تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۴۳۴۰۵۷
قطعه "مدافعان سلامت" ارکستر سمفونیک تهران صبح امروز 16 مرداد ماه با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل وزارت بهداشت رونمایی شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، سید عباس صالحی _ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: حوزه درمان کشور در طول سالیان مختلف بویژه در ۴۰ سال اخیر همواره کنار مردم بودند. ما تجربه حضور وسیع کادر درمان در ۸ سال دفاع مقدس را داریم. امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و ما فراموش نکرده‌ایم که کادر درمان در آن سال‌ها، چگونه کنار مردم بودند.
وی یادآور شد: در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۴ هزار پزشک عمومی و متخصص داشتیم و شاید بخشی از آنها نیز اتباع ایرانی نبودند. در دفاع مقدس و عملیات کربلای ۵، هزار پزشک و جراح حضور داشتند و بیش از ۴۰ هزار مجروح این عملیات توسط کادر درمان، مراقبت‌های پزشکی دریافت کردند. در شرایطی که بیمارستان صحرایی در جنگ باید فاصله قابل توجهی با خط مقدم داشته باشد، اما بیمارستان‌های صحرایی ما در دفاع مقدس با فاصله ۲۰ کیلومتری از خط مقدم فعال بودند. این بیمارستان‌ها تاثیر زیادی در کاهش تلفات داشتند و فاصله رساندن مجروح به درمان و جراحی را تا حد زیادی کاهش دادند که اگر چنین نبود مقدار تلفات ما در جنگ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یافت.
صالحی ادامه داد: این بیمارستان‌ها نقش قابل توجهی در کاهش تعداد شهدا داشتند زیرا خدمات در چهار لایه اورژانس، بیمارستان صحرایی، مرزی و شهری ارائه کرده‌اند. نمی‌توان به تاریخ جنگ بدون تاریخ پزشکی دفاع مقدس نگاه کرد. بحث مجروحان شیمیایی نیز در آن روزها مانند بحث کرونای امروزی برای کادر درمان تازه بود. ۱۰۰ هزار مجروح شیمیایی داشتیم که کادر درمان شروع به درمان انها کردند.
وی با اشاره به اینکه در حدود یک سال گذشته اتفاقات مختلفی افتاده است که شاهد ایثارگری کادر درمان بودیم، ادامه داد: این کادر هم دفاع کرده است و هم شهید داده است. فضای فرهنگ و هنر در این ۶ ماه به میدان آمدند و در کنار مدافعان سلامت قرار گرفتند. جریان هنر کشور در این حدو ۶ ماه یکی از دوران‌های پر افتخار خود را علی‌رغم تعطیلی‌هایی که با آن روبه رو بود، طی کرد.
وزیر ارشاد در خاتمه با تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگاران بویژه پس از سیل ابتدای سال ۹۸ و در بحران کرونا فعالیت ویژه‌ای داشتند و در شرایط دشواری که خود نیز مشکلاتی داشتند از مشکلات مردم و اطلاع رسانی آن غافل نشدند که از آنها تشکر می‌کنیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰