معوقات جامعه ایثارگران از سال 92 تا کنون پرداخت نشده بود و اگرچه بارها و بارها ایثارگران پیگیر این موضوع شده بودند اما هربار با این جمله تکراری که بودجه نداریم! مواجه می شدند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل اززهرا بختیاری: هفته گذشته نشستی به میزبانی بنیاد شهید برگزار شد که نتیجه آن خبر خوبی را در این وضعیت سخت معیشتی و محدودیت های روزهای کرونایی برای جامعه ایثارگری به همراه داشت. جلسه ای که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه محمدباقر نوبخت با محوریت پرداخت معوقات ایثارگران برگزار شد.
اما این معوقات چقدر و شامل چه اموری از موضوعات مالی ایثارگران می شد؟ 
در میان 3 میلیون و 274 هزار و 880 نفری که به عنوان جامعه هدف ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید قرار دارند، 227 هزار و 201 نفر شامل خانواده معظم شهدا، 591 هزار 770 نفر جانبازان عزیز و 43 هزار و 358 نفر هم آزادگان سرافراز هستند که برخی از این جامعه هدف در موضوعات مختلفی که به آن اشاره خواهد شد معوقات مالی داشتند که بعضا تا سال 92 پرداخت شد. اما از سال 92 تا کنون معوقات افرادی که شامل این سالها می شدند پرداخت نشده بود و اگرچه بارها و بارها ایثارگران پیگیر این موضوع بودند اما هربار با این جمله تکراری که بودجه نداریم! مواجه می شدند. 
پاداش پایان خدمت شهدای بازنشسته که شامل مبلغی حدود 818 میلیارد تومان بود از سال 95 تا 98، مانده ذخیره مرخصی شهدای بازنشسته با مبلغی حدود 1137 میلیارد تومان از سال 92 تا 95، مطالبات ایثارگری ماده 38 قانون جامع خدمت رسانی با مبلغ 1710 میلیارد تومان از سال 91 تا 98، هزینه های بیمه تکمیلی ایثارگران با ارزش مبلغ 1320 میلیارد تومان، و شهریه معوق شده دانشجویان شهریه پرداز که جمعا 2000 میلیارد تومان بود، مجموع این معوقات بود که در کل شامل 7 هزار میلیارد تومان مبلغ کلی می شد.
اوحدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در تأیید آمار بالا مشکلات این بنیاد را در سه فصل عنوان کرد و افزود: بخشی از آن پرداخت بدهی دانشگاه‌ها است که دستوراتی برای پرداخت آن در مرداد ماه صادره شده و از سوی دیگر اجرای ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با مشکلاتی همراه بود که عمده مسائل آن حل شده و جزئی از پاداش مرخصی خانواده معظم شهدا باقی مانده که امیدواریم هر چه زودتر پرداخت شود همچنین مشکلات پرداخت حق بیمه تکمیلی ایثارگران نیز وجود دارد که بنا به گفته آقای نوبخت از محل هدفمندی یارانه‌ها و با عنایت دولت تأمین خواهد شد.
 این عدم پرداخت ها که همیشه به علت کمبود بودجه اعلام می شد موجب شد که بسیاری از مراکز درمانی قراردادهای خود را با بنیاد شهید لغو کنند و دود این لغو قراردادها از همه بیشتر در چشم جامعه ایثارگری می رفت. برخی از پزشکان و این مراکز درمانی وقتی می دیدند در مقابل خدماتی که ارائه می دهند از طرف بیمه دی که طرف قرار داد آنها بوده پولی دریافت نمی کنند بنابراین دست به لغو قرار دادهای خود می زدند. 
اما رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت و گو با فارس روز 4 مرداد 99 خبر از افزایش بودجه بنیاد شهید در سال جاری را داد و گفت: 19 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر گرفته شده بود که با افزایش 7 هزار میلیارد تومانی سعی کردیم این مبلغ را به 26 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم تا تمام مطالبات جامعه ایثارگری پرداخت شود.
 آیا بودجه بنیاد شهید به اشتباه بسته می شود؟
احمد امیرآبادی فراهانی رییس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در خصوص تصمیماتی که در جهت رفع مشکلات ایثارگران گرفته می شود، گفت: از مجموع قوانین مرتبط با ایثارگران بین ۲۵ الی ۳۰ درصد اجرا می‌شود و برخی قابلیت اجرا ندارند که تا پایان دولت دوازدهم باید تنقیح صورت گیرد و در مجلس یازدهم قطعاً قوانینی را برای ایثارگران تصویب می‌کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد و زمان و بودجه آن نیز به صورت دقیق پیش‌بینی خواهد شد.
پرداخت همه مطالبات معوقه تا چه زمانی طول خواهد کشید؟
پاکدل معاون تعاون بنیاد شهید در اواخر هفته گذشته اعلام کرد: دستور تخصیص مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت بخشی از مطالبات جامعه ایثارگری توسط رییس سازمان برنامه و بودجه صادر شد و پرداخت این مطالبات از ابتدای هفته جاری آغاز شده است. 
وی عنوان کرد: پاداش پایان خدمت شهدای بازنشسته سال ۱۳۹۸ طی روزهای آینده پرداخت خواهد شد و مابقی مطالبات ایثارگران نیز در مراحل بعدی و پس از تأمین اعتبار لازم پرداخت می‌شود.
اما بنابر قولی که به جامعه ایثارگران داده شده با افزایش بودجه 7 هزار میلیارد تومانی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال جاری جامعه هدف تا پایان سال معوقات خود را دریافت خواهند کرد.
جانبازان عزیز می توانند در بخش فارس من خبرگزاری فارس مشکلات ناشی از عدم پرداخت این معوقات و البته دیگر مشکلات شان را ثبت کنند تا خبرنگار ما پیگیر آن از مسئولان مربوطه شوند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما