کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک مرغدار: 80 درصد بازار خوراک دام و طیور دست یک نفر است

14 مرداد 1399 ساعت 10:35

یک مرغدار گفت: در بازار، خوراک دام و طیور به نرخ دولتی پیدا نمی‌شود اما به 4 برابر قیمت هر چقدر بخواهی هست. چرا کسی نیست جلوی این انحصارگران را بگیرد که با ارز دولتی وارد می‌کنند و به چند برابر قیمت می‌فروشند؟


به گزارش بلاغ، سعیده مشایخی تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد شدید از وجود انحصارگری در تأمین نهاده و خوراک دام و طیور گفت: متأسفانه 80 درصد بازار نهاده دست یک نفر به نام آقای«م» است. این شخص ارز دولتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرد، نهاده وارد می‌کند و با نفوذی که در شرکت‌های مختلف دارد، آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به چند برابر قیمت در بازار توزیع می‌کند.

این مرغدار نائین اصفهان گفت: «م» خودش در ایران نیست و در انگلیس زندگی می‌کند و هرچند وقت یک بار به ایران می‌آید، اما 5 شرکت در زیر مجموعه‌اش دارد که بدون نظر ایشان آب هم نمی‌خورند و این فرد به این شرکت‌ها می‌گوید که نهاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چه زمانی و به چه قیمتی بفروشند و به همین دلیل قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار به 4 برابر رسانده‌اند.

وی تأکید کرد: مرغداران تنها 20 درصد نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی به نرخ دولتی تأمین می‌کنند و 80 درصد نیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور هستند از بازار و به 4 برابر قیمت خریداری کنند و از آنجایی که یک مرغ در طول دوره رشد نیاز به پنجم و نیم کیلوگرم دان دارد، وزارت جهاد تنها 1/2 کیلوگرم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین می‌کند و بقیه با هزینه‌های سرسام‌آور از بازار خریداری می‌شود.

مشایخی گفت: نمی‌دانم چطور می‌شود یک فرد سال‌ها بازار خوراک دام کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست بگیرد و هیچ کسی با آن مقابله نکند. آیا تا به حال فکر کرده‌اند اگر این آقا یک روزی واردات انجام ندهد، همه صنایع مرغ و صنعت روغن‌کشی کشور می‌خوابد؟ چطور دولت به چنین فردی اجازه این کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهد؟.

وی با بیان این که تمام مشکل و دردسرهای ما از انحصارگری در خوراک دام و طیور است، گفت: به خاطر همین مسئله ما نیاز مرغ خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 4 برابر قیمت خریداری می‌کنیم و چون 70 درصد قیمت تمام ‌شده مرغ مربوط به خوراک است، هزینه‌های تولید بسیار بالا می‌رود.

مشایخی افزود: قیمت مصوب دولت برای سویا 2470 تومان است اما ما از بازار سیاه کیلویی 9 هزار تومان می‌خریم. همچنین نرخ مصوب ذرت 1500 تومان است که ما آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبوریم 2700 تومان بخریم.

این مرغدار گفت:‌ تازه این تمام ماجرا نیست. بسیاری از نهاده‌هایی که وارد می‌کنند کپک‌زده است و مجبور هستیم حجم بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مرغ بدهیم. مثلاً به جای 5 کیلو باید 5/5 کیلو خریداری کنیم.

این مرغدار اضافه می‌کند: این آقای خاص پول از مرغداران می‌گیرد و موظف است که 10 تا 15 روزه خوراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل بدهد، اما در بهترین شرایط دو ماهه تحویل می‌دهد الان هم 6 الی 7 ماهه خوراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل می‌دهد.

مشایخی به مشکلات دیگر مرغداران هم اشاره کرد و گفت: نیاز به سرمایه در گردش وجود دارد، اما بانک‌ها اسم وام‌های 18 درصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاشته‌اند کم‌بهره و زمانی که مراجعه می‌کنی 12 میلیون تومان بیشتر نمی‌دهند و معلوم نیست با این پول‌ چه کار کنیم.


کد مطلب: 433836

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/433836/یک-مرغدار-80-درصد-بازار-خوراک-دام-طیور-دست-نفر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com