کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور/ بهبود صادرات منوط به حل مشکل کرونا است

11 مرداد 1399 ساعت 23:30

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تشریح دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور طی 4 ماهه نخست امسال گفت: بهبود این وضعیت مشروط به برطرف شدن مشکل کرونا در سراسر دنیا است.


به گزارش بلاغ به نقل ازمحمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ،‌در مورد دلایل کاهش تراز تجاری کشور گفت:‌با توجه به آمار منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات کشور طی 4 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه از نظر ارزشی 41 درصد کاهش یافته است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه واردات نیز از نظر ارزشی 24 درصد کاهش یافته است، بیان داشت: تراز تجاری کشور هم طی مدت مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.2 درصد کاهش یافته است.
لاهوتی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر برای توسعه و رشد صادرات و رشد صادرات انجام شد، بیان داشت: دلیل اصلی منفی شدن تراز تجاری کشور، شرایط به وجود آمده ناشی از تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی است.
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد جهانی متأثر از شیوع ویروس کرونا است اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 بین 15 تا 30 درصد حجم تجارت جهانی در دنیا کاهش یابد که پیرو این مسأله اقتصاد تمام کشورهای دنیا متأثر از آن کوچک‌تر خواهد شد.
لاهوتی بیان اینکه کشور ما نیز متأثر از این موضوع است، گفت:‌ البته به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها کشور ما از شرایط متفاوت‌‌تری برخودار است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشورمان از ابتدای اسفند سال گذشته تا اوایل خرداد امسال تقریبا تمام مرزهای ما به صورت کامل بسته بود و  لذا هیچ کالایی از ایران صادر نمی‌شد.
لاهوتی با بیان اینکه در این مدت واردات به کشور ادامه داشت گفت: با توجه به اینکه عمده کالاهای وارداتی به کشور را مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای تشکیل می‌دهد لازم بود تا در راستای ادامه روند تولید داخل واردات به کشور متوقف نشود و لذا کالاهای مورد نیاز به کشور وارد می‌شد.
وی افزود: از آنجا که طی مدت شیوع ویروس کرونا تجارت دریایی تقریبا ادامه داشت و شریک اول تجاری ما نیز کشور چین بود لذا واردات از این کشور به ایران که قبلا از طریق مرزهای دریایی انجام می‌شد همچنان ادامه یافت.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  با اشاره به اینکه بیشترین حجم صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عراق و افغانستان انجام می‌شود گفت: با توجه به بسته شدن مرزهای زمینی عملاً طی حدود سه ماه بسته بودن مرزها دو بازار صادراتی مهم را از دست دادیم.
لاهوتی با بیان اینکه از اول خرداد و با باز شدن تدریجی مرزها شرایط تجارت کشور به سمت عادی شدن پیش رفته است، بیان داشت: در حال حاضر مرزها باز است و شرایط نقل و انتقال کالا به صورت عادی در حال انجام است اما باید به این مسأله توجه کرد تأثیر منفی ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی با کاهش درآمدها ، قدرت خرید در دنیا را کاهش داده است.
وی افزود: بنابر این تقاضا برای خرید کالا کاهش یافته و هزینه‌هایی که در گذشته انجام می‌شد، اکنون انجام نمی‌شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: در حال حاضر تقاضا برای کالاهای مصرفی و واسطه‌ای به شدت کاهش یافته و صنعت توریسم که بر اقتصاد جهانی بسیار تأثیرگذار است به علت عدم حضور گردشگران در اقصی نقاط جهان به شدت آسیب دیده است.
وی افزود: به هر حال کشور ما نیز از تأثیرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی مستثنی نیست اما امیدواریم در ماه‌های آینده تراز تجاری بهتری داشته باشیم که البته تحقق این موضوع منوط به برطرف شدن مشکل کرونا در سراسر دنیا است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 433519

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/433519/دلایل-منفی-شدن-تراز-تجاری-کشور-بهبود-صادرات-منوط-حل-مشکل-کرونا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com