تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۳۴۳۷۰
مجری و گوینده قدیمی تلویزیون گفت: آخرین اعلام برنامه را در سال ۸۴ من انجام دادم و بعد از آن دیگر چنین بخشی در سازمان وجود نداشت و بعد از آن هم ادامه نیافت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ این روزها همه عادت ها، روش ها، نوع و شیوه زندگی کردن، ارتباطات و ... دست خوش تغییراتی شده است. بخشی از این تغییرات ماحصل ورود اینترنت و تکنولوژی به فضای حقیقی زندگی انسان است که به طبع آن مزایا و معایبی را با خود به همراه داشته است. بخشی از این تغییرات برمی گردد به افزایش شبکه های تلویزیونی و وفور مجریانی نام آشنا و غیر آشنا که با یک کنترل به دست گرفتن می توانید بالغ بر ۲۰ مجری جدید را در سال ۹۹ نظاره گر باشید.
** مجریانی که مخاطبان را از جزئیات پخش آگاه می کردند
شاید برای شروع این گزارش بهتر باشد مرور کلی بر روند تاسیس دو شبکه مهم تلویزیونی داشته باشیم. شبکه یک سیما در ۵ بهمن ۱۳۵۰  افتتاح شد و از سال ۱۳۵۴ پخش برنامه‌های این شبکه به صورت رنگی  آغاز شد. پس از انقلاب اسلامی ایران نام این شبکه از تلویزیون ملی به نام فعلی‌اش تغییر کرد و از سال‌های میانی دههٔ ۱۳۸۰ این شبکه را شبکه ملی می نامند.

علیرضا قره گوزلو
 
حتما این را به یاد دارید که وقتی از ساعت ۱۶ پای تلویزیون می نشستید و شروع به تماشای برنامه های دلخواهتان می کردید، مجری با شما سلام و احوالپرسی کرده و بعد از حرف های روزمره  از شما دعوت می کرد تا برنامه هایی که قرار است پخش شوند را ببینید. او یک بار به صورت کلی و یک بار نیز به جزئیات موجود در تک تک این برنامه ها می پرداخت تا مخاطبان تلویزیون با آگاهی کافی برنامه ها را تماشا کنند. این برنامه ها شامل سریال، مسابقه، میان برنامه، آگهی بازرگانی و ... بود.
** مخاطبی که به مجری های «اعلام پخش» عادت کرده بود
چنین روندی از دهه ۶۰ در تلویزیون پا گرفت و ابتدا در شبکه یک و سپس در شبکه دو پایه گذاری شد. یک جورهایی انگار مخاطب به حضور این مجری های «اعلام پخش» عادت کرده بود و اگر آنها نمی آمدند و او را به دیدن برنامه هایش دعوت نمی کردند، انگار دیگر حتی تماشای برنامه و سریال ها و مسابقه ها برای مخاطبان لطفی نداشت.
** مجریانی که سعی در بهتر شدن داشتند
این روند تا دهه ۸۰ نیز ادامه داشت و در این میان بودند مجریانی که صرفا در بخش اعلام برنامه ها فعالیت داشتند. علیرضا قرا گوزلو، سعید مینا روش، ابوالفضل طباطبایی از جمله این افراد بودند. قرا گوزلو و طباطبایی در شبکه یک سیما اجرا می کردند و مینا روش نیز مجری اعلام پخش برنامه های شبکه دو بود. تمامی این مجریان در مدت زمان محدودی که در اختیارشان قرار داشت سعی می کردند به بهترین نحو ممکن مقابل دوربین و مخاطبانشان حاضر شوند.

ابوالفضل طباطبایی
 
 
** تکلیف مجریانی که به تعلیق درآمدند
اما رفته رفته بخش «اعلام پخش برنامه های تلویزیونی» ارج و قرب خود را از دست داد و تلتکست یا پیام نماهای تلویزیون های جدید در دهه ۸۰ گوی سبقت را از مجریان آن زمان ربود و خود یک تنه به جای این مجریان نشست!
پیام نماها به عبارتی بهتر نشریه هایی الکترونیکی بودند که در جدولی در یکی از منوهای تلویزیون، برنامه های پخش شبکه ها و مدت زمان هر برنامه را اعلام می کردند. به همین خاطر از سال ۸۴ طی دستوری که در سازمان صداوسیما مقرر شد، بنا شد تا بخش «اعلام پخش برنامه ها» از کنداکتور خارج شود و به طبع چنین موضوعی تکلیف این مجریان نام آشنا و شناخته شده برای مردم نیز به حالت تعلیق درآمد.
** اجرا به شاخه های دیگر کشید
در این میان برخی از این افراد به سمت مشاغل دیگری رفتند تا شانس خود را در آن کارها نیز محک بزنند و برخی هم در همان حرفه ماندند و صبر کردند تا به سمت پیشنهادهای بهتر بروند.
 قراگوزلو در سال ۹۷ به عنوان مشاور رئیس سازمان نقشه برداری کشور در امور آمایش سرزمین و محیط زیست انتخاب شد و طباطبایی بعد از زمانی کوتاه دوباره با حوزه های دیگری مثل دوبله و گویندگی و اجراهای کوتاه به تلویزیون برگشت.

علیرضا قره گوزلو
 
** مخاطبی که به راحتی سیستم قبلی را فراموش کرد!
این روزها دیگر بخشی به نام «اعلام پخش برنامه های تلویزیون» وجود ندارد و همان مخاطبی که تا دیروز با ندیدن مجری های پخش شبکه یک و دو ناراحت می شد، حتی آن سیستم برنامه سازی تلویزیونی را فراموش کرده است و برای دیدن برنامه دلخواهش یا در اینترنت جست و جویی ساده می کند یا اینکه به کمک منوی موجود در تلویزیون حتی ساعت های بازپخش این برنامه ها را مطلع می شود.

سعید میناروش
 
 
** طباطبایی: پنج سال است که در تلویزیون اجرایی ندارم
در همین زمینه با «ابوالفضل طباطبایی» مجری و گوینده قدیمی تلویزیون که بیشتر در بخش اعلام پخش برنامه های تلویزیونی شاهد حضورش بودیم، گفت و گو کردیم. او در ابتدای صحبت هایش گفت: این روزها به خاطر شرایط کرونا که نمی شود از خانه بیرون رفت اما مشغول نگارش هستم.
وی ادامه داد: حدود ۵ سال است که اجرا نمی کنم و چرایی آن را باید از دوستان سازمان صداوسیما پرسید. سال گذشته چند ماهی در رادیو به عنوان گوینده کار کردم و آخرین برنامه ای که در تلویزیون اجرا کردم برنامه تسبیح صبا بود.
این مجری در ادامه افزود: در همان سال های فعالیتم در سیما بیشتر مجری پخش بود که الان چنین بخشی در تلویزیون وجود ندارد. ما ریز برنامه هایی که از ساعت ۱۶ تا ۲۳ قرار بود پخش شود را اعلام می کردیم و در بین برنامه های پخش شده هم می آمدیم و باز اطلاع رسانی می کردیم. همچنین در اعیاد مذهبی نیز به اجرا می پرداختم.
** آخرین اعلام پخش برنامه ها برای من بود
این دوبلور و گوینده افزود: آخرین اعلام برنامه را در سال ۸۴ من انجام دادم و بعد از آن دیگر چنین بخشی در سازمان وجود نداشت و ادامه نیافت. بعد  از آن سال ۸۹ برای برنامه تسبیح صبا به تلویزیون برگشتم. البته حدود سه سال به مشهد رفتم و در آنجا زندگی کردم و الان دو سال است که به تهران برگشتم و با برخی مدیران سازمان برای ادامه فعالیتم در تلویزیون صحبت کردم اما هنوز خبری به ما ندادند.
طباطبایی ادامه داد: بخش اعظم کاری که در همان سال های فعالیتم در تلویزیون انجام می دادم مربوط به شبکه یک بود اما برای شبکه های دو و پنج هم نریشن خوانی می کردم و مدتی هم در شبکه جام جم مجری بودم.

ابوالفضل طباطبایی
 
 
** ۲۳ سالم بود که کارم را در تلویزیون آغاز کردم
این مجری قدیمی تلویزیون همچنین بیان داشت: زمانی که کارم را در سازمان شروع کردم ۲۳ سالم بود اما آن زمان قبل از اینکه بخواهیم کارمان را شروع کنیم برایمان کلاس های آموزشی برگزار می کردند. حتی یادم است زمانیکه می خواستم به پخش شبکه یک بیایم، با اینکه یکسال و نیم تجربه کار داشتم، اما حدود دو ماه هر روز به استودیو می آمدم و برای آشنایی با فضا فقط نریشن خوانی می کردم و بعد از این اتفاق ها به من اجازه کار دادند.
وی افزود: ‌این روزها کلاس های زیادی برگزار می شود که در اغلب آنها مدیریت بدن آموزش می دهند اما این موضوع زمانی قابل استفاده است که شما چهارچوب کار تصویر و با دوربین را بلد باشید. یعنی وقتی فردی به این کلاس ها می آید باید ببینند قابلیت و شخصیت و سواد کار گویندگی را دارد یا نه و اگر تائید شد باید در این کلاس ها شرکت کند.
** کار گویندگی مثل بازیگری نیست 
طباطبائی در ادامه نیز افزود: کار گویندگی مثل بازیگری نیست که در قالب یک شخصیت رفته و بازی کند. کار گوینده در لحظه است و باید بازخوردش در لحظه باشد و در واقع باید به حرفی که می زند اعتقاد داشته باشد. بنابراین وقتی شما از صمیم قلب مطلبی را بیان می کنید نیازی ندارید به اینکه آموزش بدن یاد بگیرید و رفتار و حرکت هایتان بازگو کننده مطلبی است که دارید می گویید.

ابوالفضل طباطبایی
 
وی درباره مدیریت نوع اجرا و مدیریت برنامه های تلویزیونی نیز گفت: تصور کنید الان برخی ها چهار برنامه خارجی می بینند و از گوینده می خواهند مثل مجری های آن طرف آبی صحبت و رفتار و الگوبرداری کند و به این فکر نمی کنند که ما چهارچوب فرهنگی دیگری و سوای از آنها داریم. همین باعث می شود کاری تولید شود که به دل مخاطب نمی نشیند و اگر ریزشی در تعداد مخاطبانمان داشتیم باید به دنبال دلیلش باشیم.
** اعتبارم را از سازمان صداوسیما دارم
این مجری تلویزیونی در پایان نیز گفت: معتقدم با تمام این ۳۵ سل سابقه در تلویزیون، اگر امروز کسی من را می شناسد نتیجه کاری است که در همان سالها در سازمان صداوسیما انجام دادم. اگر اعتبار و آبرویی دارم منهای تلاش خودم، به واسطه امکاناتی است که سازمان صداوسیما دراختیارم قرار داده است و هنوز عرق خاصی نسبت به تلویزیون و این سازمان دارم. اگر هم امروز حرفی می زنم نشات گرفته از همین تعصب و عرقی است که به این سازمان دارم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲