تاریخ انتشارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
کد مطلب : ۴۳۳۵۰۶
در حال حاضر توصیه مداوم ما به مردم این است که ما هنوز در میانه اپیدمی هستیم. این ویروس همچنان در همان وضعیت خطرناکی است که چهار ماه پیش بود و باید همچنان از خودمان مراقبت کنیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازخبرگزاری ایسنا گفت‌وگویی با دکتر کریستوف هملمن، نماینده سازمان بهداشت جهانی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
- بعد از اینکه سطح ابتلا به کووید۱۹ در ماه مارس به اولین پیک خود رسید، به ناچار یکسری محدودیت هایی درنظر گرفته و تصمیماتی اتخاذ شد. براین اساس، کاهش شیوع بیماری کووید۱۹ تا ماه آپریل و می تا حدودی منطقی بود.
- اخیرا بازگشایی هایی صورت گرفت و در طول این زمان نمودارها مجددا افزایش ابتلا به کووید۱۹ را نشان می‌دهد، تعداد بستری بیماران در بیمارستان‌ها در حال افزایش است و تعداد بیماران آی سی یو بیشتر شده، همچنین در طول چند هفته گذشته تعداد موارد تایید شده ابتلا به کووید۱۹ در آزمایشگاه ها و تعداد مرگ بر اثر این بیماری نیز در کشور ایران زیاد شده است.
- از سوی دیگر، آمارهایی که توسط وزارت بهداشت ایران تهیه می شود و شیوع کرونا در نقاط مختلف کشور را نشان می دهد، در چند هفته مختلف نشان داده که بیشتر مناطق در وضعیت قرمز و در خطر بوده و یا قبل از آن و نارنجی هستند.
درمان مشخص و موثری برای کووید۱۹ در دسترس نیست
- در حال حاضر درمان مشخص و موثری برای کووید۱۹ در دسترس نیست و زمان زیادی صرف می شود تا وقتی که واکسن موثری برای این بیماری داشته باشیم. برای همین مهم است بدانیم آیا افرادی که قبلا به کووید۱۹ مبتلا شده و بهبود پیدا کرده اند، حداقل برای مدت مشخصی ایمن شده اند یا خیر؟ ایمنی به این معنا که دوباره به بیماری مبتلا نشوند و یا ایمنی در برابر مرگ و میر بر اثر بیماری، به این صورت که ممکن است مبتلا شوند و فقط علائم خفیف بیماری را بگیرند، اما در نهایت بهبود پیدا کنند. 
- اگرچه در مورد واکسن مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که واکسن چیزی شبیه ایمن سازی طبیعی است، یعنی در شرایطی که فرد به بیماری مبتلا شده و سیستم ایمنی او به صورت طبیعی ایمن شده باشد. تقریبا هیچ واکسنی تاکنون نتوانسته در مقابل هیچ بیماری واگیرداری تولید شود که باعث نابودی کامل آن بیماری شده باشد. وقتی هیچ مدرکی از دلیل اصلی این بیماری واگیردار وجود ندارد، شما در برابر حتی مرگ و میر ناشی از بیماری هم امکان ایمن شدن ندارید.
- امسال هنوز واکسنی در دسترس نیست و پروژه هایی برای تولید واکسن تا سال ۲۰۲۱ در حال انجام است، درحالی که حتی اگر واکسن کشف و ثبت شود سوال این است که تولید آن به چه صورت خواهد بود، و سوال بعدی در مورد واکسیناسیون عمومی بعد از کشف واکسن است.
- تاکنون بسیاری از تحقیقات جهانی همسو با یکدیگر در زمینه کشف واکسن کووید۱۹ انجام شده، همینطور در ایران هم تحقیقات واکسن در حال انجام است، اگرچه من جزئیات آن را نمی دانم، ولی به صورت کلی یک تشکیلات جهانی وجود دارد که اگر کشورها بخواهند می توانند به آن بپیوندند. ایران هم به این تشکیلات جهانی دسترسی به واکسن کووید۱۹ پیوسته که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است و تاکنون بیش از ۱۵۰ کشور به این تشکیلات پیوسته اند.
- مهمترین چیز در کاهش ابتلا به کووید۱۹، کاهش سرایت و واگیر بیماری است که با پیشگیری محقق می شود و این اولین راه حل پیشنهادی است. پیشنهاد دوم این است که هر کسی مبتلا شد و به درمان بیمارستانی نیاز داشت، امکانات بیمارستانی قوی و کافی وجود داشته باشد که بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد. تجهیزات بیمارستان و کادر درمان، در کیفیت درمان تاثیرگذار است و می تواند فراهم کننده کیفیت درمان باشد.
قطعا ترس‌هایی برای آینده وجود دارد
- قطعا ترس هایی برای آینده وجود دارد، چراکه همچنان بخش اعظمی از جمعیت در معرض خطر ابتلا به بیماری و شکننده هستند و هنوز مبتلا نشده اند. 
- معمولا در پاییز و زمستان تحت تاثیر اپیدمی های سالانه هستیم، به طوری که در یک سال آنفلوآنزا مساله کوچکی است و در سال دیگر ممکن است مشکل بزرگ تری باشد. درنظر داشته باشید که در فصل سرد پیش بینی می شود مشکل آنفلوآنزا و مهمتر از آن مشکل کووید۱۹ را همزمان داشته باشیم، برای همین مردم می ترسند،
- الان در طول تابستان آنفلوآنزا نداریم و بیشتر بیماران بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در بیمارستان ها بستری شده اند، اما تصور کنید به همان تعداد هم مبتلایان به آنفلوآنزا در بیمارستان ها بستری شوند که قطعا مشکل بزرگی درست می کند. این نگرانی بزرگی است که سعی می کنیم از آن جلوگیری کنیم؛ از یک سو با افزایش اقدامات پیشگیرانه و از سوی دیگر با افزایش ظرفیت بیمارستان ها و تجهیزات و آزمایشگاه ها. همینطور در صورت امکان واکسیناسیون آنفلوآنزا انجام دهیم تا مطمئن شویم که همزمان مشکل آنفلوآنزا نداشته باشیم.
هنوز در میانه اپیدمی هستیم
- در حال حاضر توصیه مداوم ما به مردم این است که ما هنوز در میانه اپیدمی هستیم و مردم نباید این دیدگاه را داشته باشند که با توجه به پایین آمدن نمودارها، خطر بیماری کم شده، درحالی که کاهش آمارها به معنای پایان کووید۱۹ نیست و این ویروس همچنان در همان وضعیت خطرناکی است که چهار ماه پیش بود. بر این اساس باید همچنان از خودمان مراقبت کنیم، باید ماسک بپوشیم، دست هایمان را بشوییم و مراقب افراد خانواده مان باشیم.
- هر کسی علائم ابتلا به ویروس را می بیند باید برای معاینه به پزشک مراجعه کند و تست بدهد، اگر به ویروس مبتلا شده خودش را در خانه قرنطینه کند و از بقیه افراد جدا شود تا ناقل ویروس به آنها نباشد، همینطور اگر در مواجهه با فردی قرار گرفتیم که فکر می کنیم به کووید۱۹مبتلا بوده باید تست بدهیم و در صورت ضرورت قرنطینه شویم.
- همه این ها نکات اصلی پیشگیری برای همه افراد است تا از خودشان و بقیه محافظت کنند و این مهمترین توصیه ای است که در شرایط کنونی می توانیم به افراد داشته باشیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴