تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۳۳۹۹۱
شورای کتاب کودک در پیامی درگذشت هنریک مجنونیان، نویسنده، مترجم و فعال محیط زیست را تسلیت گفت.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، در پیام شورای کتاب کودک آمده است:
در سوگ چهره ماندگار سبز ایران
«هنریک مجنونیان» پس از پنج دهه تلاش بی‌وقفه و بی‌بدیل در زمینه تدریس دانشگاهی و ترجمه و تألیف در حوزه محیط زیست، در ٦٩ سالگی «شهر بی‌دفاع زندگی» در برابر مرگ را ترک کرد و تن به تنها مساوات روی زمین سپرد. واژه مرگ اما، بی‌تردید در مورد او بی‌معناست. هم از این رو که در دل بازماندگان زنده است و هم از آن رو که او در زمره انسان‌هایی بود و هست که مرزهای مرگ و زندگی را مخدوش می‌کنند و مبهم. تفکیک مرگ از زندگی مردی که با پنجاه و هشت اثر فاخر، عمری را درباره زیستن و حفاظت از آن نوشت و اندیشید، ممکن نیست. مردی متواضع که به دور از هیاهو، حافظ زیست‌بوم نوع انسان بود و حتی از یک مصاحبه نیز خودداری می‌کرد. شاید زین پس از او بیشتر بخوانیم و بشنویم.
شورای کتاب کودک مفتخر است که جلد نخست «دانشنامه محیط زیست» را که به همت او و تنی چند در سال ١٣٩٧ به وسیله انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود، در فهرست آثار شایسته تقدیر در حوزه کتاب‌های مرجع قرار داده است.
شورای کتاب کودک درگذشت این استاد بزرگ را به خانواده‌اش و جامعه فرهنگی کشور تسلیت می‌گوید.
هنریک مجنونیان، نویسنده، مترجم و فعال محیط زیست ارمنی‌تبار در سال ۱۳۳۰ در ارومیه متولد شد. دریافت لوح تقدیر به خاطر کتاب‌های ترویجی شناسنامه مناطق حفاظت‌شده (مناطق گنو و حرا) در سال ۱۳۷۷ و ۱۳۷۶، دریافت لوح تقدیر به خاطر کتاب پارکداری به عنوان کتاب برگزیده درسی آموزشکده در سال ۱۳۷۷، دریافت تقدیرنامه از سوی انجمن ارزیابی محیط زیست ایران به خاطر تلاش‌های کم‌سابقه و مستمر در اشاعه دانش محیط زیست در کشور در سال ۱۳۸۷ و کاندیدای جایزه مهرگان برای کتاب‌های سه‌گانه جغرافیای جانوری جهان و ایران در سال ۱۳۸۵ بخشی از افتخارات او هستند. از آثار او می‌توان به «جغرافیای جانوری جهان»، «تالاب‌ها: طبقه‌بندی و حفاظت تالاب‌ها»، «طبیعت را حفظ کنیم (منابع زیستی استان هرمزگان)»، «طرح مدیریت پارک‌های ملی (پارکداری)» و ... اشاره کرد. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴