تاریخ انتشارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۴۳۴۲۴۳
یک کارشناس مسائل منطقه می گوید: جریان تحریف در واقع قصد دارد چنین القا کنند که علاج مشکلات ناشی از تحریم چیزی جز تسلیم و مذاکره با آمریکا نیست، این مساله یکی از نتایج اختلال در دستگاه محاسباتی است تا به نوعی با این جریان تحریف، مسولان نتوانند مواجهه منطقی و موثری را در مقابله با فشارهای خارجی داشته باشند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، محمد محمودی کیا، در گفت و گو ، با اشاره به بیانات اخیر رهبری درباره جریان تحریف اظهار کرد: غرب امروز با چالش های اساسی مواجه است و پایه های قدرت در غرب در حال سست شدن است. در واقع غرب به سمت افول تمدنی حرکت می کند بنابراین اگر امروز غرب بخواهد خود را هسته اصلی نظام جهانی معرفی کند به قدرت اقناعی رو می آورد تا با القا و وارونه کردن حقایق بتواند خود را همچنان قدرت غالب جهانی و کنش‌گر هنجارسازی نظام بین المللی معرفی کند.
این عضو هیات علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی افزود: در واقع امروزه جنگ، جنگ اراده ها است و غرب از ابزارها و مکانیسم های مختلف از جمله رسانه و شبکه های اجتماعی حداکثر استفاده را می کند تا بتواند تصویری غیر واقعی از جهان پیرامون و واقعیت های آن را نزد افکار عمومی برسازد و این پروژه ای است که غرب دنبال می کند و همه جوامع از جمله ایران نسبت به این پروژه درگیر هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای مثال گفتمان انقلاب اسلامی که‌ در درون خود پتانسیل رقابت و مواجهه با گفتمان غربی را دارد مورد هجمه سنگین غرب قرار می گیرد و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاهد هستیم که هجمه های بسیاری از سوی دشمن وارد شده تا نفوذ انقلاب اسلامی را کم کند.
این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهار کرد: برای مثال یکی از موضوعات و محورهایی که از سالهای آغازین استقرار نظام اسلامی در ایران مورد توجه قدرت های غربی بود، مسئله حقوق بشر است. بحث حقوق بشر طی این سال ها یکی از موضوعات ثابت فشار غرب علیه ایران بوده و از سوی شورای اروپایی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا حجم انبوهی از قطعنامه ها و گزارش ها در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران منتشر شد تا به پروژه ایران هراسی دامن بزنند که این موضوع مصداق جریان تحریف است.
محمودی کیا ادامه داد:  تهدید پنداری ایران در پیشرفت موشکی یکی دیگر از این مواردی است که درصدد القای این پیام به افکار عمومی جهانی بود که ایران به دنبال ساخت موشک هایی است که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را داشته باشد و این مساله را در مصاحبه ها و سخنرانی های غربی می بینیم لذا از این ابزار برای ایران هراسی در دنیا استفاده می کنند تا با واژگون سازی حقایق در حوزه بین الملل، عرصه را برای کنش فعالانه ایران تنگ کنند.
وی خاطرنشان کرد: در بعد داخلی این مساله نیز دشمن بعد از این که در مواجهه در حوزه های اقتصادی و فرهنگی دچار شکست می شود، وارد فاز اختلال در دستگاه محاسباتی می شود که مردم، کارگزاران و مسئولان را مورد هدف قرار می دهد تا تحت تاثیر این حقایق وارونه امکان اقدام مناسب از سوی مسولان و کارگزاران نظام را سلب نمایند.
این استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد: جریان تحریف در واقع قصد دارد چنین القا کنند که علاج مشکلات ناشی از تحریم چیزی جز تسلیم و مذاکره با آمریکا نیست، این مساله یکی از نتایج اختلال در دستگاه محاسباتی است تا به نوعی با این جریان تحریف، مسولان نتوانند مواجهه منطقی و موثری را در مقابله با فشارهای خارجی داشته باشند.
محمودی کیا در ادامه بیان کرد: غرب به دنبال این است که ایران مانعی در برابر هژمونی غرب نباشد و اجازه دهد آنها برنامه های خودشان را در سطح منطقه ای و بین المللی پیش ببرند. راه برون رفت از این شرایط اتکا به توانمندی داخل کشور و حمایت از گزینه مقاومت است، شاید این موضوع هزینه هایی هم در پی داشته باشد اما نتیجه اش شیرین تر از تسلیم در برابر منطق زور و قدرت عریان حاکم بر نظام بین الملل است. این موضوع صرفا یک ادعای شرقی نیست بلکه کسانی از جمله فرید زکریا، نوام چامسکی، جان آیکنبری و... نیز بر این مساله اذعان دارند که قدرت تمدنی غرب در حال گذار است‌ و دیگر قدرت و ظرفیت لازم برای تداوم یکه تازی های گذشته خودش را ندارد و منطق حاکم بر نظام بین المللی به شدت به سوی چندجانبه گرایی در حال تغییر است.
این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: جهان در حال ظهور قدرت های جدید و شکل گیری نظم جدید خواهد بود، به هر حال هیمنه آمریکا و منطق هژمونیک آن رو به افول است و حضور ترامپ در آمریکا و همچنین شرایطی که ناشی از کرونا به وجود آمده به این مساله شتاب بخشیده است.
وی تاکید کرد: باید در نظر داشته باشیم راه حل مشکلات در داخل بوده و امید است بتوانیم با تکیه بر منابع داخلی در عرصه بین المللی نقش آفرینی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به نظریات برخی از اندیشمندان در این مساله گفت: کنت الکساندر دومارانش، رئیس دستگاه اطلاعاتی فرانسه در دوران جنگ سرد بود که نسبت به مسائل امنیت بین الملل اطلاعات بسیاری داشت. او در کتاب خود از جنگ جهانی چهارم با عنوان‌ جنگ اراده ها و باورها و جنگ دین در برابر دین یاد کرده است این بحث امروز در عرصه جهانی ایفای نقش می کند. همچنین جوزف نای یکی از چهره های برجسته نئولیبرالیسم آمریکا معتقد است فهم قدرت در نظام بین الملل دستخوش تغییر ماهوی شده است و آمریکا برای حفظ سیادت خود ناچار از بهره گیری از قدرت هوشمند است و از مکانیسم اقناع سازی استفاده می کند.
محمودی کیا در پایان ابراز کرد: امروز در نظام جهانی چارچوب های قدرت در عرصه جهانی در حال یک تغییر پارادایمی است که شاهد آن هستیم قدرت از غرب به سمت شرق در حال شیفت پیدا کردن است، در واقع نظام بین الملل معاصر یک ساختار قطعی ندارد ولی میان متخصصین و کارشناسان اجماعی وجود دارد که در دوران گذار به سر می بریم. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما