تاریخ انتشارجمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۴۳۴۱۹۱
وزیر خارجه مصر روز پنجشنبه از انعقاد توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با یونان خبر داد که اعلام آن واکنش ترکیه و لیبی را به همراه داشت.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سامح شکری، وزیر خارجه مصر روز گذشته (پنجشنبه)در کنفرانس خبری با نیکوس دندیاس، همتای یونانی خود در قاهره گفت، روابط میان مصر و یونان شاهد تحول ویژه‌ای است و وزرای خارجه دو کشور توافقنامه‌ای را برای تعیین منطقه انحصاری اقتصادی برای دو کشور در دریای مدیترانه امضا کردند.
شکری افزود: این توافقنامه به دو کشور اجازه می‌دهد تا گامهایی را در جهت استفاده حداکثری از منطقه انحصاری اقتصادی دریایی به ویژه در زمینه های نفت و گاز بردارند.
وی خاطرنشان کرد: این توافقنامه نشان‌دهنده تمایل به تقویت روابط میان دو کشور و سطح همکاری در همه ابعاد و هماهنگی مستمر در کلیه پرونده‌های منطقه‌ای است.
در همین راستا، وزیر خارجه یونان گفت: امروز توافقنامه‌ ترسیم مرزهای دریایی با مصر را امضا کردیم. این توافقنامه مطابق با قوانین بین‌المللی و قانون دریایی است و به کشورهای همسایه احترام می‌گذارد.
وی افزود: این توافق بر خلاف توافقنامه‌های غیرقانونی مانند توافقنامه ترکیه و طرابلس بوده که جای آنها در سطل زباله است.
در واکنش به انعقاد این توافقنامه، وزارت خارجه ترکیه این توافقنامه را ملغی و باطل خواند و گفت، منطقه تعیین شده در توافقنامه مصر و یونان در محدوده فلات قاره ترکیه قرار دارد و این توافقنامه همچنین حقوق دریایی لیبی را نقض می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه مصر نیز در حساب رسمی خود در توییتر در واکنش به این اظهارات نوشت: تعجب آور است که چنین اظهارات و ادعاهایی از سوی طرفی مطرح شده است که از توافق نامه و جزئیات آن بی اطلاع است.
در همین راستا، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که با "اهتمام بسیار" اعلامیه مصر و یونان درباره دریای مدیترانه را دنبال کرده و مجددا خواهان قراردادن دریای مدیترانه به عنوان منطقه"صلح" شد. 
این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید کرد، لیبی همواره  خواستار این بوده که مدیترانه، دریاچه صلح باشد و کشورهای ساحلی آن به گونه‌ای رفتار کنند که اجازه دهند مرزهای دریایی میان آنها براساس توافق و اصول حقوق بین‌الملل تعریف شود.  وزارت خارجه دولت وفاق به هیچ طرفی اجازه نقض حقوق دریایی کشورش را نداده و مجددا بر اجرای یادداشت تفاهم منعقد با ترکیه در مورد تعیین مناطق دریایی که مغایر با حقوق بین‌الملل دریاها و خصوصا توافقنامه‌ها و منشورهای بین‌المللی نیست تاکید دارد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴