کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ثبات قیمت نفت اوپک با ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی

13 مرداد 1399 ساعت 10:10

درحالی که قیمت نفت در بازارهای جهانی طی هفته گذشته تغییرات چندانی نداشت، سبد نفتی اوپک هم با اندکی تغییر 43.40 دلار در هر بشکه فروخته شد.


به گزارش بلاغ به نقل ازوب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در آخرین بروزرسانی خود اعلام کرد هر بشکه سبد نفتی اوپک روز سه شنبه (7 مرداد) با 26 سنت افزایش 43.40 دلار فروخته شده است.
این نوع نفت روز دوشنبه (6 مرداد) 43.14 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

 
* تغییرات قیمتی نفت طی هفته گذشته
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و تنش‌ها میان آمریکا و چین که سرمایه‌گذاران را به سوی دارایی‌های امن سوق داد، کاهش یافت.
کاهش قیمت نفت، در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد تشدید تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان به دنبال تعطیلی کنسولگری‌ها در هیوستون و چنگدو، منعکس‌کننده اقدامات بازارهای وسیع مالی آسیاست. در عین حال، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن روز از 16 میلیون نفر فراتر رفته بود. (جزئیات بیشتر)
روز سه شنبه هم قیمت نفت به امید اقدامات بیشتر آمریکا برای به تحریک درآوردن اقتصاد این کشور ثابت ماند. (جزئیات بیشتر)
روز چهارشنبه هم قیمت نفت چندان تغییر نکرد؛ درحالی که افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 در آمریکا، بزرگ ترین مصرف کننده سوخت، بر خبر کاهش ذخایر نفت این کشور سایه انداخت، قیمت نفت نتوانست چندان افزایش یابد. (جزئیات بیشتر)
روز پنج شنبه نیز قیمت نفت به دلیل تشدید شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر آن بر چشم‌انداز تقاضای جهانی با کاهش مواجه شد.  (جزئیات بیشتر)
اما با وجود تمام این افت و خیزهای قیمتی، قیمت نفت خام برنت از 43 دلار در هر بشکه پایین تر نیامد.
در روز جمعه، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت. این افزایش ناشی از اخبار منتشر مبنی بر کاهش تولید نفت آمریکا در ماه می بود که بیشترین میزان و رکوردی محسوب می شد. (جزئیات بیشتر)
هر بشکه نفت برنت با 36 سنت افزایش 43.30 دلار فروخته شد.
هر بشکه نفت خام آمریکا با 35 سنت افزایش 40.27 دلار معامله شد.
نفت برنت، چهارمین هفته افزایشی قیمت و نفت خام آمریکا، سومین هفته افزایشی قیمت را ثبت کردند. هر دو شاخص نفتی کمترین رقم را در ماه آوریل ثبت کرده بودند زمانی که جهان در قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا فرو رفته بود.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام آمریکا در ماه می کاهش یافت و با رکورد کاهش 2 میلیون بشکه در روز به 10 میلیون بشکه رسید.(جزئیات بیشتر)
* سبد نفتی اوپک وارد کانال 40 دلاری شد
سبد نفتی اوپک از ابتدای سال 2020 تاکنون تنها در 6 ماه مارس (16 اسفند 98) در کانال 40 دلاری دیده شده و 48.35 دلار در هر بشکه فروخته شده بود و پس از آن روند نزولی داشت اما پس از آن در ابتدای ماه جولای( 11 تیر ماه 99) وارد کانال 40 دلاری شد و 42.69 دلار در هر بشکه فروخته شد و تاکنون از کانال 40 دلاری خارج نشده است.(جزئیات بیشتر)
* توافق کاهش تولید
گروه کشورهای تولید کننده نفت خام، اوپک و تولید کنندگان دیگر نفت موسوم به اوپک پلاس در روز شنبه 6 ژوئن برابر با 17 خرداد 99 به صورت ویدئوکنفرانس نشستی برگزار کردند و در آن تصمیم گرفتند تا «توافق کاهش تولید» را به مدت یک ماه دیگر تا پایان ماه جولای تمدید کنند و همچنین به کشورهایی نظیر عراق که به تعهدات خود عمل نکردند، تذکر دادند.
منابع آگاه در اوپک پلاس گفتند عربستان و روسیه توافق کردند، این کاهش تولید را در ماه جولای هم ادامه دهند هرچند که ریاض تمایل دارد کاهش تولید تا ماه آگوست ادامه یابد.
اوپک پلاس پیشتر با کاهش 9.7 میلیون بشکه در روز نفت در بازه  می تا ژوئن موافقت کرده بودند. بر اساس این قرارداد، این کاهش تولید از جولای تا دسامبر به 7.7 میلیون بشکه در روز می رسد.
* اول آگوست برابر با 11 مرداد (شنبه)
افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس از دیروز قرار بود آغاز شود.
 
* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک
این حال، کمترین قیمت نفت اوپک تاکنون در روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) برابر با 12.22 دلار در هر بشکه رقم خود.
پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی در روز پنج شنبه (13 فروردین) با 10 دلار و 44 سنت افت به 16.87 دلار در هر بشکه رسیده بود.
این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال 2005 به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در 16 ژوئن 2005 با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.
نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 31 جولای (10 مرداد) به 43.27 دلار رسید.
سبد نفتی اوپک به طور متوسط ماهانه تا تاریخ منتهی به 20 جولای 43.46 دلار فروخته شده است که در مدت مشابه ماه گذشته 37.05 دلار فروخته شده بود که افزایش 6.46 دلار در هر بشکه را نشان می دهد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 433593

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/433593/ثبات-قیمت-نفت-اوپک-بازارهای-جهانی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com