تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۴۳۴۰۱۶
خبرنگار انقلابی باید از شرایط کشور، وضعیت منطقه و جهان، تحلیل کلان و حقیقی داشته باشد. امروز، رسانه مهم‌ترین ابزار نظام سلطه در ایجاد باور و رفتار مطلوب خود در ملت‌ها و همچنین عادی‌سازی و حق‌نمایی از رفتارهای سلطه‌جویانه است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، سپهر خلجی، مدرس دانشگاه، به مناسبت روز خبرنگار در یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: «فردا روز خبرنگار است. حرفه و هنری که به‎دلیل اثرگذاری بر دل‌ها و ذهن‌ها ازجمله مهم‌ترین، موثرترین و تخصصی‌ترین مشاغل محسوب می‌شود که ارتباط نزدیکی با روانشناسی، جامعه‌شناسی، هنر، هوش و استعداد و علم ارتباطات دارد. خبرنگار به‎واسطه حرفه و تخصصش و بسته به این که چگونه به این عرصه بنگرد و بیندیشد، می‌تواند جریان‌ساز، تبیین‌گر، روشنگر، عدالت‌طلب، ظلم‌ستیز، فرصت‌ساز و ... باشد. واقعیت این است که روزنامه‌نگاری و خبرنگاری امروز ما دچار آسیب‌های پایه‎ای است و این حرفه متناسب با حقیقت خود توسعه نیافته. شاید ‌بخشی از این اتفاق ناشی از کم‏‌توجهی مدیران به این عرصه تخصصی و عدم سرمایه‌گذاری لازم در آن بوده است. بسیاری از کشورهای پیشرو در روزنامه‌نگاری، سال‏‌هاست که این هنر و حرفه را به‎صورت پایه‏‌ای آموزش می‌دهند. هنرستان و مدارس حرفه‎ای روزنامه‌نگاری در برخی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که بیش از نیم‏‌قرن سابقه دارند گویای اهمیت این حرفه در نگاه آنان است. تسلط بر جریان خبری بین‌المللی، توان جریان‌سازی رسانه‌ای، مرجعیت‌داشتن بنگاه‌های اطلاع‌رسانی و ... همه و همه ناشی از درک دیرین اهمیت موضوع و سرمایه‌گذاری طولانی‎مدت در تربیت نیروی انسانی و بهره‌گیری از تکنولوژی در عرصه رسانه است. این که چرا تاکنون و به‏ رغم برخی پیشرفت‌های خیره‌کننده در برخی زمینه‌ها، در حوزه رسانه نتوانسته‌ایم به توسعه و پیشرفت مطلوب و در تراز آرمان‌های انقلاب دست یابیم، محل تامل و توجه جدی است. اگر بخواهیم به موضوع از منظر آسیب‌شناسانه نگاه کنیم، چند توصیه خواهیم داشت:
۱) ضرورت سرمایه‌گذاری پایه‎ای در پرورش کادر رسانه
از خلأ‌های جدی، بی‌توجهی نظام آموزشی کشور به آموزش‌های پایه‎ای فنی‏‌وحرفه‎ای در عرصه رسانه و از دوران قبل از دانشگاه است. اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق عمل کنیم حتما باید به آموزش‌های پایه‎ای در حوزه رسانه توجه و آن را از دوره متوسطه آغاز کنیم. دانش‌آموز ما در دوره هنرستان تخصصی علاوه ‎بر آموزش‌های عمومی و موظف، باید به فراگیری علمی و عملی روزنامه‌نگاری، خبرنگاری، چندرسانه‌ای، تدوین، فیلمبرداری، عکاسی و ... بپردازد و همچون یک پزشک عمومی هنگام فارغ‎التحصیلی به‎صورت عملی و عمومی با فنون و ابزارهای مورد نیاز این حوزه آشنا شود.
۲) جذب نوجوانان بااستعداد، باهوش و علاقه‎مند
حقیقتا عرصه روزنامه‏‌نگاری - خبرنگاری نیازمند هوش و هنر و علاقه است، عنصر کم‌بهره از هوش یا فاقد هنر و انگیزه، مناسب این رشته نیست که در صورت عدم‏ برخورداری از شاخص‌های گفته‏‌شده با خیل فارغ‏‌التحصیلانی مواجه خواهیم بود که در عین داشتن مدرک اما استعداد کار حرفه‏‌ای را نداشته و از اثرگذاری و بازدهی لازم برخوردار نیستند.
۳) توجه جدی به آموزش زبان خارجی در این حرفه
از نیازهای جدی در حرفه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری آشنایی حداقلی با یک زبان خارجی است. واقعیت آن است که امروز اگر خبرنگاری به یک زبان خارجی در حد مکالمه و درک مطلب تسلط نداشته باشد هر چقدر هم که در کار خود حرفه‎ای باشد، باز هم دچار نقصان است. ناتوانی در فهم آخرین تحولات بین‌المللی، عدم‏ دسترسی به منابع دست‌اول و وابسته شدن به اخبار ترجمه‎ای از جمله عوارض و مشکلات فراروی یک خبرنگاری است که زبان نمی‌داند و طبیعی است خبرنگاری هم که در پیگیری موضوعات مهم نیازمند ترجمه دیگران بنشیند نمی‌تواند پیشرو باشد.
۴) پرورش عناصر پرسشگر و مطالبه‌گر
وظیفه مهم رسانه در تراز انقلاب مطالبه‌گری از جایگاه امر به‌ معروف و نهی ‎از منکر و پاسخگو کردن مسئولان به نفع مطالبات مردم و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. بالاترین ‌شأن برای یک مسئول در نظام اسلامی باید خدمتگزاری و نوکری مردم و عمل بر اساس عدل و قانون باشد. هر جا این اصول نقض شد، رسانه‌ انقلابی باید فریاد بزند. رسانه انقلابی باید صدای مردم باشد و عالمانه، محققانه و با صراحت از طرف مردم مطالبه‌گری کند. بدیهی است با این رویکرد نیازمند پرورش عناصری پرسشگر و مطالبه‌گر در سپهر رسانه‏‌ای هستیم، خبرنگاری که انشابنویس باشد ثمری برای انقلاب نخواهد داشت.
۵) آموزش‌های بصیرتی در کنار دروس تخصصی
خبرنگار انقلابی باید از شرایط کشور، وضعیت منطقه و جهان، تحلیل کلان و حقیقی داشته باشد. امروز، رسانه مهم‎ترین ابزار نظام سلطه در ایجاد باور و رفتار مطلوب خود در ملت‌ها و همچنین عادی‌سازی و حق‌نمایی از رفتارهای سلطه‌جویانه است. در این شرایط رسانه‌ تراز انقلاب باید ابزار موثر جبهه حق در برانداختن نقاب تزویر از چهره جریان سلطه باشد. خبرنگار و روزنامه‌نگار انقلابی اگر رسالت و مسئولیت خود را درست بشناسد، عملا سرباز خط مقدم است و در این صحنه‌ پرهیاهو، کار رسانه و خبرنگار انقلابی کمتر از رزمنده مدافع امنیت نخواهد بود، زیرا ‌بخش مهمی از نبردهای امروزی، جنگ روایت‌ها و تفسیر دادن از تحولات است. رسانه انقلابی باید به‎درستی نقشه دشمن را روایت کند و راه مقابله با آن را نشان دهد. با وجود این معیار، رسانه انقلابی نه در تحولات خارجی گرفتار و مبهوت روایت رسانه‌های جریان سلطه می‌شود و نه در تحولات داخلی گرفتار رودربایستی و تعارف با اصحاب قدرت و ثروت. تربیت نسلی از روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که این‎گونه بیندیشند و عمل کنند قطعا نیازمند آموزش‌های بصیرت‌افزاست.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰