کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از دفاع مقدس تا تحریم‌ها، جهاد دانشگاهی بازویی برای پیشرفت کشور

13 مرداد 1399 ساعت 23:05

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: اگر روحیه زمان دفاع مقدس و تعهد آن دوران دوباره احیا شود قطعاً آینده کشور روشن است.


به گزارش بلاغ به نقل ازمرتضی تیموری ظهر امروز در نشستی که به مناسبت چهلمین سال تشکیل جهاد دانشگاهی با اصحاب رسانه برگزارمی شد اظهار داشت: فلسفه ایجاد جهاد دانشگاهی این‌گونه بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نیاز به تحول فرهنگی در کشور موضوع انقلاب فرهنگی مطرح شد و امام خمینی(ره) دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به مشکلات کشور در اوایل انقلاب ادامه داد: برای رسیدن به اهداف انقلاب فرهنگی دانشگاه‌های کشور به مدت دو سال تعطیل شد، به‌این‌علت که گروهک‌های مختلف در تلاش برای انحراف فکری جوانان بودند و در این اوضاع ستاد انقلاب فرهنگی که امروزه بانام شورای انقلاب فرهنگی شناخته می‌شود نیاز به بازویی اجرایی برای رسیدن به اهداف خود داشت که با تشکیل جهاد دانشگاهی در۱۶ مرداد ۱۳۵۹ این نیاز را مرتفع ساخت
حهاد دانشگاهی از ابتدای جنگ وارد صحنه کمک به کشور شد
وی گفت: جهاد دانشگاهی در دو سال اول بعد از انقلاب فرهنگی عملاً مدیریت دانشگاه هارا به عهده گرفت، اما به فاصله کمتر از دو ماه که از تشکیل این نهاد می‌گذشت جنگ تحمیلی آغاز شد که جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان از همان روزهای اول به صحنه دفاع از کشور پرداخت کرد.
تیموری بابیان تشکیل اولین دفتر پشتیبانی جنگ در اهواز توسط جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این نهاد بر روی نیازهای علمی و دفاعی کشور تمرکز شد و در سال ۶۵ طرح ساخت و بهره‌برداری از هواپیما بدون سرنشین انجام وبر روی منطقه‌ام الرصاص عراق با عکس‌برداری آزمایش شد و عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشت که قصه اصلی فیلم سینمایی مهاجر به این طرح می‌پردازد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه رمزگذاری متون جنگی در دستور کار جهاد دانشگاهی بود ودرکنار آن رمزنگاری صوتی نیز انجام گرفت که اگر سرقت صوتی از طرف دشمن انجام می‌شد صداهای نامفهوم دریافت می‌کردند.
وی با اشاره به تقدیم چهار شهید جهاد دانشگاهی به ایران اسلامی افزود: باید همیشه یاد شهدا را زنده نگه داشت و یادکرد از شهید مقیمی که بر روی پروژه‌ی ساخت موشک کار می‌کرد همانند شهید تهرانی مقدم در حین آزمایش موشک براثر انفجارموادآزمایشی به شهادت رسید.
تیموری ادامه داد: پس از ۸ سال دفاع مقدس وارد عرصه سازندگی در کشور شدیم که در این مورد نیز جهاد دانشگاهی توان علمی خود را در اختیار کشور گذاشت و امروزه از جهاد دانشگاهی شرکت‌های متعددی منشعب شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به طرح‌های جهاد دانشگاهی گفت: امروز نزدیک به ۱۵ دستگاه تست و اندازه‌گیری ساخته و تحویل داده‌ایم دریکی از این موارد جز معدود کشورهای دارنده محصول قرار گرفتیم و تلاش می‌کنیم در امنیت کشور سهمی داشته باشیم.
اجرای ۲۰۰ پروژه در زمینه تحقیق و اکتشاف آب​
وی با اشاره به اهمیت موضوع آب در کشور وجهان افزود: در مبحث آب ۲۰۰ پروژه تحقیقات و اکتشاف آب انجام‌گرفته است ما این ادعا را مطرح می‌کنیم که امکانات و علم بهره‌برداری از آب‌های ژرف را دارا هستیم؛ و با پشتوانه ۳۰ ساله تحقیقات در حوزه آب آمادگی حضور در این زمینه را دارا هستیم.
تیموری ادامه داد: با توجه به مخلوط شدن نیترات با آب‌های زیرزمینی مطالعات برای خروج نیترات از آب آشامیدنی انجام گرفت که در پایلوت آزمایشگاهی موفق شده‌ایم ۷۳ درصد از نیترات داخل آب را خارج کنیم این طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی استان مطرح‌شده است که پایلوت آن را در منابع آب آشامیدنی انجام دهیم.
به دنبال بی‌اثرسازی تحریم‌ها هستیم
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در ادامه یادآور شد: امروز با توجه به نیاز کشور به دنبال ایجاد تولید نیکل و کوباد در کشور هستیم که الآن به‌صورت محدود از مواد غیرمعدنی تولید می‌شود، اما جهاد دانشگاهی با توجه به تحریمی بودن این مواد در پی تولید کو باد نیکل از مواد معدنی با خلوص مختلف است؛ ۱۳۱ هزار یورو ارزش پروژه‌های نیکل وکوباد است و پیش‌بینی ما برای سوددهی بیش از ده برابر ارزش خود طرح است.
وی در ادامه یادآور شد: در اصفهان پروژه‌های مختلفی برای فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و شهرداری انجام‌گرفته است و در سطح ملی نیز با ایجاد سیستم اطلس جامع سرمازدگی برای وزارت جهاد کشاورزی فعالیت‌های علمی خود را گسترش داده‌ایم؛ بر روی این پروژه دو سال کار تحقیقاتی انجام گرفت که با تولید باکتری زد یخ همراه بود و دانش فنی سوپر جاذب کشاورزی را عملیاتی کردیم که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.
استخراج فلزات گران‌بها از ضایعات الکترونیکی
تیموری افزود: خارج کردن فلزات گران‌بها از ضایعات الکترونیکی را در دستور کار قراردادیم که شاید بتوان گفت در ضایعات الکترونیکی بیشتر از یک معدن طلا، فلزات گران‌بها ازجمله طلا و نقره وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان کمک شایانی به کشور انجام داد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به پروژه تولید مواد فسفات کاری گفت: با تولید این مواد در صنایع مختلف در کنار سودآوری برای کشور و شرکت‌های درگیر در این پروژه صرفه‌جویی بسیاری در مواد اولیه این کارگاه‌ها خواهیم داشت.
وی با اشاره به گسترش فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی خبر داد: رزین اپوکسی سنگ را در نیمه دوم سال جاری به‌صورت نیمه‌صنعتی انجام می‌گیرد و این طرح گامی در جهش تولید خواهد بود.
آماده کمک به کارخانه‌ها در زمینه جهش تولید هستیم
تیموری در ادامه گفت: جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد که در هر عرصه هر کارخانه‌ای که تصمیم بر حرکت در جهت جهش تولید داشته باشد، جهاد برای او راهکارهای مناسب برای ثمر دهی بیشتر تولید را ارائه می‌کند با این تضمین که اگر تحقیقات جهاد دانشگاهی به نتیجه نرسید هیچ‌گونه هزینه‌ای از آن شرکت گرفته نمی‌شود؛ هرچند که ما جهش تولید را در کنار موضوع بهره‌وری بیشتر در تولید اجناس جدید و موردنیاز کشور می‌بینیم.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به این موضوع که جهاد هرکجا که کشور احساس نیاز کند حضور پیدا می‌کند، افزود: جهاد دانشگاهی باسابقه مطلوب در عرصه‌های مختلف همیشه به کمک وضعیت‌های سخت کشور آمده است و در موضوعات مختلف به‌ویژه آموزش و مسائل فرهنگی به میدان آمده است.
تیموری در پایان گفت: اگر روحیه زمان دفاع مقدس و تعهد آن دوران دوباره احیا شود قطعاً آینده کشور روشن است وباتلاش مردم و تغییر نگاه‌ها از خارج از کشور به سمت توان داخلی می‌توان چشم‌انداز خوبی برای کشور متصور بود.
احمد پایداری نیز در این نشست اظهار داشت: مباحث فرهنگی که یکی از جهات تشکیل جهاد دانشگاهی است در اولویت‌های این سازمان قرار دارد
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: تشکیل صندوق مشاوره‌ای با نام مصاحب توسط جهاد دانشگاهی در سال‌های گذشته انجام گرفت که بیش از ۹۰۰۰ مکاتبه در این زمینه انجام گرفت که در حال حاضر مطالعاتی روی این نامه‌ها و مشکلات دانشجویان انجام می‌شود
وی ادامه داد: مناظرات دانشجویی یکی از مواردی است و جهاد دانشگاهی به آن ورود پیداکرده که رهبر انقلاب اسلامی تأکید ویژه‌ای بر کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی دارند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 433747

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/433747/دفاع-مقدس-تحریم-ها-جهاد-دانشگاهی-بازویی-پیشرفت-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com