کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به‌مناسبت پایان کار ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور/ نگاهی به پرونده «هیچ» یک ستاد

14 مرداد 1399 ساعت 16:35

نگاهی به عملکرد ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور و علل و عوامل شکل‌‌گیری آن نشان می‌دهد در مسیر ریل‌گذاری اولیه حرکت نکرد و نتوانست اهداف خود را به دستاورد تبدیل کند.


به گزارش بلاغ 13مردادماه سال جاری دفتر کار قریب به دو سال ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با اعلام رحمانی فضلی به پایان آمد و وزیر کشور اعلام کرد: آخرین جلسه این ستاد در دوره ۲ ساله فعالیت برگزار شد، اگر در جلسه هماهنگی قوا، دوره فعالیت ستاد، مجدداً تمدید شود، ادامه این جلسات را برگزار خواهیم کرد.
* عملکرد سوال برانگیز یک ستاد
نگاهی به عملکرد این ستاد و علل و عوامل شکل‌ گیری آن نشان می‌دهد این ستاد در مسیر ریل‌گذاری اولیه حرکت نکرد و در این مدت دو سال از جاده اصلی فاصله گرفته و نتوانست اهداف خود را به دستاورد تبدیل کند.
هفت مهرماه ۹۷، حسن روحانی رئیس‌ جمهور در حکمی رحمانی فضلی را به عنوان «رییس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» منصوب کرد. وی در این حکم بیان داشت که در اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی نظر به مراتب تعهد و تجربیات ارزنده، جنابعالی به موجب این حکم به عنوان «رییس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» منصوب می شوید. سیاستگذاری و برنامه ریزی رسانه ای و نظارت بر اجرای آنها برای ایفای نقش فعال و موثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی مورد انتظار است.
روحانی در بخشی از این حکم تاکید کرد که طبق مصوبه شورای عالی تمامی مسئولان و اعضای قوای سه گانه، ائمه جمعه، کارکنان نهادهای رسمی کشوری و لشگری و کلیه رسانه های کشور موظف به هماهنگی، همکاری و اجرای تصمیمات ابلاغی ستاد می باشند.
* قول وزیر کشور در روز آغاز
روز پس از اعلام حکم رئیس جمهور به رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نحوه فعالیت ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور که رئیس‌جمهور وی را به ریاست این ستاد منصوب کردند، چگونه است؟ اظهار داشت: با توجه به شرایط تبلیغاتی و اقداماتی که رسانه های داخلی به دلیل نداشتن اطلاعات و یا عدم هماهنگی بین دستگاه ها دارند و از طرف دیگر رسانه‌های خارجی به دلیل عنادی که نسبت به دستاوردهای ما دارند، اکنون در مسائل اقتصادی با مسائلی روبرو هستیم که ناشی از این نوع اطلاع رسانی می باشد.
در همین اظهارات رحمانی فضلی به نکته مهمی اشاره کرد. وی گفت: «همه اموری که احتیاج به هماهنگ کننده در سطح ملی دارد وزارت کشور بر عهده می گیرد و این کار به معنای سخنگویی نیست.»
روز آغاز به‌کار ستاد اطلاع رسانی، قیمت سکه طرح جدید ۴ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان و یورو ۱۶ هزار و ۶۵۱ تومان فروخته شد. نرخ دلار هم در همین روز دلار ۱۴.۲۷۴ تومان معامله شده بود، اما در ادامه این روند نشانی از مثبت شدن پیدا نکرد و کار تا جایی پیش رفت که تقریباً دیگر بازار انتظاری برای هماهنگی به ستاد نداد و روند هر روز به سمت علائم منفی اقتصادی رفت.
اولین جلسه این ستاد  ۱۲ مهرماه در وزارت کشور آغاز بکار کرد. سامانی سخنگوی وزارت کشور هم، حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه و تقویت اعتماد عمومی و جلب مشارکت مردم را از اهداف این ستاد برشمرد و تصریح کرد: ان‌شاءالله با هماهنگی که توسط این ستاد در ارکان اصلی و دستگاه‌های مسئول مرتبط با مسائل اقتصادی و رسانه ای به وجود خواهد آمد، پاسخ های به موقع و روشنی جهت رفع شبهات و دروغ پراکنی‌ها درباره وضعیت اقتصادی کشور و همچنین در مقابله با جنگ روانی رسانه‌های معاند داده خواهد شد.
سخنگوی وزارت کشور در این باره تاکید کرد: «همکاری این ستاد و رسانه‌ها موجب می‌شود که آمارها و اطلاعات دقیق و درستی به مردم و افکار عمومی منتقل شود و مردم نیز از شرایط اقتصادی کشور در بخش‌های گوناگون به طور دقیق و مستند آگاه باشند همین مسئله موجب جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و ساختگی توسط رسانه‌های معاند خواهد شد؛ این بخشی از اظهارات سخنگوی وزارت کشور در مورد بخشی از اهداف این ستاد بود».
19 دستگاه، شامل بخشی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما، وزارت ارشاد، نهاد ریاست جمهوری، نیروهای مسلح، وزارت‌خانه‌های اقتصادی و امور خارجه این ستاد را تشکیل دادند. ترکیب این ستاد مشخص است که تقریباً تمامی ارکان حاکمیتی عضو این ستاد هستند اما جای خالی رسانه‌های مردمی و مجازی، نمایندگان کارگری، فعالان اقتصادی، یکی از علل ضعف ترکیبی این ستاد بود تا جایی که در ادامه مشخص شد این ستاد توانایی هدایت افکار عمومی در زمینه اقتصادی را ندارد.
* اطلاعات دقیقی که هیچ‌گاه به مردم داده نشد
این روزها پس از برگزاری پنجاه و چهار جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، رحمانی فضلی با موفق خواندن تلاش این ستاد تصریح کرد: «بر اساس گزارشی که در جلسه امروز ارائه شد، مصوبات ستاد به نحو مطلوبی به مرحله اجرا درآمده است و همه باید در مسائل اقتصادی تلاش کنیم با اولویت پیشگیرانه، فضا را به گونه ای پیش ببریم که مانع سوءاستفاده و بهره برداری رسانه های خارجی و معاندین از فضای اقتصادی کشور شویم».
نحوه مطلوب به مرحله اجرا درآمدن مصوبات ستاد اعلام شده از سوی وزیر کشور جای یک علامت سوال دارد زیرا در همین دو سال گذشته و پس از آغاز به کار این ستاد شاهد دو رویداد منفی در حوزه اقتصادی بودیم؛ نحوه اجرای طرح افزایش و سهمیه‌بندی سوخت و روند افزایشی تورم و قیمت کالا که از اسفند ۹۸ تا امروز ادامه یافته است.
اجرای طرح افزایش و سهمیه‌بندی سوخت در آبان سال گذشته که موجب اعتراضاتی در کشور شد و ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تعداد کشته‌ شدگان را ۲۳۰ نفر اعلام کرد یکی از نمرات منفی و حتی مردود ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور بوده است.
این اتفاق تا جایی پیش رفت که بسیاری اجرای این طرح را یکی از ضعیف‌ترین تصمیمات دولت در سال‌های اخیر عنوان کردند و سایه آن تا انتخابات دوم اسفند مجلس شورای اسلامی پیش رفت و موجب حضور حداقلی مردم در این انتخابات شد.
* نا‌توانی در اعلام قیمت بنزین
نحوه اجرا و اطلاع رسانی طرح افزایش قیمت بنزین موجبات اعتراض بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس دهم را در پی داشت. حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به گرانی قیمت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: متاسفانه دولت در بحث گرانی قیمت و سهمیه‌بندی بنزین کار دقیق و حساب‌شده‌ای را انجام نداد و در این موضوع شکی نیست و اینکه مردم را از ابتدا نسبت به این موضوع اقناع نکردند کار اشتباهی بود.
روند نا‌صحیح اجرای طرح افزایش قیمت بنزین حتی اعتراض حسن روحانی رئیس‌جمهور را در پی داشت تا جایی که در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت: شبی که سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد من خودم هم اطلاع نداشتم و نمی‌دانستم که اجرای این طرح این هفته است یا هفته آینده؛ چرا که به شورای امنیت کشور گفته بودم که زمان آن را به من هم حتی نگویید، چرا که به آنها گفته بودم در صداوسیما کارهای تبلیغاتی اجرای این طرح را انجام دهید و هر شبی که مناسب بود آن را اجرایی کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین را به وزیر کشور و شورای عالی امنیت ملی واگذار شده بود، اظهار داشت: به آنها گفتم که نحوه تبلیغات، برنامه‌ریزی و اجرای آن را خودتان مدیریت کنید. با صدا و سیما هماهنگ باشید و هر زمانی را که مناسب دیدید آن را اجرا کنید و تأکید کردم که حتی زمان اجرای آن را به من هم نگویید و خود من هم همزمان با مردم متوجه اجرای این طرح شدم.
اینگونه بود که تیغ انتقادات به سمت ستاد اطلاع رسانی اقتصادی رفت اما قمر در عقرب وضعیت اطلاع رسانی در حوزه اقتصادی تنها به آبان‌ماه  محدود نشد بلکه کار تا جایی پیش رفت که بر روی میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تاثیر گذاشت. آمار اعلامی از حضور مردم پای صندوق‌های رای  ۴۲.۵ درصد اعلام شد و رحمانی فضلی هم اعتراضات آبان‌ماه و وضعیت اقتصادی را از دلایل این مقدار از حضور مردم در انتخابات دانست.
همچنین پس از فعالیت دو ساله ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور وضعیت ارز و قیمت طلا به بالاترین حد خود در تاریخ اقتصادی کشور رسیده است. برای نمونه دلار در کانال ۲۲ هزار و سکه تمام در کانال ۱۱ میلیون قرار دارد. هر چند بخشی از این نوسان قیمت در سال جدید به علت تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی و داخلی بوده اما بخشی از آن نیز به عملکرد ضعیف ستاد هماهنگی مرتبط می‌شود.
به نظر پس از گذشت دو سال از فعالیت ستاد، عملکرد هیج آن موجب سست شدن هدف اولیه آن برای هماهنگی بین دستگاه‌ها در جهت اعلام اخبار اقتصادی شده و موجبات حذف این تجربه نا موفق را به همراه داشته است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 433895

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/433895/به-مناسبت-پایان-کار-ستاد-اطلاع-رسانی-تبلیغات-اقتصادی-کشور-نگاهی-پرونده-هیچ-یک

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com