داور مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان کشور گفت: برگزاری جلسات قرآن خانگی می‌تواند زمینه‌ساز پاسخ شایسته به علاقه دانش‌آموزان علاقه‌مند در حوزه‌های مختلف قرآن باشد و این موضوع باید در سنین نوجوانی در ذهن دانش‌آموزان نهادینه شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازسی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش امروز با برگزاری آیین اختتامیه به پایان می‌رسد.
این رقابت‌ها درحالی امسال برگزار شد که به دلیل شیوع کرونا مرحله نهایی آن به صورت مجازی برگزار شد.
به منظور اطلاع بیشتر از چند و چون این رقابت‌ها دقایقی با حسینعلی شریف استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم و از اعضای هیأت داوران این رقابت‌ها گفت‌وگو کردیم که در ادامه تقدیم می‌شود.
برگزاری مسابقات با حضور دانش آموزان جلوه و صفای دیگری داشت
وی در ادامه ضمن ابراز تأسف از این امر که این دوره از مسابقات، با توجه به شیوع بیماری کرونا بدون حضور دانش آموزان و به صورت مجازی برگزار می‌شود، اظهار داشت: باید اعتراف کرد که برگزاری مسابقات با حضور دانش آموزان جلوه و صفای دیگری داشت، اما باید پذیرفت که زمانی که شرایط مساعد نیست و ما به اجبار می‌بایست مسابقات را به گونه‌ای برگزار کنیم که دچار مشکل نشویم، با درک صحیح از شرایط این برنامه به صورت مجازی و غیرحضوری انجام می‌شود.
ظریف با اشاره به این که قضاوت آثار اذان دانش آموزان به صورت زنده و با ارتباط مستقیم انجام می‌شود، تصریح کرد: زمانی که دانش‌آموزان در فضای مسابقات گردهم می‌آمدند های دیگر حاکم بود و ما نیز از خداوند متعال می‌خواهیم تا به زودی زود، این ویروس منحوس را از جوامع بشری ریشه کن کند تا بتوانیم دوباره با برگزاری محافل باصفا و صمیمی که قبلاً نیز داشته‌ایم، به صورت حضوری در خدمت موذنین عزیز و ارجمند باشیم.
برگزاری مسابقات مجازی در شرایط بیماری امری بسیار شریف و زیباست
داور تجوید رشته اذان سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور، با تأکید بر این مفهوم که برگزاری مسابقات مجازی در شرایط بیماری امری بسیار شریف و زیباست، تأکید کرد: در بسیاری از موارد فضای آموزشی برای بسیاری از استان‌ها فراهم نبود و تجربه برگزاری مسابقات به صورت مجازی می‌تواند زمینه‌ساز انتقال آموزش های بسیاری در آینده نزدیک باشد و می‌توان گفت که تجربه برگزاری مسابقات به صورت مجازی می‌تواند زمینه ساز اقدامات ارزشمند دیگری برای آموزش‌های مجازی در آینده باشد.
شریف، با اذعان به این امر که برگزاری مسابقات رده نخست،‌ می‌تواند میزبان اولیای دانش آموزان و تماشاچیانی باشد که برای دانش آموزان شرکت کننده ایجاد انگیزه کنند، یادآور شد: دانش آموزان باید طعم شیرین حضور در مسابقات را با حضور تماشاچیان را درک کنند و برگزاری جلسات قرآن خانگی می‌تواند زمینه‌ساز پاسخ شایسته به علاقه دانش‌آموزان علاقه‌مند در حوزه‌های مختلف اذان و قرآن باشد و این موضوع باید در سنین نوجوانی در ذهن دانش‌آموزان نهادینه شود.
گردهمایی دانش‌آموزان فعال در حوزه‌های علوم قرآنی می‌تواند زمینه‌ساز دوستی‌های ریشه‌دار باشد
شریف در ادامه، برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان را از جمله مهم‌ترین نقاط قوت در حوزه آموزش قرآن دانسته و با تأکید بر این که پیشنهادات ارائه شده از سوی داوران به منظور ارتقای سطح کیفی مسابقات انجام می‌شود، گفت: گردهمایی دانش آموزان فعال در حوزه‌های علوم قرآنی می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی آنان با یکدیگر و دوستی‌های ریشه دار باشد که همین امر موجب تبادل تجربه در میان آنان می‌شود.
این پیشکسوت رشته اذان کشور با اذعان به این امر حضور اساتید در جمع دانش آموزان در مسابقات قرآنی در کشور، می‌تواند به بحث و گفتگو تبدیل شود تا پاسخ بسیاری از سوالات دانش آموزان، برایشان روشن شود، افزود: نقاط قوت و خوبی‌های برگزاری مسابقات قرآن در میان دانش‌آموزان آنقدر متعدد است که هرگز نمی‌توان به ذکر چند نکته بسنده کرد و نکات مثبت برگزاری مسابقات هرگز فراموش نخواهد شد.
وی با اشاره به این که تجوید رشته اذان تفاوت‌های بارزی با تجوید رشته‌های قرائت قرآن دارد، افزود: بیشترین تفاوت در تجوید رشته‌های اذان و قرآن در تفاوت در مد‌ها است، چرا که مدها در قرآن باید بسیار دقیق انجام شود اما در اذان، حرف مد حتی بدون سبب نیز می‌تواند کشیده شود و این کشش مشروط به الگویی است که اذان در آن اجرا می‌شود.
خالق اذان ماندگاری که در ذهن بسیاری از ایرانیان به عنوان یک خاطره شیرین ثبت و ضبط شده است، در بخشی دیگر از این گفتگو، با تأکید بر این که اذان باید به لهجه عربی ادا شود و نکته مهم تجوید اذان همین نکته است، ادامه داد: باید در اجرای اذان مخارج حروف و اجرای برخی از احکام حروف را در نظر گرفت، حرکات کوتاه نباید کشیده شود و این موارد از جمله موارد بسیار زیادی است که باید در اجرای اذان رعایت شود.
شریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به این که مخارج و صفات ذاتی حروف در این اجرا نقش بسیار مهم و حیاتی دارند، اظهار داشت: اگر کسی در این موارد دچار اشکال باشد نمره منفی کسب خواهد کرد و در قسمت احکام حروف و مواردی چون ادغام، غنه ها،‌ تفخیم را،‌ تفخیم حرکت فتحه و تغلیظ لام، از جمله مواردی است که در این دست از داوری‌ها مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد.
این مؤذن پیشکسوت کشور، اظهار امیدواری کرد: امید آن داریم تا همه دانش آموزان عزیز این موارد را مدنظر قرار دهند تا از امتیاز آن کاسته نشود.
وی ضمن تقدیر از زحمات ارزشمند دست اندرکاران برگزاری این مسابقات، ضمن ابراز تأسف از این امر که به دلیل عدم وجود امکانات و کمبود فضای برگزاری مسابقه از تعداد بسیار زیاد دانش آموزان تنها به حضور برخی از آنان بسنده می‌شود، ادامه داد: می‌توان گفت که کم شدن پله های دانش آموزان شرکت کننده از سطح مدرسه به منطقه، منطقه به استان و استان به کشور، یکی از زمینه‌های حذف دانش آموزان مستعد در رشته‌های علوم قرآنی است و با بالا آمدن تنها ۳ نفر از دانش آموزان در رده‌های کشوری مسابقات تنها برای ۳ نفر دانش‌آموز برگزار می‌شود و این در حالی است که باید مسابقات مدارس را جدی گرفت چرا که معتقدم اگر مسابقات در سطح مدارس جدی گرفته شود مشکلات و ایرادات سطوح بالاتر به آسانی می‌توانند مورد تجدید نظر قرار گرفته و حل شود.
برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزان تماماً بر پایه تبلیغات آن می‌چرخد
شریف با اذعان بر این امر که برگزاری مسابقات قرآن و عترت و نماز دانش آموزان تماماً بر پایه تبلیغات آن می‌چرخد، اظهار داشت: اگر رسانه‌ها تبلیغات این مسابقات را به خوبی و درستی انجام دهند و نوای زیبایی آن به گوش جوانان و نوجوانان دیگر برسد، تعداد دانش‌آموزان بیشتری جذب خواهند شد وضع همین رو خانواده های بیشتری در این قضیه درگیر خواهند شد.
وی از این امر این دسته از مسائل این پوشش رسانه‌ای کمتری را تا به امروز نسبت به برگزاری مسابقات داشته است، تصریح کرد: امروز شبکه رادیویی قرآن و سیمای قرآن جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری بسیاری در پوشش مسابقات انجام می‌دهند، اما می‌توان از ظرفیت های بیشتری برای پوشش مسابقات استفاده کرد چرا که همه مردم شبکه های رادیویی و تلویزیونی را دنبال نمی‌کنند و همین امر باید تلنگری باشد تا مسئولین برگزار کننده مسابقات بتوانند از ظرفیت‌های دیگر رسانه‌ها نیز برای پوشش خبری مسابقات استفاده کنند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴