کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هیروشیما: ۷۵ سال از اولین بمباران اتمی جهان می گذرد

16 مرداد 1399 ساعت 19:30

امروز در هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما که اولین بمباران اتمی جهان بشمار می‌رود، زنگ‌ها در ژاپن به صدا درآمده و راس ساعت ۸:۱۵ به وقت محلی یعنی در لحظه این بمباران به یاد قربانیان یک دقیقه سکوت اعلام شد. برنامه‌های یادبود امسال تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا قرار گرفته و در ابعاد کوچکتری برگزاری شده است.



به گزارش بلاغ، به نقل از فرانس ۲۴، ششم اوت سال ۱۹۴۵. ۷۵ سال پیش در چنین روزی نخستین بمب اتم بر فراز شهر هیروشیما پرتاب شد. بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان باختند. شهردار هیروشیما خواستار امضای قرارداد منع کاربست سلاح‌های اتمی و حمایت از قربانیان شده است.
شیوع ویروس کرونا بر مراسم برگزاری یادبود قربانیان فاجعه هیروشیما سایه افکنده است. مراسمی که قرار بود بسیار گسترده و با حضور شماری از سیاستمداران بین‌المللی برگزار شود.
بمبی که توسط آمریکا در روز ششم اوت سال ۱۹۴۵ بر هیروشیما فرود آمد و فاجعه‌ای بزرگ بر جای نهاد. ۱۴۰هزار نفر از مردم این شهر در اثر این بمب جان خود را از دست دادند و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در اثر تشعشعات اتمی مجروح شدند. تشعشعاتی که سال‌ها پس از پرتاب این بمب باعث تولد کودکان معلول شده بود.
به علت شیوع ویروس کرونا، مراسم بزرگداشت هفتادوپنجمین سالگرد فاجعه هیروشیما بسیار محدودتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، برگزار شد.
راس ساعت هشت و ۱۵ دقیقه صبح، ناقوس‌های صلح به صدا درآمدند و شرکت‌کنندگان برای بزرگداشت خاطره قربانیان این فاجعه یک دقیقه سکوت کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز یکی از کسانی بود که برای حضور در مراسم یادبود خاطره قربانیان فاجعه هیروشیما به این شهر دعوت شده بود. اما به علت شیوع ویروس کرونا، مشارکت او از طریق ارسال یک پیام ویدیویی بود.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار چشم‌پوشی کامل از جنگ‌افزارهای کشتار جمعی شد و نسبت به تحولات اخیر در رقابت‌های تسلیحاتی ابراز نگرانی کرد.
گوترش گفت بی‌اعتمادی و فقدان گفتگو به رقابت‌های تسلیحاتی و از جمله رقابت‌ بر سر جنگ‌افزارهای هسته‌ای دامن زده است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین به تلاش‌قدرت‌های هسته‌ای در زمینه مدرن‌سازی سلاح‌های اتمی و تولید جنگ‌افزارهای جدید و خطرناک اشاره کرد و این تحولات را بسیار نگران کننده دانست.
شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز تاکید کرد که این کشور باید هدف جهان بدون جنگ‌افزارهای هسته‌ای را دنبال کند و به عنوان میانجی میان کشورهای صاحب جنگ‌افزارهای هسته‌ای و کشورهای دیگر عمل کند.

همه ساله در چنین روزی این محل مملو از هزاران نفری بودند که به یاد قربانیان گرد هم می آمدند، اما امسال حاضران در این مراسم به خاطر شیوع کرونا به نحو چشمگیری کم بود و صندلی‌ها با فاصله از هم چیده شده بود و شرکت کنندگان هم همه ماسک زده بودند.
کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما در سخنرانی کوتاه خود خواستار بری جستن از جنگ‌افزارهای هسته‌ای شد. او از دولت ژاپن خواست تا به سخنان و درددل‌های قربانیان تشعشعات اتمی گوش دهد و خواستار امضای قرارداد منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای شد.
او گفته است ژاپن به‌مثابه یگانه کشوری که قربانی بمب اتم شده است باید در اذهان جهانی نقش پیام‌آور آموزه‌های فاجعه هیروشیما را برعهده گیرد.
شهردار هیروشیما گفت: "یک بمب اتمی شهر ما را ویران کرد. می‌گفتند تا ۷۵ سال هیچ چیزی در هیروشیما نخواهد رویید. اما هیروشیما از نو زاده شد و نمادی برای صلح است."
در مراسم سالگرد هیروشیما، دولت معمولا بر تعهدات خود بر جهانی عاری از تسلیحات هسته ای تاکید می‌کند.
پس ازجنگ، هیروشیما تلاش کرده تا به عنوان "شهر صلح" بازسازی شود.
آلمان در مه ۱۹۴۵، تسلیم نیروهای متفقین شد، اما جنگ جهانی دوم در آسیا به دلیل مقابله نیروهای متفقین با امپراتوری ژاپن ادامه داشت.
آمریکا معتقد بود که استفاده از یک بمب اتمی، پس از آن که ژاپن اولتیماتوم برای صلح را رد کرده بود، می‌تواند باعث محاصره سریع این کشور شده و خطر کمتری را متوجه نیروهای زمینی آمریکا کند.
در ۶ اوت، آمریکا اولین بمب معروف به "پسرکوچولو" (لیتل بوی) را بر روی هیروشیما پرتاب کرد. این اولین بار بود که در جریان جنگ از یک بمب اتمی استفاده می‌شد.
گفته شده که دست کم ۷۰ هزار نفر بلافاصله در جریان انفجاری مهیب و گسترده که شهر را با خاک یکسان کرد، کشته شدند. دهها هزار نفر به دلیل جراحات ناشی از مسمومیت‌ مواد رادیواکتیو در روزها، هفته‌ها و ماههای بعد جان خود را از دست دادند.
با توجه به این که ژاپن قصد تسلیم شدن نداشت، سه روز دیگر برای وادار کردن ژاپن به تسلیم بمب دیگری تحت نام "مرد چاق" (فت‌من) در ۴۲۰ کیلومتری جنوب بر روی ناگاساکی پرتاب شد.

تخمین زده شده که شمار تلفات حدود ۱۴۰ هزار نفر از جمعیت ۳۵۰ هزار نفری هیروشیما بود و دست کم ۷۴ هزار نفر هم در ناگاساکی کشته شدند.
این دو بمب باعث پایان یافتن ناگهانی جنگ در آسیا شد و ژاپن در ۱۴ اوت ۱۹۴۵ تسلیم متفقین شد.
اما برخی از منتقدین معتقدند که ژاپن قبل از این بمب‌ها در آستانه تسلیم شدن بود و پرتاب این دو بمب باعث کشته شدن شمار بسیار زیادی از غیرنظامیان شد.
بمبی که برفراز هیروشیما پرتاب شد، "پسرکوچولو" نام داشت و گفته شده که قدرت انفجاری ۲۰ هزار تن تی‌ان‌تی را داشته است.
کلنل پاول تیبیتس، ۳۰ ساله از ایلینویز، رهبری ماموریت پرتاب این بمب را برعهده داشت.
درباره هدف نهایی پرتاب کمتر از یک ساعت مانده به شروع ماموریت تصمیم گیری شد.
در هنگام انفجار، درجه حرارت در نقطه انفجار بمب چندین میلیون درجه بود.
این انفجار باعث ایجاد موج بزرگ و وسیعی شد که ساختمان‌ها را با خاک یکسان کرد.
هزاران نفر بلافاصله پس از برخورد بمب با زمین کشته و مجروح شدند.
 


کد مطلب: 434099

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/434099/هیروشیما-۷۵-سال-اولین-بمباران-اتمی-جهان-می-گذرد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com