معاون آموزشی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت تقویت تعامل بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: توصیه من این است که این مجموعه باید در کنار فعالیت های با ارزشی که دارد همکاری خود با دانشگاه ها که مملو از جوانان با استعداد و نخبه هستند را بیشتر کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت و گو ، به تشریح مهمترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس این نهاد انقلابی پرداخت و گفت: این مجموعه یکی از محصولات انقلاب اسلامی و به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی تاسیس شد، اگر بخواهم قاطعانه بگویم جهاد دانشگاهی یکی از نهادهایی است که از ابتدای تاسیس خود در بستر سایر تصمیمات محو نشد و کماکان جایگاه خود را حفظ کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: جهاد دانشگاهی بعد از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها تاسیس شد و دو ویژگی بسیار مهمی دارد که نهادهای دیگر کمتر این ویژگی را از آن خود کرده است بر این اساس حتی در همان زمانی که دانشگاه ها تعطیل شدند، استفاده از پتانسیل های جوانان را سرلوحه کار خود قرار داد. در واقه هدف از تشکیل جهاد دانشگاهی این بود که از جوانان مستعدی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودند، استفاده شود و ویژگی دوم این مجموعه انقلابی این است  از امکانات به صورت بهینه استفاده می کرد. یعنی از حداقل امکانات حداکثر خروجی و بازخورد مثبت را به ارمغان می آرود.
معاون آموزشی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت جهاد دانشگاهی این است که بعد از شروع جنگ تحمیلی با وجود مواجهه با فشار جنگ و تعطیلی دانشگاه ها، اما توانست از ظرفیت نسل جوان نخبه به خوبی استفاده کند. به همین دلیل است که سپاه پیشنهاد تشکیل جهاد دانشگاهی را به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی داد و ایشان نیز این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نمودند. در نهایت این نهاد در سال 59 تاسیس شد. به عبارت دیگر نطفه جهاد دانشگاهی در همین سال ریخته شد و اساسنامه آن نیز در سال 65 به تصویب رسید.
استاد دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: جهاد دانشگاهی زیر نظر عالی ترین نهاد علمی و فرهنگی و سیاستگذار نظام که شورای عالی انقلاب فرهنگی است، شکل گرفت چرا که این شورا عالی ترین مرجع سیاستگذاری علمی و فرهنگی در کشور محسوب می شود و همین ویژگی اهمیت ونقش جهاد دانشگاهی را بیشتر نمایان می کند. وقتی این شورا شکل گیری جهاد دانشگاهی را تصویب کرد در نتیجه تکلیفی در بخش علم، فرهنگ و ورود به نوآوری ها را بر عهده جهاد گذاشت تا عملا مسیر فعالیت جهاد دانشگاهی شکل بگیرد.
دکتر شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به اندازه ای مهم است که هیات امنای آن عالیت رین مراجع علمی و سیاستگذاری کشور محسوب می شود و در بین نهادهای عمومی هیات امنای این مجموعه تنها هیات امنایی است که دو تا از وزرای ما از جمله وزارت علوم و وزارت بهداشت عضو آن هستند. ضمن اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و برخی افراد مسئولان دیگر در هیات امنای این نهاد قرار دارد. بنابراین جایگاه بسیار مهمی را در نظام ما دارد.
وی ادامه داد: به اعتقاد من جهاد دانشگاهی یکی از افتخارات نظام علمی کشور است. علت آن نیز این است که در حوزه های مختلف همواره پیشرو بوده است. مثلا در رصد و شناسایی نیازهای استراتژیکی کشور همواره پیش قدم شد و توانست نیروهای کارآمدی را تربیت کند. ضمن اینکه این مجموعه در جریان سازی و تاثیرگذاری در حوزه علم بسیار خوب عمل کرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، به خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: داشتن دستاوردهای تخصصی فراگیر و شاخص در سطح ملی و بین المللی از جمله افتخارات این نهاد انقلابی است به گونه ای که جهاد دانشگاهی این توان راداشته است که از ظرفیت نسل جوان و توانمندی های کشور استفاده بهینه داشته باشد و این ویژگی ها جهاد دانشگاهی را از سایر نهادها متمایز می کند.
به گفته شریعتی نیاسر، جهاد دانشگاهی علاوه بر بخش نوآوری ها، در بخش آموزش های خاص و تربیت نیروهای انسانی نیز ورود خوبی داشته است؛  زمانی که من در مسئولیت معاون آموزشی وزارت علوم بودم این موضوع را مشاهده کردم. در واقع  یکی از مراکز این مجموعه دانشگاه علم و فرهنگ است. ضمن اینکه جهاد دانشگاهی در داخل دانشگاه های تراز اول کشور تشکیلات خوبی برای ایجاد تعاملات بین دانشگاه ها و این مجموعه را فراهم می کند و توانسته است در بین جامعه دانشگاهی نفوذ موثری داشته باشد.
معاون آموزشی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به راه اندازی دفاتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه های کشور، گفت: این مجموعه واحدهایی را  نیز در سطح استانی در اختیار دارد که تاسیس این واحدها موجب می شود بیش از پیش توان جهاد دانشگاهی تقویت شود ضمن اینکه از همه ظرفیت های استان نیزاستفاده نماید.
دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: به طور کلی جهاد دانشگاهی نماد استفاده بهینه از امکانات، صرفه جویی، استفاده مفید از وقت را دارد به گونه ای که کوتاهترین زمان را برای بزرگترین خروجی به کار برده است و برای جهت دهی به فعالیت های پژوهشی خود ساختارمند فعالیت می کند. به عبارتی دیگر ما شاهد این هستیم که جهاد دانشگاهی در عرصه پژوهشی نیز اقدامات قابل توجهی را در مراکزی نظیر رویان و ابن سینا انجام می دهد و یا در سال 74 پژوهشگاه علوم انسانی را راه اندازی کرده است که در نوع خود بسیار ارزشمند می باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک سری مراکز پژوهشی هدفمند در مجموعه جهاد دانشگاهی شکل گرفته که این مراکز امروزه به یک مرجع تبدیل شده است  و بانک ژنتیک یکی از این مراکز می باشد. ضمن اینکه جهاد دانشگاهی در عرصه بین المللی نیز ورود جدی پیدا کرده است به طوریکه در پروژه اقتصاد مقاومتی که از سوی وزارت علوم در دانشگاه ها موکول شد، موسسه رویان یکی از این پژوهشگاه ها محسوب می شود که در پروژه اقتصاد مقاومتی موفق عمل می کند.
معاون آموزشی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من جهاد دانشگاهی نماد موفق در شکوفایی استعدادهای جوان کشور  و نماد اشاعه فرهنگ جهادی در عرصه علم و فرهنگی است. ضمن اینکه نماد توانستن در رقابت های بین المللی در عرصه علوم نوین را از آن خود کرد. توصیه من این است که این مجموعه باید در کنار سایر فعالیت های با ارزشی که انجام می دهد همکاری خود با دانشگاه ها که مملو از جوانان با استعداد و نخبه هستند را بیشتر کرده و با توجه به اینکه این نهاد ورود جدی که به موضوع صنعت توریسم و گردشگری داشته است با وزارت گردشگری نیز تعامل جدی تری را برقرار کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما