مشاهده لیست شرکت‌هایی که بیشترین مقدار ارز را برای واردات به خود اختصاص داده‌اند می‌توانند به سایت بانک مرکزی مراجعه کنند.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما