تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۳۴۳۸۴
کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در آستانه سفر نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن ضمن انتقاد از عدم امکان بازرسی انبارهای تسلیحات آمریکا اعلام کرد که پرونده کامل نقض‌های حاکمیتی سفارت آمریکا را به الکاظمی تحویل می‌دهد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازکمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، اعلام کرد که پرونده کامل نقض‌های صورت گرفته از سوی سفارت آمریکا در بغداد را در دست دارد و قصد دارد آن را به «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر تحویل دهد.
این در حالی است که دفتر نخست‌وزیری عراق دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که الکاظمی هفته آینده به آمریکا سفر و بیستم ماه جاری میلادی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.
«بدر الزیادی» عضو این کمیسیون در پارلمان عراق در گفت‌وگو با برنامه سیاسی «الابعاد» شبکه العهد تصریح کرد: ما این پرونده را به الکاظمی تحویل خواهیم داد و وی را به عنوان نخست‌وزیر کشور مسئول محدود کردن این نقض‌های سفارت آمریکا می‌دانیم.
محور سفر الکاظمی به آمریکا باید خروج نیروهای آمریکایی باشد
وی افزود: مصوبه اخراج نیروهای بیگانه کاملا روشن و شفاف و غیرقابل بازگشت است و زمانبندی خروج این نیروها باید محور سفر الکاظمی به آمریکا باشد. سفارت آمریکا اقدام به مانورهای نظامی در کشور کرده که نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود و ترکش‌های این مانور نظامی تهدیدی برای کلیه مناطق مسکونی است.
هیچ طرف عراقی اجازه بازرسی انبارهای تسلیحات پایگاه‌های آمریکایی  را ندارد
این نماینده عراقی گفت: سفارت آمریکا در عراق یک انبار تسلیحاتی بسیار خطرناک دارد. هیچ طرف عراقی نمی‌تواند وارد پایگاه‌های آمریکایی شود و محتویات این پایگاه‌ها را بررسی کند.
سفارت آمریکا در بغداد که بزرگترین سفارتخانه دنیاست و هزاران کارمند در خود جای داده است علاوه بر دخالت‌های مکرر در امور داخلی عراق با بیانیه‌‌های مختلفی که صادر می‌کند و نیز ارتباط با اغتشاش‌گران برای منحرف ساختن تظاهرات‌های مسالمت آمیز مردم و ...اواسط تیرماه گذشته، یک سامانه دفاع هوایی را در منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای دیپلماتیک است، آزمایش و راه‌اندازی کرد  که اعتراض طیف‌‌ها و گروه‌های عراقی را در پی داشت و هشتگ «#قاعدة_مو_سفارة» (سفارت نیست، پایگاه نظامی است) راه انداختند. 
تسلیحات انبار شده در محوطه فرودگاه بغداد
بدر الزیادی در ادامه از وجود تسلیحات انبارشده در محوطه فرودگاه بین‌المللی بغداد بدون اطلاع هیچ طرفی خبر داد و گفت:کلیه تسلیحات به خارج از محوطه شهری و مسکونی انتقال خواهد یافت. ضمن اینکه هر طرفی می‌تواند وارد انبارهای تسلیحات الحشد الشعبی شود و از محتویات آن اطلاع یابد. 
وی افزود: اما تسلیحات و تجهیزاتی در فرودگاه بغداد انبار شده که هیچ‌کس از آن اطلاع ندارد و باید فرماندهی عملیات مشترک سلاح‌های انبارشده در محوطه این فرودگاه را بیابد و شناسایی کند.
از سوی دیگر «فاضل ابورغیف» کارشناس امنیتی عراق نیز در مصاحبه با العهد گفت که الحشد الشعبی هیچ انبار تسلیحات محرمانه‌ای در عراق ندارد و کلیه انبارهای تسلیحات الحشد شماره‌گذاری شده و دولت عراق از آنها اطلاع دارد. ضمن‌اینکه انبارهای تسلیحات باید ۲۰ کیلومتر با مناطق مسکونی و شهری فاصله داشته باشد.
با انفجار مرگ‌بار سه‌شنبه پیش ( ۴ آگوست- ۱۴ مرداد) در بیروت و طرح فرضیه احتمال انفجار انبار تسلیحات در این شهر، برخی از رسانه‌های معاند مقاومت با خبرسازی مجدد درباره انبارهای تسلیحات الحشد الشعبی، مدعی شدند که احتمال انفجارهای مشابه در عراق به دلیل انبارگیری نادرست تسلیحات الحشد الشعبی و قرار گرفتن این تسلیحات در مناطقی کاملا محرمانه وجود دارد.
پیشتر نیز در پی حملات آمریکایی - صهیونیستی به مقرهای الحشد الشعبی در عراق، برخی مدعی شده بودند که این سازمان تسلیحات خود را به مناطقی کاملا محرمانه انتقال داده‌اند.
اما فرماندهان الحشد بارها تاکید کردند که این اخبار صحت ندارد و تسلیحات الحشد در انبارهای دولتی و رسمی و کاملا مشخص در خارج از محوطه‌های مسکونی و شهری قرار دارد.     





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴