تاریخ انتشارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
کد مطلب : ۴۳۳۵۳۸
اگرچه عده‌ای با دادن آدرس غلط، بورس را عامل افزایش شدید قیمت محصولات فولادی معرفی می‌کنند اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و انبوه‌سازان، کارخانجات فولاد را عامل گرانی 200 درصدی این محصولات می‌دانند.
۰
plusresetminus
پورابراهیمی: گرانی 200 درصدی میلگرد ناشی از عملکرد شرکت‌های فولادی است

به گزارش بلاغ، در حالیکه هنوز خبری از افتتاح واحدهای طرح ملی مسکن نیست و ممکن است بخش مهمی ‌از افتتاح این واحدها، به دولت سیزدهم منتقل شود، قیمت میلگرد 200 درصد گران شده، اما دلیل گرانی میلگرد، ساخت مسکن ملی نیست.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به زمزمه‌هایی مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، بر لزوم تأمین نیاز فولاد کشور با عرضه کامل در بورس کالا تأکید کرد.

وی با‌ اشاره به اینکه مشکل فعلی بازار فولاد، نه ناشی از عرضه در بورس کالا بلکه ناشی از عدم شفافیت کارخانه‌های فولاد در فروش محصولاتشان است، تصریح کرد: با توجه به تولید ۲۸ میلیون تن فولاد در کشور و اینکه میزان مصرف به سختی به ۱۸ میلیون تن می‌رسد، هیچ نگرانی از بابت تأمین نیاز داخلی وجود ندارد و با یک برنامه‌ریزی صحیح و منسجم می‌توان ضمن تأمین نیاز داخلی، صادرات فولاد را در دستور کار قرار داد. از ۱۸ میلیون تن محصول مورد مصرف در داخل کشور کمتر از ۳۵ درصد آن در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد و مابقی بدون شفافیت توسط شرکت‌ها به فروش می‌رسد که این امر، بازار فولاد را با چالش جدی روبه رو کرده است.

همچنین فرشید پورحاجت؛ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، سخنان پورابراهیمی‌درباره علت نابسامانی بازار را تأیید کرد و درباره افزایش قیمت میلگرد در ماه‌های اخیر اظهار داشت: بهمن ماه سال گذشته قیمت میلگرد و فولاد کیلویی ۴,۲۰۰ تومان در بازار بود که این نرخ تا اوایل اردیبهشت امسال ثابت ماند.

وی ادامه داد: کشف قیمت محصولات فولادی، میلگرد و تیرآهن در بورس کالا انجام می‌شود اما در سه ماه گذشته به دلیل خودداری کارخانه‌های تولیدکننده فولاد و نوردسازان از عرضه روان محصولات فولادی در بورس کالا، شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم به‌گونه‌ای که در میانه خرداد ماه قیمت میلگرد در هر کیلوگرم به بیش از ۱۲ هزار تومان رسید اما در روزهای اخیر بیش از ۱۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

این فعال صنفی انبوه‌سازی افزود: در سه ماهه گذشته شاهد افزایش صد درصدی و در شش ماهه اخیر افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت میلگرد و فولاد بودیم چرا که شرکت‌های بزرگ و مادر در حوزه فولاد و میلگرد، این کالا را احتکار کرده و آن را در بورس کالا به‌صورت قطره‌چکانی عرضه می‌کردند. وی یادآور شد: انجمن جهانی فولاد از افزایش ۱۰ درصدی تولید این کالا در ایران خبر داده و از سوی دیگر، صادرات فولاد بر اساس اعلام وزارت صمت ۴۶ درصد کاهش یافته است. ضلع سوم این مثلث نیز کاهش تولید مسکن و صدور پروانه‌های ساختمانی بوده که نشان می‌دهد علی‌رغم آنکه تولید میلگرد افزایش داشته اما قیمت آن به جای کاهشی، روند افزایشی در پیش گرفته است.

این انبوه‌ساز تأکید کرد: در مذاکراتی که کانون انبوه‌سازان با شرکت‌های تولید نورد داشت، به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های مادر حوزه فولاد، عرضه شمش فولاد به نوردسازان را کاهش داده‌اند که تولید میلگرد کم شده است.

به گفته این فعال صنفی، در سه ماهه گذشته به ازای هر مترمربع ساخت واحد مسکونی، ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت میلگرد داشته‌ایم؛ به عبارت دیگر، قیمت واحدهای مسکونی ۱۰۰ متری، ۵۰ میلیون تومان صرفاً به دلیل میلگرد گران‌تر شده است.

همچنین سیدرضا شهرستانی؛ عضو هیئت‌مدیره انجمن فولاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با تشریح جزئیات جلسه تولیدکنندگان فولاد با محمد نهاوندیان؛ معاون اقتصادی رئیس‌جمهور که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه درخصوص مدیریت بازار فولاد و چگونگی عرضه در بورس مباحثی مطرح شد و دولتی‌ها حمایت خود را از ادامه عرضه فولاد در بورس کالا اعلام کردند. وی گفت: نهایتاً در این جلسه قرار شد ضرایب قیمت زنجیره فولاد تغییری نکند و عرضه فولاد در بورس کالا ادامه یابد. در مورد سقف قیمت در بورس نیز بررسی دقیق‌تری انجام شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴