تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
کد مطلب : ۴۳۴۵۵۵
در شرایطی که قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر کاهش محسوسی یافته، قیمت برخی کالاهای ضروری مانند لبنیات همچنان در حال گرانی روز افزون است.
۰
plusresetminus
چراکسی جلوی گرانی‌های پی در پی لبنیات را نمی‌گیرد؟!

به گزارش بلاغ، قیمت لبنیات در چند روز گذشته در اکثر محصولات لبنی از شیر گرفته تا ماست، افزایش یافته است. یک مغازه‌دار اظهار داشت: قیمت انواع شیر بطری در حدود یک هزار تومان افزایش دارد. قیمت شیر یک لیتری تتراپک هم نسبت به چند ماه گذشته 2600 تومان بیشتر شده است. قیمت انواع ماست هم افزایش قیمت داشته به طوری که ماست‌های دبه‌ای از 24 هزار تومان به 28 هزار تومان رسیده است.

گفتنی است، در حال حاضر نیز سرانه مصرف لبنیات در کشور کمتر از نصف میانگین جهانی است، آن طور که مسئولان می‌گویند سرانه مصرف لبنیات در کشور ما 80 کیلوگرم است اما میانگین مصرف جهانی 160 کیلوگرم و این رقم در کشورهای اروپایی و آمریکا به 350 تا 500 کیلوگرم می‌رسد، اما واقعیت این است که سرانه مصرف در کشور ما حتی کمتر از این رقم است که برخی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا 55 کیلوگرم هم گفته‌اند!

این اولین باری نیست که صنایع لبنی قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش می‌دهند. آنها سابقه طولانی در این کار دارند، حتی شده در طول سال 4-3 بار قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش داده‌اند و پس از آن ستاد تنظیم بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار قرار داده و افزایش قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به تصویب رسانده‌اند. کارخانه‌های لبنی توجیهاتی برای خودشان در باره افزایش قیمت دارند که البته بخشی از آنها درست است. آنها تورم بازار، بالا رفتن قیمت محصولات وارداتی و افزایش قیمت شیر خام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلیل بالا بردن قیمت اعلام می‌کنند اما این افزایش قیمت باید تناسبی با شرایط موجود هم داشته باشد.

خانم میانسالی که در حال خرید بود گفت: قیمت شیر و لبنیات آنقدر گران شده است که دیگر توان خرید نداریم. قبلا هر روز حداقل یک بطری شیر می‌گرفتیم تا خانواده از این نعمت محروم نباشد اما اکنون قیمت‌ها اینقدر زیاد شده که مجبور هستیم هفته‌ای یک یا دوبار خرید کنیم و آن را هم به خاطر بچه‌ای که در خانه داریم می‌خریم.

در این میان حتی مغازه‌داران هم از این افزایش قیمت ناراحت و نگرانند. مدیر یک سوپرمارکت گفت:‌ واقعیت این است که قیمت‌ها که بالا می‌رود سود ما هم پایین می‌آید، در حقیقت تقاضا برای محصولات ما کم می‌شود. ‌میزان سفارشات محصولات لبنی ما نسبت به چند ماه گذشته یک سوم کاهش یافته است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴